Hur står det till med nattljuset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #31
    Så fort klockan står på 12.01 i morgon så e jag på väg till rusta, verkligen en riktig toppen idé.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      edis: För tillfället ligger den enbart på täckglaset bakom min enda ljusramp. Jag kommer att bygga en liten låda som den skall ligga i sedan så det är enkelt att ta bort. Jag vet inte om slingan tål att ligga emot glaset (eller om glaset tål den direkta värmen)...Jag kommer dock inte att ha den tänd mer än ca timme varje kväll (hade tänkt 15min före nedsläckning och en timme efter.

      Slingan behöver bara upp ett par cm och om man skaffar några lister som man limmar ihop (kvadrat) som är ca 5cm höga och sedan lägger på en skiva (masonit kanske) som tak så kommer inte ljuset ut uppåt samtidigt som slingan "hänger" i de fästanordningar som jag köpte med för 20kr (tillbehörsset). De fästanordningarna är likadana som på lysrörsreflektorer för att fästa runt lysrören. Man kan skruva dessa i masoniten eller silikona fast dom så blir det som en upphängning för slingan.

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #33
        Låter verkligen superbt, det här med tillbehörssetet.
        Hur pass varm blir ljusslingan egentligen??

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Jag har inte testat annat än ljuset. Den är dock lämpad för utomhusbruk (om någon undrar angående vattnet). Dioderna ligger ju ganska fint inne i blått gummi så riktigt varmt lär det ju inte bli...man skall dock inte lägga något över den som ligger tätt.

          För övrigt så finns det sådana där spännband om man vill använda det istället för de fästanordningar jag beskrev ovan. Dessa följer också med tillbehörssetet så det är bara att välja. Kanske är spännbanden enklare för då behöver man ju bara håla i masoniten för som och knyta/spänna fast slingan...ja jag får se vilket som blir bäst.

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #35
            Kanon Tricella, skönt när en tråd ger sånt här resultat. När ni läser detta står jag antagligen i kön på Rusta
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #36
              Blir inte troffarna stressade utav ljuset Stefan?
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Jag har inte haft det på speciellt länge utan testade bara en stund. Då såg jag ingen stress. Jag får kolla hur det blir när det sätts igång helt och hållet hur de reagerar...

                Jag tror dock inte att det skrämmer dom mer än t ex en ögonblicklig nedsläckning av karet från att ha varit full ljusstyrka. Men vi får se...

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #38
                  Nu har jag oxå varit på Rusta, ska testa Stefans ide i kväll jag tänkte plocka ur ett av rören i min 4-rörs armatur då jag ändå inte använder alla rören och prova att hänga in slingan där istället
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #39
                    Idag snickrade jag snabbt ihop en liten ramp till ljusslingan. Finns att beskåda på min Zoon...under "knep och knåp" för de som vill kika lite.

                    Nöjd blev jag ju....även om det kanske inte är den nödvändigaste prylen jag fixat till karet.

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • juli 2004
                      • 428

                      #40
                      Man får väll skippa lysdiod planerna och palta sig till Rusta.... Hur många volt går slingan på? går den att dimmra?

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #41
                        Grymt Stefan !
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Jag vet inget om den går att "dimmra". 230 volt.

                          Slingan skall väl ses som ett alternativt "månsken". Jag har aldrig sett "live" hur dioder blir att lysa så jag kan inte säga om denna är mycket svagare eller vad den är...dock fullgott alternativ för min del.

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #43
                            hallå gubbs!

                            Jag (skulle ha fått mitt nya kar, men detta gick mer än sönder under transport) har i tidigare trådar snackat om kraftig ytcirkulation, och om man har det så att vattenrörelsen är tydlig på ytan (som jag *S*) och sätter upp lämpligt antal av IKEA´s halogenspottar (vägglampor som ser ut som små puckar) och riktar dessa ner i karet blir det en fantastisk effekt!!

                            Dels släpper dom inte en massa ljus ut i rummet, dom är riktbara i en riktning dvs ut och mot väggen, sen tror jag att dom går att dimmra (men till alla halogenlampor behöver man en elektronisk dimmer...TÄNK på det).
                            Skuggspelet man får i karet av detta är grymmt snyggt, ser precis ut som på kvällen när solen ska gå ner...(dyker själv, bara så att ni förstår att jag sett det IRL)....

                            Vore bara helt suveränt om det fanns lampor med olika färgtemperatur oxå)

                            Någon annan som testat???

                            Vänligen Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #44
                              Fredrik H och Mikael Nilsson från Lund har grejjat med "spottar" ganska flitigt. De fick fram mkt trevligt resultat faktiskt.
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #45
                                Fredrik H.´s har jag sett, men finns det bilder på Mikael Nilssons?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...