Salt, bikarbonat eller både och!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Salt, bikarbonat eller både och!

    Jag har precis börjat använda bikarbonat. Smakade lite på det och det var bikarbonat, inget annat. Såg lite skumt ut

    Men jag noterade att det smakade salt, så jag började fundera lite på hur nödvändigt det är att använda salt också.

    Jag förstår att det finns delade meningar om detta, det gör det alltid när salt frågan dyker upp, men ändå.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

    Jag har precis börjat använda bikarbonat. Smakade lite på det och det var bikarbonat, inget annat. Såg lite skumt ut

    Hehe hade du hoppats på något annat? vilken anledning har fått dig att börja med bikarbonat?
    /Lasse

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Jag har börjat med det för att det känns tryggare att veta att man har ett stabilt ph. Har haft lite fiskar som varit lite halvdålia och funderar på om det kan bero på att det svänger lite i ph. Det säkra före det osäkra helt enkelt!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hade inte du egen brunn? Vet du något alls om konduktiviteten (salthalt). Bikarbonat höjer ju konduktiviteten men lite lite salt skadar förstås inte. Någon till några matskedar brukar rekomenderas men då blir konduktiviteten högre än i Malawisjön. Om du t ex kör i en tesked per hundra liter så garderar du dig för hysteriskt låg konduktivitet (Obs, salt dunstar inte, ha med det i beräkningen). Antar att du läst FAQen som jag skrivit (men ändrat i en del efter folks påpekanden).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag vet att detta diskuterats tidigare, men hur är det med Tanganyika...behövs det tillsättas salt där mer än vad det behövs att tillsätta i ett Malawi akvarium?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Konduktiveteten är högre om det är det du menar. Man behöver inte tillsätta salt till ciklider under normala förhållanden.

            Ps. Hos firrar som "alltid" får oodinium så är det definitivt en fördel med salt. Ds.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Jag har ingen egen brunn utan hederligt Jönköpingsvatten, ph 8,3 och rätt mjukt vatten. Därför lite rädd för ph svängningar.

              Just nu körde jag i bikarbonat 1 matsked per 100 liter nytt vatten och 0,5 dl salt per 100 l nytt vatten.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Vi körde med både salt och bikarbonat förut till våra malawi, nu kör vi med mestadels tropheus, me nvi märkte det redan på malawin. Salt har vi inte haft några dåliga erfarenheter med men vi använder det inte, förutom vid behandling av svamp osv. Med bikarbonat däremot så gick det sämre, mkt fisk vart dålig fast vi provade att ändra halten bikarbonat några gånger.

                Detta vet jag inget om men jag skulle kunna tänka mig att detta är anledningen: När man häller i bikarbonat efter ett byte, säg då att PH:t ligger på 7. Då höjjer man det till säg 9, det förbrukas väl i karet? Då borde juh PH:t sjunka, och jag tror att detta vart vårt problem, PH:t gick upp och ner hela tiden mellan vattenbyten. Vilket var mkt mer skadligt för fiskarna än att ha ett lägre stabliare med hjälp av kalksten och att byta mycket vatten. Nu funkar det mycket bättre.

                Det kan tilläggas att det är VF troffar vi har så de var absolut inte vana vid detta sedan de var små, men det har funkat kanon hittils. Innan vi slutade med malawin hade vi nästan inga dödsfall alls på mycket länge och vi had väldigt mkt fisk då.

                Kommentar

                • Challe
                  Användare
                  • december 2003
                  • 111

                  #9
                  Nu förstår jag inte riktigt, man tillsätter väl inte bikarbonat för att höja ph primärt, utan för att få ett stabilt Ph, om man bara tillsätter bikarbonat tills ph har nått önskad nivå så ökar inte hårdheten och man får instabilt Ph, utan man måste tillsätta bikarbonat tills man har fått förhöjd karbonathårdhet på vattnet, då får man ett stabilt vatten.

                  Även om man har mycket kalkhaltig sten i akvariumet så kan man få problem med ph svängningar om karet är hårt belastat, vid nerbrytning så bildas koldioxid, koldioxid+vatten=kolsyra

                  Eller är jag helt ute och cyklar...?
                  Hur som helst så kör jag i bikarbonat numera tills önskat hårdet uppnås, Ph testar jag sällan eftersom bikarbonaten ger ett ph runt 8,5 därefter ökar kH och om kH är tillräckligt högt så förbrukas den innan Ph sjunker...

                  Och jag antar att svängningar i hårdhet är mindre skadligt för fisken än vad Ph svängningar är....

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #10
                    Du har säkert rätt Challe, säger bara vad som funkat för oss, och bikarbonat och salt gick åt ******!

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      I mitt fall har jag redan kanon ph i kranen, så att tillföra bikarbonat höjer knappast ph, men det höjer kh och gör värdet stabilare.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 546

                        #12
                        Finns det någon tidigare tråd som beskriver förhållande salt->konduktivitet-> bikarbonat -> Ph
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Vattenkemi är mycket komplicerat. Det enklaste och bästa råd jag kan ge är "don't mess with it". Kommunala kranvattnet är alldeles utmärkt för alla fiskar man kan tänkas hålla; vill man däremot _odla_ svartvattenfisk får man börja meckla.

                          Extremt mycket i-ett-nötskal...

                          Salt kan man tillsätta eller inte, det spelar nog ärligt talat inte så stor roll, fast över cirka 1 ppt börjar de flesta växter dö, och nån ppt högre än så tar känsliga djur stryk.

                          Ledningsförmåga är överkurs. Det är mycket riktigt ett mått på salthalt, men ledningsförmågemätare är dyra och inte helt okomplicerade att använda och resultatet kan vara svårtolkat.

                          Bikarbonat höjer KH (KH _är_ vattnets bikarbonatinnehåll) och strävar för att skjutsa pH mot 8.3; har man lägre pH än så så höjs pH't om man tillsätter bikarbonat (höjer KH), har man högre pH än så, så sänks pH't om man tillsätter bikarbonat (höjer KH). Bikarbonat "vill" till pH 8.3 helt enkelt.

                          Vad man av den anledningen inte kan ha, är lågt pH och hög KH. Har man rejält hög KH har man ett pH kring 8.3, så enkelt är det. Däremot kan man ha hög _alkalinitet_ trots att man har lågt pH. Alkaliniteten är detsamma som vattnets buffringsförmåga, dvs förmåga att motverka pH svängning, och eftersom det normalt sett är bikarbonat som står för hela buffringsförmågan brukar man dra likhetstecken mellan alkaliniteten och KH - men det stämmer inte alltid. Fosfatbuffertar, t.ex., höjer alkaliniteten (stabiliserar pH) utan att påverka KH alls, och det samma lär skall gälla en del organiska syror. Extra knepigt är det att alla "KH test" egentligen mäter alkaliniteten, inte KH.
                          Summan av kardemumman är att det är klart knepigare att stabilisera ett vatten med lågt pH än ett med ett pH kring 8.3, för vid 8.3 kan man bara pytsa i överskott av bikarbonat så är saken klar.

                          Man kan dock 'lura' KH; om man tillsätter koldioxid kan man tillfälligt sänka pH utan att sänka KH, fast pH't kryper då tillbaks till ursprungsvärdet så fort man slutar tillsätta CO2. Men det är överkurs.

                          För 99.9% av alla akvarister är kranvatten rätt upp & ned det allra bästa, och det enda de uppnår med olika tillsatser för att nå perfekt pH är _sämre_ trivsel hos sina fiskar pga vinglande vattenvärden. Fisken bryr sig väldigt lite, om ens alls, om pH, men de kan ta skada av vinglande pH (och ännu mer av vinglande salthalt, för den delen).

                          En enkel sak man dock kan göra är att ha kalksten (eller snäckskal) i akvariet. Kalken buffrar också, och i akvarier med betydande mängder kalk brukar pH ställa in sig mellan 7.5-7.7. Kalken buffrar långsamt, men brukar ändå räcka för att hålla pH stabilt utom i mycket hårt belastade akvarier, eftersom reaktionen går snabbare ju surare det blir - dvs finns det mer syra i vattnet reagerar kalken snabbare för att neutralisera syran.

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Och jo, det där var i ett nötskal.

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              #15
                              Låter som att Mike Noren kan sin sak, tack så mycket för svaret.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...