galenskapen är nära!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    galenskapen är nära!

    håller på att montera en metallhalogen ramp över akvariet och det är så "galet" svårt att få rampen helt vågrät eftersom upphängningen är i vajrar som går i vinkel, som ett V där de övre yttre är monterade i respektive vägg, jag har gjort så pga att det ej går att borra i taket (för dålig borr) men det har visat sej vara otroligt svårt att hitta en vågrät lösning-jag justerar längden på vajrarna direkt på rampen-om jag tex vill höja den högra sidan så kortar jag vajerlängden på högra sidan tänker jag men det blir helt fel-nån som har nått tips på hur man ska göra?
  • Fabbo
    Användare
    • september 2003
    • 210

    #2
    Gör det på motsatt sätt, få lampan vågrätt och sen
    spänner du vajrarna enligt rampen. Ställ den på
    nånting som är på rätt höjd... Hoppas du vet hur jag menar.

    Kommentar

    • spec_mats

      #3
      hmm-det är helt klart värt ett försök-återkommer om ett tag!

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • februari 2004
        • 194

        #4
        Förstår inte riktigt hur du har det monterat, men om det går att dra din vajer genom en ögla så skulle du kunna skaffa ett vajerlås http://www.lgprodukter.se/store/brow...ategoryid=17-4 (wirelås? vilken stavning gäller?, justera in rätt höjd och sen låsa din vajer.

        Du har ingen bild eller nått, det skulle göra det mycket lättare att ge tips.

        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • spec_mats

          #5
          om du tänker att rampen hänger i 2 vajrar monterade direkt i respektive vägg (mittemot varandra) och dessa går ner till rampen och bildar ett V utan spets på v:et-där på rampens vajerfästen kan jag anpassa längd/höjd hur som helst-som ett vajerlås

          Kommentar

          • jowa
            Användare
            • februari 2004
            • 194

            #6
            aha, rätt över hela rummet alltså. Jäklar, antingen har du ett långt akvarium eller kort mellan väggarna

            Är det en och samma vajer som går från ena väggen till den andra eller är det egentligen 2st vajrar som fästes i fästpunkterna på rampen? Är det en vajer så måste det väl bli en ögla på vajerna på rampen när du höjer upp den. hmm, hur som helst så kan jag förstå att det är svårt när du hänger den som du gör, ögat uppfattar ju minsta lilla fel och det kan vara jäkligt irriterande. Alla vajrar måste ju ha exakt samma längd för att det ska bli bra. Har nog inget mer tips just nu än en rejäl portion tålamod tyvärr :/
            http://hem.bredband.net/aquascene

            Kommentar

            • spec_mats

              #7
              det är två vajrar från resp vägg och vajrarna går ner i vinkel till två fästen på rampen där man kan justera längden som ett typ lås-jag tror att jag har kommit på problemet (stupid?) det är olika vikt på rampen dvs att den vänstra sidan väger mer och då måste jag använda tyngder-suck..

              Kommentar

              Arbetssätt...