Lysrör till växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • april 2002
    • 9

    Lysrör till växter!

    Hej!
    Jag har ett 130 liters akvarium med växter. Jag har en ramp som bara är till ett lysrör. Det jag har inne just nu är ett blåskinigt lysrör. Jag har märkt att mina hornsräv (nyinköpta) har börjat att bli fula och vända toppen neråt. Jag har många lysrör hemma men vet ej villket jag ska använda. Ett lysrör med vitt sken, gult sken, blått sken osv. Har även namn på dessa.
    Om ni kan ge ett exempel på ett bra lysrör till växter som ni själva använder blir jag glad...

    Lysrör jag har:
    Osram Lumilux Plus Interna 30w
    Sylvania Aquastar 30w
    Nec Biolux T8 30w
    Sylvania Standard warm white 30w
    Osram Lumilux Plus cool white 30w

    Kanske något av mina lysrör jag har är bra...
    Jag väntar på svar!!!

    Mvh Patrik K

    P.K
    P.K
  • ErikW

    #2
    Du får väl prova jag har vanliga lågenergi glödlampor men bara det är starkt sken så växer dom bra.

    MVH Erik

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • april 2002
      • 178

      #3
      Hej Patrik!

      Det finns många lysrör som passar till växter. Tänk på att lysrören tappar mycket kraft med tiden. Man brukar säga att ett lysrör ger för lite ljus till växter efter ett år. Sen kan du ju använda lysröret till något tak eller till ett akvarium utan växter.

      Lycka till
      Anette

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • april 2002
        • 9

        #4
        Tack för era svar!
        Jag har varigt inne på www.zoopet.com och läst lite om lysrör. Där stog det att växterna vill hällst ha gröngult sken, och inte blått som jag hade...
        Jag bytte lysrör igår till ett gröngult och gav lite näring. Jag hoppas att hornsräven reser sig upp...
        Tack ändå för era svar. Jag skall byta lysrör en gång om året.

        Mvh Patrik K

        P.K
        P.K

        Kommentar

        • Mattias

          #5
          Själv använder jag mig av Philips TLD 965. Detta fungerar väldigt bra för mig.
          Dessutom har jag ett "vanligt" fullfärgs lysrör inköpt på ICA för att ge lite mer färg till fiskarna.
          Funkar ganska bra. Har lite problem med alger men jag vet inte om det beror på ICA-röret eller något annat.

          /Mattias

          Kommentar

          • Harley

            #6
            Jag tycker att ditt Sylvania Aquastar är ett bra växtlysrör, men det kan vara lite för gammalt.

            Ljus är en hel vetenskap. Ett tips är att läsa denna lättlästa artikel om lysrör, http://www.akvarieguiden.nu/artiklar/pg_lysror.html
            tänk bara på att artikeln är skriven för ett tag sedan och alla lysrör som nämns där kanske inte går att få tag på, bla Philps TLD 965 har slutat tillverkas i 30w.

            Är du mer intresserad så rekomenderar jag "Osrams ljusskola" på www.osram.se


            Kommentar

            • Daniel
              Användare
              • april 2002
              • 156

              #7
              Sylvania Aquastar tycker jag inte är ett bra växtrör pga. att röret har mycket blått i sig. Grolux-rör sägs också vara växtrör men är alldelse för svaga för detta ändamål.

              till ett växtakvarier rekommenderas det rör med mycket grönt i
              lysrörets spectra, eller ett spectra liknande solens.

              Jag hadde tidigare i ett sällskapsakvarier ett lysrör som gav väldigt fint grönaktigkt sken. Kommer inte ihåg vad det hette dessvärre, letar efter det igen faktiskt.

              Ett annat rör som kan lämpa sig för ett växtakvarier är AquaBioSun
              Detta rör liknar nästan exakt solen spectra och är därmed ett bra rör. Men det är en smaksak, röret ger ett sken åt det gulaktiga, men kombinera detta med ett annat rör som har mycket grönt i sig etc.....

              Till växtakvarier har jag själv blivit rekommenderad att välja rör med som inte har mycket eller inget blått, rött eller lilla i sig.

              MVH
              Daniel

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #8
                citat:
                Grolux-rör sägs också vara växtrör men är alldelse för svaga för detta ändamål.
                För ögat ser grolux ut att vara svaga, men inte i dom delar av spektrat som växterna gillar (främst blått och rött).

                citat:
                till ett växtakvarier rekommenderas det rör med mycket grönt i
                lysrörets spectra, eller ett spectra liknande solens.
                Takashi Amano rekommenderar ett grönstick i ljuset för att växternas gröna färg framhävs.

                citat:
                Till växtakvarier har jag själv blivit rekommenderad att välja rör med som inte har mycket eller inget blått, rött eller lilla i sig.
                Detta är tyvärr helt fel. Anledningen till att växter är gröna är pga att dom tar upp rött och blått ljus i en endoterm reaktion och tillbaks till ögat studsar det gröna ljuset - dvs dom tar inte upp grönt ljus. Ett ultimat växtrör har alltså mycket blått och mycket rött.

                Som växtfantast föredrar jag dock ditt första tips - en helgardering med ett rör som efterliknar solens spektra. Då kan det inte bli fel och alla färger framhävs på det sätt man skulle uppleva i "verkligheten".

                _@_, www.akvarie.net _@_,

                Ändrat av - defdac den 2002/04/16 10:01:25
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...