Röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • maj 2024

    Röda mygglarver

    Har läst några gammla trådar om Röda mygglarver. Jag undrar: Hur många använder? Hur stor är risken att få allergiska problem?
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #2
    Jag använder det men dock mycket sparamt. Funkar ofta bra om nån firre matstejkar eller som lördags godis. Nekar dom röda mygg då är dom illa ute...=)
    Effter som det skrivs så mycket om allergi så försöker jag undvika att ta i dom.....

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 647

      #3
      Jag använder det nästan uteslutande till mina Praktbotior, Silverhajar mm. Allergiska problem har jag inte märkt av på något sätt.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Finns det någon undersökning gjord de senaste åren som påvisar att det ligger någon sanning i allergi-teorin? Det verkar ju onekligen som att de flesta är säkra på att det är farligt att hantera, men vilken produkt skulle kunna överleva ett sådant rykte under så lång tid?

        Tony Englund

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          Det finns sanning i det, finns många som har blivit och är alergiska mot det men lika många är ju alergiska mot nötter och dom finns ju också i butiken?

          Vad som gör att vissa är alergiska mot dom har väl med att göra vilken miljö dom lever i om jag inte kommer ihåg helt fel.

          Men det är ju ingen fara bara man hanterar dom korrekt.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Allergi-teorin... Suck! Jag känner massor med akvarister med rödamyggallergi. Det är deras hemoglobin som vi blir allergiska mot.

            Ett axplock från en databas:

            Jeong KY, Yum HY, Lee IY, et al.
            Molecular cloning and characterization of tropomyosin, a major allergen of Chironomus kiiensis, a dominant species of nonbiting midges in Korea
            CLINICAL AND DIAGNOSTIC LABORATORY IMMUNOLOGY 11 (2): 320-324 MAR 2004

            Brown HM, Merrett J, Merrett TG
            Fish food allergy
            ALLERGY 55 (9): 901-902 SEP 2000

            Galindo PA, Lombardero N, Mur P, et al.
            Patterns of immunoglobulin E sensitization to chironomids in exposed and unexposed subjects
            JOURNAL OF INVESTIGATIONAL ALLERGOLOGY & CLINICAL IMMUNOLOGY 9 (2): 117-122 MAR-APR 1999

            Galindo PA, Feo F, Gomez E, et al.
            Hypersensitivity to chironomid larvae
            JOURNAL OF INVESTIGATIONAL ALLERGOLOGY & CLINICAL IMMUNOLOGY 8 (4): 219-225 JUL-AUG 1998

            Hirabayashi K, Kubo K, Yamaguchi S, et al.
            Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan
            ALLERGY 52 (2): 188-195 FEB 1997

            Komase Y, Sakata M, Azuma T, et al.
            IgE antibodies against midge and moth found in Japanese asthmatic subjects and comparison of allergenicity between these insects
            ALLERGY 52 (1): 75-81 JAN 1997

            Kipp B, Schlaak M, Becker WM
            Cloning and expression of a murine Fab fragment recognizing a defined linear epitope of Chironomus thummi thummi major allergen Chi t 1-9
            INTERNATIONAL ARCHIVES OF ALLERGY AND IMMUNOLOGY 110 (4): 348-353 AUG 1996

            Kawai K, Tagoh H, Yoshizaki K, et al.
            Purification and characterization of an allergenic monomeric hemoglobin from a chironomid distributed worldwide, Polypedium nubifer
            INTERNATIONAL ARCHIVES OF ALLERGY AND IMMUNOLOGY 110 (3): 288-297 JUL 1996

            TERANISHI H, KAWAI K, MURAKAMI G, et al.
            OCCUPATIONAL ALLERGY TO ADULT CHIRONOMID MIDGES AMONG ENVIRONMENTAL RESEARCHERS
            INTERNATIONAL ARCHIVES OF ALLERGY AND IMMUNOLOGY 106 (3): 271-277 MAR 1995

            TAUTZ C, RIHS HP, THIELE A, et al.
            ASSOCIATION OF CLASS-II SEQUENCES ENCODING DR1 AND DQ5 SPECIFICITIES WITH HYPERSENSITIVITY TO CHIRONOMID ALLERGEN CHI-T-I
            JOURNAL OF ALLERGY AND CLINICAL IMMUNOLOGY 93 (5): 918-925 MAY 1994

            VANKAMPEN V, LIEBERS V, CZUPPON A, et al.
            CHIRONOMIDAE HEMOGLOBIN ALLERGY IN JAPANESE, SWEDISH, AND GERMAN POPULATIONS
            ALLERGY 49 (1): 9-12 JAN 1994

            STEURICH F
            ALLERGY TO MIDGES (CHIRONOMIDS) AND BLOODWORMS
            ALLERGOLOGIE 16 (9): 374-378 SEP 1993

            NAGANO T, OHTA N, OKANO M, et al.
            ANALYSIS OF ANTIGENIC DETERMINANTS SHARED BY 2 DIFFERENT ALLERGENS RECOGNIZED BY HUMAN T-CELLS - HOUSE DUST MITE (DERMATOPHAGOIDES-PTERONYSSINUS) AND CHIRONOMID MIDGE (CHIRONOMUS-YOSHIMATSUI)
            ALLERGY 47 (5): 554-559 OCT 1992

            BAUR X, LIEBERS V
            INSECT HEMOGLOBINS (CHITI) OF THE DIPTERA FAMILY CHIRONOMIDAE ARE RELEVANT ENVIRONMENTAL, OCCUPATIONAL, AND HOBBY-RELATED ALLERGENS
            INTERNATIONAL ARCHIVES OF OCCUPATIONAL AND ENVIRONMENTAL HEALTH 64 (3): 185-188 SEP 1992

            BRASCH J, BRUNING H, PAULKE E
            ALLERGIC CONTACT-DERMATITIS FROM CHIRONOMIDS
            CONTACT DERMATITIS 26 (5): 317-320 MAY 1992

            RAYMOND F, BREUIL K
            ALLERGY TO CHIRONOMIDS
            REVUE FRANCAISE D ALLERGOLOGIE ET D IMMUNOLOGIE CLINIQUE 31 (1): 52-55 JAN-MAR 1991

            KINO T, CHIHARA J, FUKUDA K, et al.
            ALLERGY TO INSECTS IN JAPAN .3. HIGH-FREQUENCY OF IGE ANTIBODY-RESPONSES TO INSECTS (MOTH, BUTTERFLY, CADDIS FLY, AND CHIRONOMID) IN PATIENTS WITH BRONCHIAL-ASTHMA AND IMMUNOCHEMICAL QUANTITATION OF THE INSECT-RELATED AIRBORNE PARTICLES SMALLER THAN 10 MU-M IN DIAMETER
            JOURNAL OF ALLERGY AND CLINICAL IMMUNOLOGY 79 (6): 857-866 JUN 1987
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              Allergi-teorin... Suck! Jag känner massor med akvarister med rödamyggallergi. Det är deras hemoglobin som vi blir allergiska mot.
              En riktig akvarist blir inte allergisk! :
              Anders L

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av anli

                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Allergi-teorin... Suck! Jag känner massor med akvarister med rödamyggallergi. Det är deras hemoglobin som vi blir allergiska mot.
                En riktig akvarist blir inte allergisk! :
                Det är för att vi inte matar med röda mygg
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Får erkänna att jag blivit tvungen att göra det igen. Det är det enda mina nuvarande vitkindade gobies accepterat av allt jag testat. Allt annat spottar de ut igen, de bortskämda kräken.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:Får erkänna att jag blivit tvungen att göra det igen. Det är det enda mina nuvarande vitkindade gobies accepterat av allt jag testat. Allt annat spottar de ut igen, de bortskämda kräken.
                    Jag kör också röda mygg till problemfiskar. Min Crenicichlayngel är t ex stora nog att ta annan mat än nykläckt Artemia, men de luktar bara på den. Funderar att köra röda mygg för att få igång dem på död mat om det fortsätter så här i mer än ett par veckor till.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 494

                      #11
                      Jag har också märkt att ALLA fiskar är som tokiga i röda mygg och det inkluderar mina Parachromis Dovii som faktist har blivit lite kräsna i matne.Hanen käkar i princip bara levandeföda,oxhjärta och röda mygg och också lite syrsor.
                      Vet inte vad det beror på för förut har han inte alls varit kräsen med maten då tog han allt som stoppades ner i karet?
                      Det kan väl i.o.f vara så att desto större en rovfisk blir desto mer kräsen blir den på att få levandeföda?
                      Men hur är det med röda mygg?
                      Är det ett fulgott foder till fiskarna oavsett alergirisken?

                      Mvh
                      Danne

                      Kommentar

                      Arbetssätt...