Tips på Malawis till 600-literskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Sikkan: Jag kan varmt rekommendera den nya boken om Tropheus...Aqualogs bok som finns till ett bra pris hos www.akvakompis.se . Min bibel nuförtiden...

    Direktlänk - http://www.akvakompis.se/shop/show_p...category%3D205

    En annan bok som är väldigt prisvärd (om man inte har första upplagan) och riktigt bra är "Back to Natures Guide om Malawiciklider".

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #17
      Var hämtar jag provisionen? Alla Troffeodlare?

      Sikkan: även om de kanske kräver lite mer av dig som "skötare" så tror jag man har tillbaka det flera ggr. om. Så jäkla roliga fiskar. Mitt tips (som jag hade gjort) är att köpa in en grupp som inte är så gamla. Exakt hur stora minsta storleken är vet jag inte men en ca 5cm eller så. Då får de växa till sig hos dig och du kan följa dem hela vägen.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • waros
        Användare
        • februari 2004
        • 172

        #18
        Roccster, är du inte sugen på att skaffa troffar själv då? Idag fick jag min andra tuggande hona på två dagar. Snart blir det livat (hoppas jag) :>

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Vad är det som gör att troffar kräver mer i skötsel än Malawis?
          Har läst att de kräver väldigt syrerikt vatten och att man bör göra delvattenbyten på minst 1/3 av vattnet en gång/vecka!?

          Är de känsliga mot vattenkvaliten, behöver man tillsätta vattenberedningstillsatser vid varje delvattenbyte?

          Ph-värdet har jag läst bör ligga lite högre än för Malawis, stämmer det?

          Mitt kranvatten håller PH ca 7.5, ska jag höja det med bikarbonat?

          När jag fyller karet första gången kan jag då tillsätta bikarbonat för hela vattenmängden (ca 600 L)?

          När jag sen gör ett delvattenbyte räcker det väl att tillsätta bikarbonat för mängden vatten jag bytt ut?

          Ja det blev en hel del frågor till slut, tacksam för alla svar!

          Ju mer jag tittar på bilder och läser om troffar ju mer intresserad blir jag!!!!

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #20
            Waros:

            Ja det har du nog redan listat ut. Efter dina teaser movies så är jag helt såld. Funderar bara på var jag ska ställa karet. Vill ju helst ha det bredvid mig i soffan men där står redan Malawisarna .

            So many fish, so little time.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Roccster: Du menar att jag redan har allt klart för mig när det gäller skötsel av troffar?

              Tricella: Tack för tipsen om böckerna men är inte Aqualogs bok mer än illustrering över vilka arter som finns?

              Skulle vilja ha en bok som både visar de olika arterna samt framförallt hur man sköter ett Tropheus akvarium!

              BTN bok om Malawiciklider köpte jag för några veckor sedan.
              Men nu sen Roccster lett mig in på troffar så blir man ju helt enkelt bara mer och mer såld över dessa helt underbara fiskar som det verkar. Och jag som inte ens har sett dom i verkligheten!!!
              Kolla bara in den här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=585
              Det är inte konstigt att man ändrar sig när man ser såna fiskar.

              Är det någon som håller Blodstrups-Morri?

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #22
                Aqualogs Tropheusbok är mkt bra vad gällande skötsel av tropheus också.
                Vad gällande Livua`n så har jag aldrig sett en så pass snygg "live",som den på länken här ovan.
                P.Schupkes bok är däremot tvärtom.Oftast väldigt dåliga och missvisande foton.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  citat:Tricella: Tack för tipsen om böckerna men är inte Aqualogs bok mer än illustrering över vilka arter som finns?

                  Skulle vilja ha en bok som både visar de olika arterna samt framförallt hur man sköter ett Tropheus akvarium!
                  Illustreringsbok på 191 sidor?

                  Från sida 7-21 handlar det om skötsel av Tropheus...

                  *Fish Communities
                  *The food supply in littoral
                  *The aquarium water
                  *Water changes
                  *Temperature
                  *Population density
                  *Decorating the aquarium
                  *Decor materials
                  *Plants
                  *Substrate
                  *Maintenance with other fishes
                  *Maintenance of a single species
                  *Maintaining several colour populations together
                  *Feeding in the aquarium
                  *Acclimatisation: basics
                  *Selecting stock at the dealer´s
                  *Feeding during acclimatisation
                  *Filtration during feeding
                  *Temperature
                  *Decor during acclimatisation (endast några rader)
                  *Diseases in the aquarium
                  *Prophylatic treatment

                  Dessa delar ingår i avsnitt hur man sköter sina Tropheus på bästa sätt...

                  Detta är specifikt för Tropheus och inte en generell skötsel för akvariefiskar. Visst kan det finnas mer att önska, på vissa ställen bättre foton, men överlag är denna bok förträfflig.

                  Jag vet ingen bok som är bättre angående arten Tropheus...för mig är det numera min Aqua bibel...

                  Kommentar

                  • kakapo
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 60

                    #24
                    Här är en bra sida om Tropheus.
                    / André

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Finns det någon bok om troffar på svenska, är ju alltid lättare när det är skrivet på svenska. När det handlar om detaljer kan det lätt bli missuppfattningar när det inte är skrivet på ens modersmål.

                      Ingen som har några svar på mina övriga frågor jag ställt tidigare (se ovan)?

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        Ok, Tricella!
                        Skrev mitt senaste inlägg innan jag han läsa ditt svar.
                        Låter ju bra, får väl köpa den men som sagt vore bra med en bok på svenska!

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          #27
                          Hej

                          Ett par andra trevliga Tropheusböcker (tyvärr inte på svenska) är Tropheus, Verbreitung, Arten, Haltung av Hans-Joachim Herrmann (Dähne Verlag) och Das grosse Buch der Tropheus Cichliden av Frank Schneidewind (Bede Verlag). (Därtill finns det ju en del att läsa i Ad Konings böcker om Tanganjikaciklider.)

                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #28
                            Kom ihåg att Tropheus är vädligt petiga fiskar. Fel foder eller ett glömt vattenbyte kan ha katastrofala följder (jag vet, av 47 hade jag 17 kvar). Att skaffa troffar är väldigt roligt, men om/när något händer är man inte så glad längre. har du inte haft malawi eller tanganyika innan så skulle jag inte ha tropheus som första art jag skaffar.

                            Mitt råd är: Börja med Malawiciklider, Pseudotropheus från malawisjön är fiskar som är liknande i både foder och skötseln, dock är de inte alls så känsliga som Tropheus. Man kan göra en ojsan och de klarar av det, gör man ett litet misstag med tropheus så går det käpprätt åt skogen.

                            Vid din önskan om 15-20cm malawis kan jag rekommendera följande arter: Copadichromis borleyi, Protomelas taenotilus (går även att ha med de mer aggressiva mbunas), Tramitochromis intermedius och det finns ett helt gäng till.

                            Som andra innan tipsat om, Back to natures guide om Malawiciklider (andra utgåvan) är en riktigt bra bok.

                            Hoppas att du snart får igång ett fint akvarium!
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Det har du i och för sig rätt i - Fjärilscikliden!
                              Men man blir väldigt sugen när man ser dom och läser om deras beteende. Jag är inte helt "grön" när det gäller akvaristik utan har haft dvärgciklider i många år. Ska köpa någon bok om troffar och sen får vi se hur jag gör.

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Fjärilscikliden: har du någon bild på, Tramitochromis intermedius?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...