Rötter från vår Svenska natur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • september 2004
    • 195

    Rötter från vår Svenska natur?

    Hur är det egentligen med rötter och grenar från döda träd i vår Svenska natur. Kan man använda dessa i akvarier? Något speciellt tillvägagångsätt? Speciella arter man bör undvika? Det kan ju vara svårt att veta vad det är för art på en rot man hittar.
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Jag använder alrötter som jag plockat i en bäck som rinner genom ett träsk bestående mest av alträd. Inga problem att identifiera rötterna där. Kärnvirket i al är lite orangeaktigt om man vill såga i roten för att kolla.

    Bara att rengöra efter bästa förmåga, skrubba, borsta ev. koka om roten går få ner i en gryta, men det jag aldrig gjort och inte haft några problem.

    /Hasse

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag har använt väldigt mycket naturrötter, även barr som ska vara farligt, utan några som helst problem. Andra har haft problem, så viss uppmärksamhet skadar inte. I början ger de ofta ifrån sig något vitt krämliknande som jag gissar är stärkelse. Socker är kanske inte den värsta förorenaren men man bör kanske tänka lite extra på vattenkvaliten i början.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Jag har på sistonde använt en del ek-grenar med stor framgång. Jag har tagit riktigt ruttna ganska tjocka grenar och borstat bort allt löst så att en smalare gren med riktigt hårt kärnvirke kommit fram. Dessa grenar sjunker till och med efter bara någon månad under vatten. Jag har inte märkt några problem med vattnet men en viss försiktighet är väl alltid att rekomendera; lägg i en träbit i taget.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • februari 2004
          • 2447

          #5
          Jag å polaren va ute på sjön för ett tag sen, här ser ni resultatet, och jag har inte haft några problem än.

          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Laesk

            Jag å polaren va ute på sjön för ett tag sen, här ser ni resultatet, och jag har inte haft några problem än.

            Wow! Vilka brutala rötter! Måste ju bli kanon i karet...
            Klart avis
            Anders L

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Laesk

              Jag å polaren va ute på sjön för ett tag sen, här ser ni resultatet, och jag har inte haft några problem än.

              Very nice!

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Laesk

                Jag å polaren va ute på sjön för ett tag sen, här ser ni resultatet, och jag har inte haft några problem än.
                Kommer inte bli några heller, de där stubbarna har lätt legat flera år i vatten (eftersom de är svarta rakt igenom), och *kan* mycket väl ha legat flera hundra... Trä håller nästan i evighet i sötvatten.

                Hur fick ni tag i dem? Dök ni upp dem eller draggade ni?

                Kommentar

                • agalychnis
                  NCS Medlem
                  • september 2004
                  • 195

                  #9
                  Tusen tack för alla svar! Det verkar ju inte vara några problem med att ta in rötter från svenska naturen.

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    sika grymma rötter, vore gutt om man kunde hitta såna. synd att man är så kass på att veta var man hittar såna, har inte sett nåra vattendrag här i kalmar, men så är man ju heller inte ute i skogen ofta.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...