Ett eller två filterfack?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    Ett eller två filterfack?

    Ska köpa ett nytt akvarium på 480l, 160*60*50. Jag tänkte bygga filterfack, dvs. ha en glasskiva ca 20cm ut från baksidan som är 20cm lång och räcka upp till ytan och köra pump bakom filtermatta...

    Frågan är om det räcker med ett sådant fack eller om det är nödvändigt med ett i varje hörn? Tanken var först att bara ha ett fack och en rejält kraftig cirkulationspump på 2000-3000 l/h.

    Alla tips mottages!

    Kan nämna att jag ska ha 35 små "troffar" i karet

  • klassisk ära
    Användare
    • juli 2003
    • 139

    #2
    "Frågan är om det räcker med ett sådant fack"

    Ja.

    Mikael

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Det är inte utan man blir lite avis när du ska smälla i 35 små goa Troffar i ett sådant kar.

      När det gäller filterkammare och hur många kan jag bara ge dig mina tankar kring denna lösning. Jag har gjort en ganska stor i ena ändan på mitt 250l. I den har jag 2st Aquaclear 402 varav den ena går med intervaller under dagen (ett litet experiment). När det gäller innerfilter så undrar jag om filterkammare verkligen ger så mycket mer filteryta än vad tex. ett plaströr nertryckt i en rejäl bit filtermassa med ett pumhuvud på ger.
      Hade jag gjort om det idag (vilket jag hoppas att jag får göra snart) hade jag antingen gömt min filterkammare i någon slags modul eller så hade jag försökt få tag i en sådan som visades i tekniktävlingen (kommer inte ihåg vem det var bara som gjort den). Det var en slags hållare för en filterkammare man kunde placera i hörnet på karet. Istället för att limma fast rutor så var denna gjord för att böjja en bit filtermatta. Innanför kunde man sätta pumphuvud och doppvärmare. Jäkligt bra lösning. Önskar bara jag kom ihåg vem som gjort den.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • september 2003
        • 328

        #4
        Ok, det där som var i teknik-tävlingen verkade intressant, har dock inte sett det men borde kanske kolla upp det!

        Så det borde alltså räcka med ett sådant fack till mitt kar!? Det blir ju självklart dubbelt så mycket filtrering med två likadana men om det inte behövs så.....

        Tror ni en aquabee up 2000 l/h skulle räcka bra? Den på 3000 l/h kanske skulle bli för kraftig..?!

        Angående troffegruppen blir det min första, har bara haft malawi innan så det ska bli spännande...

        vh matte

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Jag hade nog valt att ha 2 (200lh) eller kanske en intern och ett ytterfilter?. Nu vet jag bara det jag läst här när det gäller Troffar så någon med mer hands on får svara på om det stämmer. Men Troffar ska ju ha mycket fart och fläkt. Cirkulation som möts på mitten av karet för att skapa extra virvlar är nog ingen dum idé. Men som sagt. Troffekillarna vet bättre, jag har Malawis
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • september 2003
            • 328

            #6
            Är det någon som har en länk till bidraget i tekniktävlingen? Eller något annat kar med samma filterlösning?

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag vet inte om mitt bygge är aktuellt för din fråga, men om du kollar på min zoon så har jag gjort två stycken filterkammare i vardera bakre hörn som jag sedan gömt med bakgrunden.

              15cm på kortsidan och 20cm på långsidan. Detta för att inte ta för mycket av hörnen. Jag kollade och jag behövde inte 20cm taget av kortsidan för att få in pump och sådant.

              Kommentar

              • Mattias Olsson
                Användare
                • september 2003
                • 328

                #8
                Tricella: Har kollat in dina grejor förrut, tycker det blev snyggt!

                Som det ser ut nu kör jag nog på ett filterfack i ena hörnet med en stark cirkulationspump och ev. ett ytterfilter om det inte skulle räcka. Tänkte inte ha nån bakgrund inuti karet utan köra med blå planch.

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #9
                  hmm.. finns det några riktlinjer vad gäller hur mycket filtermassa man använder sig av.

                  exempelvis skulle ett fack jag skrev om ovan rymma ca 10 liter blå filtermatta för ett kar på strax under 500l.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...