Bakgrund- färg och fix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carin

    Bakgrund- färg och fix

    Bakgrund har behandlats många gånger tidigare. Efter att ha lustläst alla tidigar inlägg inser jag att alla gör olika.

    Står nu inför valen

    Husfix vs betongspackel (består av olika saker har jag förstått)
    Färgpigment, hobbyfärger för korgmålning eller vattenfärg (Läste på sidan http://www.tanganyika.sidan.nu/)

    Ni som gjort bakgrunder,
    vilka är för- resp nackdelar av de olika valen?
    Kan färgerna vara giftiga och vad i färgen isåfall är giftigt?

    Hämtar ett nytt kar idag och det kliar nått kopiöst i fingrarna att börja bygga bakgrund =)!

    Vänligen
    Carin
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    #2
    Hej! Betongspackel är nog det som är starkast och dyrast! Ska själv fixa en inredning snart och kommer att använda betongspackel,dom andra frågorna överlåter jag till någon annan.
    MVH/Lasse

    Kommentar

    • Carin

      #3
      Häromdagen var jag på Fridells i Stockholm och frågade om betongspackel. De visste inte riktigt vad jag syftade på utan föreslog vanlig husfix. Finns det ett annat namn och vad används det egentligen till? Blandar man till det själv eller i köps det i färdig form?

      /Carin

      Kommentar

      • Carin

        #4
        Lasse- vad tänkte du använda, förutom betongspackel, när du gör din bakgrund? Har du hittat en speciell beskrivning på nätet, som du tänkte följa?

        Många frågor på en gång, men det är ju bättre att " tänka efter före" så att säga =).

        Tricellás lösning på, pumpar och filter, verkar riktigt bra. Jag lär nog försöka mig på något liknande.

        /C

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • juli 2004
          • 428

          #5
          Tängte använda betongspackel och blanda i färgpigment så att jag får önskad nyans. Sedan lacka med Epotex lack. Betongspaklet fins i två sorter en som är vit och en som är mörk brun, den bruna skulle man kunna lacka direkt tror det skulle se bra ut. Tricellas pump filter lösning funkar alldeles utmärkt (har haft liknande förut). Tror betong spackel heter så, har mailat en kompis som köpt nyligen så han får läsa på sin påse! (Jag har bygt massa inredningar för ca 10år sedan har trillat dit igen )
          MVH/Lasse

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Hej, jag har gjort flera bakgrunder, jag brukar färgsätta med pigment som jag blandar i husfix, jag har använt både husfix och betongspackel, betongspackel kanske är lite mer hållbart men det spelar ingen roll för mig för jag lackar ändå efteråt med tvåkomponentslack. Husfix har mer neutral färh, betongen har en tendens att vara lite blå, och husfixen är också lättare att laborera med när man blandar i pigment, så därför använder jag husfix.
            Jag kommer snart lägga ut bilder på min senaste bakgrund.
            Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • Carin

              #7
              Ett lika i matchen mellan betongspackel och husfix!

              Varför väljer många just färgpigment som blandas i fixen/lacket istf hoppyfärg eller vattenfärg?

              Min första reaktion (jag som aldrig gjort en bakgrund)är att;
              1. stora förpackningar och därmed dyrt
              2. svårt att blanda till rätt nyans (fixen/spackel ändrar väl färg efter att den har härdat)
              3. svårare att "måla" med jämfört vanlig färg och pensel.

              Vänligen

              Carin

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                Jag brukar måla ovanpå husfixen med hobbyfärg och sedan lacka med Epotex akvarielack. Generellt sett så tycker jag man ska ta ett par nyanser mörkare färg när man bestämt sig för vilka färger man vill ha. Då är chansen större att det blir som man tänkt sig i akvariet eftersom bakgrunden annars kommer upplevas som ljusare än man trott från början.

                /Hasse

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Carin: Anledningen till att färgpigment är vanligt beror nog mest på att det har följt med länge när det gäller att göra bakgrunder själv. Att måla med hobbyfärger ovanpå husfixen är lite nyare modell.
                  Det negativa med färgpigment är att man får allt i en nyans...
                  Det negativa med hobbyfärg är att man kan kladda ut den lite då den ibland löser sig aningen med lacken man avslutar med.
                  Det positiva vinner hobbyfärger enkelt med...du får en mycket bättre möjlighet att styra färger och därigenom skapa en naturlig spräcklig design som det vanligen är på sten.

                  Husfixen är lättare att arbeta med då den inte härdar lika snabbt som t ex betongspackel. Jag provade med något som hette Vattentät bruk från Sika och visst fungerade det ok, men jag fick jobba på som en stolle för att det inte skulle härda i burken. Jag gjorde endast en sida, sedan bytte jag tillbaka till husfix just pga att jag fick mer tid på mig att bearbeta bakgrunden.

                  Kommentar

                  • jocker
                    Användare
                    • september 2004
                    • 87

                    #10
                    kanske inte hör till detta forum men kan man göra grottor o dylikt i "fix" ?
                    fiskpinnar smakar skit

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1081

                      #11
                      Det går ju i alla fall göra grottor i frigolit, med samma teknik som när man bygger bakgrunder. Eller så kan man säkert gjuta grottor i nån egentillverkad form, men då är nog gjutbetong eller cement att föredra.

                      /Hasse

                      Kommentar

                      • adrock
                        Användare
                        • september 2004
                        • 33

                        #12
                        eller varför inte silikonera ihop lavasten till grottor, sen ta betong runt lavastenen och sedan husfixa/måla så det ser naturligt ut?
                        5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

                        Kommentar

                        • jocker
                          Användare
                          • september 2004
                          • 87

                          #13
                          jo, kanske man kan göra. . men vill inte förstöra dyr lavasten..
                          fiskpinnar smakar skit

                          Kommentar

                          • Kid
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 256

                            #14
                            Vad är det för färgpigment ni pratar om? Var kan man vanligtvis få tag på det? Pris (är det väldigt stora mängder?)?

                            jocker, det var en bra idé! Har försökt göra grottor med frigolit, problemet är att det är väldigt svårt att få att sjunka om man inte limmar fast det.

                            mvh
                            /Kid

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det finns att köpa hos färgbutiker...t ex Färgtema. Det är ett pulver (i olika färger) som man blandar in i husfixen efter egen dosering beroende på vilken nyans man vill ha. Det behövs inte mycket.

                              Personligen så tycker jag det blir betydligt bättre att måla med hobbyfärger...men om man är målarkunnig så kan man säkert göra olika snygga färgskiftningar med husfix och färgpigment också.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...