Lite sorgsen, nån som kan trösta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Lite sorgsen, nån som kan trösta?

    Har just avlivat en Taiwan red hona.

    Jag medicinerade karet för en vecka sedan för att två fiskar visade tecken på sjukdom. Båda dom blev bra, men denna hona har istället gått åt andra hållet.

    Hon hade nyss börjat tappa intresset för mat, började magra även om det inte syntes jättemycket. Det första jag noterade för ett tag sedan var den genomskinliga avföringen. Nu var ögonen ovanligt utåtstående också. visserligen har de väldigt stora ögon, men inte riktigt så utåtstående.

    Ville bara mest skriva av mig lite, känns alltid tungt att avliva en fisk. Just nu sitter man och undrar om man gjort rätt, tja, ni har säkert tänkt likadant. Men man är ju rädd om de andra fiskarna också.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • oveb
    Användare
    • juli 2004
    • 125

    #2

    Jag är åxå sorgsen !

    Jag medicinerade ett par guramis och då dog räkorna !! Fan om man ändå kunde läsa instruktioner noggrannare !

    Min blog

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • juli 2004
      • 428

      #3
      Hej! Det är alltid jobbigt med fisk som man avlivar. men man får tänka att de va det bästa för fisken!Bätre avlivning en ett långt lidande!
      /Lasse

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Verkligen tråkigt för er båda, Thomas och Ove...

        Det är alltid lite svårt att avgöra när det inte finns någon möjlighet till förbättring och avlivning är enda vägen. Man dras med beslutsångest. Tyvärr är det så att vara djurägare. Du gjorde säkert det rätta Thomas...

        I övrigt håller jag med Schull i hans inlägg.

        Kommentar

        • Holgersson
          Användare
          • september 2003
          • 11

          #5
          Jag beklagar sorgen. Jag hade det precis likadant med min salousi hane för en vecka sedan. Den hade också genomskinlig avföring och utstående ögon plus att den vart helt uppsvälld. Jag avlivade den när jag såg att medicinen inte fungerade. Nu har jag bara 3 änkor kvar.

          Mvh Andreas

          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=101671

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Jag har funderat på vad det är för sjukdom dom haft. Enligt böckerna så skall ju bukvattensots första steg vara att de inte äter och sen blir rädda och sen får genomskinlig avföring.

            Dom jag sett varit dåliga har hart genomskinlig avföring, men varit pigga och ätit bra. vad kan det vara?
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det kan vara en tillfällig, övergående, sjukdom. Det behöver inte alls mynna ut i bukis direkt det har liknande symptom.

              Det är som med mig nu...jag är sjuk och har haft en tung feber i några dagar nu och jag är glad att jag inte finns i ett akvarium för då kanske jag hade fiskats upp eller medicinerats i leda för magproblem...

              Ingen kritik riktad emot dig Prayerman, utan enbart en liten påminnelse att vi ibland stressar till det när fiskarna ser aningen "ur slag" ut.

              Jag tycker man skall vara lite kall i sådana här ögonblick och man kan ju, om möjligt, placera fisken i ett annat kar (eller plastbox) med förhöjd temperatur och eventuellt tillsats av salt. Detta stimulerar matsmältning och kanske hjälper vid eventuell förstoppning. Med tanke på att de äter normalt så ser det inte ut att vara någon panik med lite genomskinliga avföringstrådar.

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                hade du varit i mitt kar så hade du varit död nu

                Jag tog det verkligen inte som någon kritik, så det är lugnt! Jag låter de faktiskt gå ganska länge innan jag gör någon åtgärd.

                Det är lite tråkigt för nu har jag upptäckt att min aul. hane har vit avföring och inte riktigt är sig lik. Hostar till lite ibland, fast bara "små" hostningar, inte som att han försöker hosta upp något. Han är rätt rejält utfärgad också.

                hm?

                En av mina red fin kadango (ungdjur) har haft detta problem länge, men är pigg och äter. Hon (tror jag) har säkert haft det i 3 veckor eller mer. Såg lite ur slag ut för ett tag sedan, men då medicinerade jag med furanol. Efter det har hon varit pigg, även aul. honan såg lite seg ut innan medicineringen men är nu pigg.

                Kanske skall köra en omgång till, lite starkare dos denna gång?
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                Arbetssätt...