Hur mycket bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Hur mycket bikarbonat

    jag har läst att man skall ha i 1 matsked bikarbonat per hundra liter vatten. Är det 100 liter nytt vatten eller är det hela akvariets vattenmängd. Jag har ett kar på 222 liter och ett på 375.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Norpan
    Användare
    • augusti 2004
    • 103

    #2
    Det beror på hur högt KH och pH du har i ditt vatten från början och hur högt KH du vill ha, prova dig fram..Jag tar drygt en halv matsked bikarbonat per 100 liter och då blir KH ca 9, kranvattnet har KH 3 och pH i det är 8,5 tror jag.
    //Jenny

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • februari 2004
      • 194

      #3
      Räkna bara med det nya vattnet, det andra vattnet har du ju redan buffrat en gång.

      Aquarium Malawi rekomenderar ca 1 matsked/50l, jag kör nånstans mittemellan numera.
      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        jowa skrev: det andra vattnet har du ju redan buffrat en gång.

        ----------------
        Är det inte så att bikarbonaterna bland annat tappar verkningsgrad under nedbrytningsprocesserna i karet, som tex att de absorberas av nyttobakterier. Kanske inte har så stor inverkan mellan bytena om nytt tillförs i förhållande till volymen man byter, förståss. Men det är väl så att det inte är något bestående - en gång buffrat, alltid buffrat.

        Prayerman, du har malawisar ser jag. Så risken att du ska överdosera är vad jag förstått mycket liten. Pröva dig fram med att beräkna efter mängden bytt vatten och tillför mer i efterhand om det behövs.

        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • februari 2004
          • 194

          #5
          Vet inte hur mycket av bikarbonatet som åtgår mellan vattenbytena men byter man 1 gång/vecka så tror jag knappast någon betydande mängd har försvunnit. Men det går ju inte att överdosera bikarbonat så är man orolig kan man väl ösa i för hela volymen varje gång, känns lite onödigt dock.
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            ok. Känns lite jobbigt att sitta och testa ph hela tiden bara. Man skulle ha någon tigital ph mätare, det vore bra!

            Problemet här är att jag har ph 8,3 i kranvattnet så när jag gjort vattenbyte så är det bra värden. Jag har testat ph innan vattenbyten och kan inte se någon större förändring. Jag har i lite kalkhaltigt grus och stenar.

            Men jag tycker dom där färgtesten är lite svåra att se det exakta värdet på.

            Så hitills har jag inte använt det, men... får se hur jag gör.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Norpan
              Användare
              • augusti 2004
              • 103

              #7
              Har du redan ph 8,3 är det ju inget svårt alls! Du riskerar inte att få snabba pH-förändringar när du häller i bikarbonat, jag mätte värdena noga i början för att hitta lämplig mängd, nu mäter jag bara då och då.. prova med en halv matsked till 100 l (bara för mängden vatten som byts ut) mät KH någongång emellanåt, märker du att KH är lågt, mät även pH.. Jätte enkelt
              //Jenny

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                Prayerman; jag har "hört" och som jowa skriver "man kan inte överdosera bikarbonat", det är väl så att mängden vatten i karet bara klarar av en viss koncentration av ämnet......
                Iallafall, dom som ansvarar för akvarieanläggningen på Borås Djurpark (fett stort malawikar) öste i 5kg bikarbonat i karet, och den mannen sa samma sak dvs ej överdosera, överskottet löser sig när det finns möjlighet!!!

                Flera av råden jag har fått tyder på samma sak, och jag köpte ett 1kg paket, som jag använder utan att mäta upp mängden. Det du gör är ju att du buffrar vattnet....så jag ser inga problem med mängden, och precis som du mätte jag kH i början samt pH, och kH gick upp som jag önskade, men pH händet det inget synbart med (ligger på ca 7,5).

                det viktigast är väl egentligen inte att eftersträva det optimala värdet, utan ha ett så stabilt värde som bara går?!?!?!?

                Vänligen Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  1) Med att bikarbonat inte går att överdosera menas att man inte kan höja pH över 8.3 med bikarbonat. Ligger pH högre än så när man har i bikarbonaten, så sänker bikarbonaten pH till 8.3. Ur pH synpunkt är alltså bikarbonat 130% säkert.
                  2) Man kan däremot få för hög _salthalt_ i akvariet med bikarbonat. Bikarbonat är ett salt, och pytsar man i oerhörda mängder så kan fisken och framförallt växterna ta illa upp.
                  3) Om du, efter att ha haft i bikarbonat och sett att du fått högre KH, inte ser nåt utslag på pH, är ditt pH-test antingen för gammalt, eller inte tillräckligt känsligt.

                  Kommentar

                  • Mattias Olsson
                    Användare
                    • september 2003
                    • 328

                    #10
                    Hur gör ni i egentligen när ni doserar bikarbonaten vid ett vattenbyte?

                    Löser upp den mängd ni tänkt använda i en hink t.ex. som ni sen pytsar i lite i taget ifrån under vattenbytet eller häller ni bara i bikarbonaten rakt upp och ner när vattenbytet är klart?!

                    Jag kör i lite i taget under hela vattenbytet men det kanske är onödigt arbete?

                    vh matte

                    Kommentar

                    • Norpan
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 103

                      #11
                      Jag blandar ut bikarbonaten i hinkar och pytsar i alltihop på en gång under vattenbytet, verkar funka för min del.
                      //Jenny

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        hej!

                        1msk verkar lite lite, jag har alltid kört ca ½dl / 100liter bytt vatten, och det funkar utmärkt.vilket höjer ledtalet lite ca 500ms och kh höjs rejält så jag får ett stabilt högt ph.

                        mvh

                        Peter
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Hej!

                          Jag har oxå hört 1/2 dl per 100 liter. Jag har inga exakta mätningar av mitt vatten, men mäter jag med ph stickor så visar den på 7.5 på kranvattnet. Kanske man kan minska till 1/2 msk istället, kan fisken ta skada av att man minskar så betydligt på doseringen? Är det någon som provat, är lite feg då det är ganska välfyllt i de yngelkar som är igång och i 540 l. skulle jag aldrig prova för "provandets" skull.

                          Tomas

                          Kommentar

                          • Norpan
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 103

                            #14
                            Beson: jag har redan pH 8,3 (eller något högre) bikarbonatet stabiliserar endast detta värde (alt. sänker det en liten aning) medan i ditt kar måste först pH höjas till 8,3 och sedan buffras, detta kräver högre doser bikarbonat, doseringen beror alltså på utgångsvärdena..
                            //Jenny

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 1639

                              #15
                              Mike; sorry ifall jag var otydlig i mitt svar MEN precis som norpan skrev utgår jag från ca 1 msk/100L och när jag doserar står jag givetvis inte med något mått utan häller i på känn...eftersom det inte är någon risk för överdosering!!!

                              Sen fyller jag med hink, och häller i bik. och fyller upp hinken med duschmunstycke....superenkelt..

                              Mitt pH ligger på ca 7,5+ och kH är stabilt som gatan (och tillräckligt högt)

                              Får inte upp mitt pH högre även fast jag använder kalkgrus i filtret....
                              Men grejen är väl inte att nå något optimalt värde utan hålla ett stabilt värde!!!

                              Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...