mbunas vs haplis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    #16
    ahli blir om jag inte minns fel rätt stora va ?
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Inte större än Cyrtocara Moori..

      De blir väl omkring 10-12cm, men de har en ganska långsträckt kropp och blir alltså inte lika stora som en C.Moori (som kan bli uppåt 20cm).

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #18
        Fryeri kan bli uppåt 15-16cm...

        (sen ska vi även skilja på fryeri och ahli)

        Kommentar

        • Niclas Larsson
          Användare
          • januari 2004
          • 546

          #19
          Tricella hur går det för dig blir det malawi eller tropheus nästa gång..
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Helt rätt Henke...jag var fel ute här. S.Fryeri blir 15cm vanligen, men ibland t o m större.

            Just nu har jag Tropheus igen i min 375:a...

            När jag skaffar nytt akvarium så blir det troligtvis Malawi och då det som Henke hela tiden "tjatat" om...dvs "haplisar". Han har haft så rätt...

            Mbunas är väldigt trevliga och enormt snygga, men de stökar om en hel del och har väldigt tuffa fajter om revir. Det är också lätt att köpa på sig en fisksoppa med olika Mbunas och olika färger...det är tilltalande en stund...men efter ett tag faller det bort.

            Jag är väldigt VÄLDIGT sugen på ett Saltvattenkar...också!


            Pssst Henke...

            citatsen ska vi även skilja på fryeri och ahli)
            Och då svarar du med längden på en Fryeri när han frågade om Ahli?

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #21
              valet ock akvaliet... svårt. Tricella vilka vaar dina första malawis ??
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #22
                citat:Och då svarar du med längden på en Fryeri när han frågade om Ahli?
                Haha

                Jo du har så rätt ..Men eftersom det var en Fryeri tråd så trodde jag att han sa fel (eller blanda ihop den som 1000 andra)
                Bara där ser vi hur mycket det förvirrar

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #23
                  HeNkEdeh jag hade menade fryeri men du har rätt kan bli förvirrande...
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Det vet Henke...

                    Jag bytte nämligen Tropheus sp. Black "Pemba" mot Malawi (Labeotropheus Trewavasae och Röd Zebra om jag inte minns helt fel) med Henke en dag i Laxå (bara det låter ju väldigt lustigt - byta fisk i Laxå).

                    Jag tror att det var Labeotropheus Trewavasae som kom först i karet...
                    För övrigt jäkligt fina firrar från Henke!

                    Kommentar

                    • Niclas Larsson
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 546

                      #25
                      Tricella utan att verka oartig jag började intressera mig för denna site nästan på dagen 1 är sedan (och håller fortfarande på och startar upp och bygger mitt första malawi) och du svarade nog på 95 % av mina första frågor hur mycket tid lägger du på detta forum..??? du är väl snart ett vandrande uppslags verk.. för allvarligt talat har du väl sett de mest varierande frågeställningar och problem samt deltagit i diskussion efteråt ....skriv en nya malawi bibel...sverigen svar på Ad Konings
                      /Niclas
                      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 546

                        #26
                        menade en ny malawi bibel, och sveriges svar...
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Tja...

                          Jag förekommer ofta på forumet och jag är på nätet ofta då internet är ett av mina intressen...eller rättare sagt data.

                          Jag tillbringar olika mängder tid på forumet, men finns nog nästan här varje dag.

                          Jag är inte ett vandrande uppslagsverk...ännu...men det kanske är på G. Jag sitter inte enbart med ciklid.se framme när jag surfar utan har det hela tiden i bakgrunden medan jag utför andra ting på datorn.

                          Jag har bredband och därför fungerar det fint. Jag har även haft tillgång till data och internet i mitt arbete (jobbat vakna nätter inom psykiatrin) och då har jag kunnat vara online även där.

                          Jag kan mycket väl förstå om folk är irriterade över denne ständige "Tricella" överallt och jag får min beskärda del mail som påpekar det med jämna mellanrum. Nu är mitt intresse för hobbyn och för NCS som förening väldigt stort så jag gillar att vara här och diskutera med skickliga akvarister.

                          Trots att jag förekommer ofta här så har jag faktiskt ett annat liv också, vilket en del kanske inte tror på.

                          Jag brukar säga...om du trivs med något du gör så varför göra något du inte trivs med?

                          Jag vill inte säga att jag är skicklig akvarist direkt utan mer en glad amatör som gärna ställer upp med råd och tips efter egna erfarenheter. Det finns väldigt många här som är betydligt kunnigare inom akvaristiken än vad jag är, men de svarar sällan på frågor (av någon konstig anledning). En anledning kan dock vara att de tröttnar efter fem ämnen rörande "frigolit", "blästersand", "vilka kan jag ha tillsammans" osv...

                          Kommentar

                          • Niclas Larsson
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 546

                            #28
                            förstå mig rätt det var inte denna ständiga tricella jag menade..utan tvärt om.
                            /Niclas
                            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Jag snappade upp ditt "message" Niclas...ingen fara.

                              Kommentar

                              • Norpan
                                Användare
                                • augusti 2004
                                • 103

                                #30
                                Tricella: tycker att det är bra att du svarar på folks frågor, förstår inte varför det skulle vara negativt..Jag surfar också runt "jämt", men jag är inte tillräckligt ciklidkunnig ännu för att svara på särskilt mycket, men tids nog kommer nog mina svar att bli allt fler ju mer cikliderfarenhet jag skaffar mig
                                //Jenny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...