biotopriktigta växter med Mikrogeophagus ramirezi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carin

    biotopriktigta växter med Mikrogeophagus ramirezi

    Idag lekte jag med tanken att sätta upp ett biotopriktigt akvarium med dvärgciklider. Min pojkvän har nämligen ett litet akvarium som för närvarande inte används och jag skall på Bollmoras auktion på söndag. Tanken var att försöka att få det riktigt ända ut i minsta detalj. Detta var lättare sagt en gjort.

    Mikrogeophagus ramirezi, den trevliga fjärilscikliden från Västra Venezuela och Colombia är jag sugen på. Har försökt hitta info om växter från deras naturliga omgivning men som bäst fått amerika eller sydamerika od.

    Är det någon som vet vilka växter som kommer från samma ställe som fjärilscikliden?

    Jag tycker att halva grejjen med just detta akvarie, är att det blir biotopriktigt så jag vill vara säker.

    Vänligen

    Carin
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Nån annan kan rätta mig om jag har fel, men är det inte fjärilscikliden som brukar leka i gräs på översvämmad mark?

    Det finns en site nånstans med information om olika biotoper i amazonas och vilka djur som bor var, men nu när jag behöver den hittar jag den förstås inte...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3

      Kommentar

      • Carin

        #4
        Bra artikel! Tyvärr säger den inte vilka växter han valt.

        När jag sökt på zoopets växtarkiv och anger Venzuela eller Colombia, finner den ingen växt. Antingen finns inga växter i arkivet från dessa områden eller så är enbart kontinenterna angivna som sökkriterier. Åtminstone är det min gissning.

        Känner någon till ett arkiv med växter där man kan söka på exempelvis land eller flod?

        Vänligen

        Carin

        Kommentar

        • Helenai
          Användare
          • oktober 2004
          • 269

          #5
          Hej!
          Sök direkt på Tropicas hemsida. Där finns det mesta och utifrån intressanta latinska namn kan man söka vidare internationellt.

          En annan sida jag haft glädje av är faktiskt www.mongabay.com.

          Jag kan tänka mig att Hetheranthera zosterfolia skulle kunna vara en möjlig art. Ett annat gäng att välja bland kan vara Bacopa australis, Echinodourus angustifolius, Eleocharis acicularis (alt. E. "parvula"), Ludwigia inclinata, Pistia stratoides. Vattenhyacinten bör oxå kunna vara vanlig i delar av en ljus och öppen biotop. Jag tror att gräskant á la svensk dikesren eller trädlös sankmark med gräs skulle kunna vara bra att ha som grundmodeller.
          Varde ljus... och det vart mörker.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

          Kommentar

          • Bjarne Sætrang
            Användare
            • oktober 2003
            • 167

            #6
            Her finnes bilder av mitt 375 liters "sydamerikanske" akvarium med amerikanske planter (- N. lotus "red" fra Afrika):

            E. acicularis, E. parvula, E. vivipara, H. leucocephala, Ludwigia arcuata, M. umbrosum, H. micranthemoides, Sagittaria subulata, Ludwigia "hybrid".
            På min hp finnes også bilder og info + på min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=217756
            Mvh Bjarne
            www.aquadigital.net

            Kommentar

            Arbetssätt...