Rödzebra inavel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikW

    Rödzebra inavel?

    Jag har en rödzebrahona som har krokig rygg och munnen likaså...kan det bero på inavel?(jag antar det)jag har en stor guldgul hne tillsammans med henna. Dom är inte släkt..kan det bli bra yngel av henne som är värda att ta rätt på? Hittils har ja inte tagit rätt på några men ja det var allt.

    MVH Erik


  • Ante87

    #2
    Det är nog upp till dig.....vill du ha krokiga yngel så kör på!

    Jag skulle nog gjort livet kort med hjälp av lite varmvatten då hon

    bara kommer att tyna bort så småningom...

    /Andreas

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Varmvatten är ingen bra avlivningsmetod, bättre är att skära av huvudet eller ställa fisken i en bunke med avvten in i frysen.

      Inavel tror jag är den troliga orsaken, det kan också bero på någon bristsjukdom eller andra missförhållanden under uppväxten. När fiskar visar tydliga brister eller mutationer bör man absolut inte avla på dessa.


      David
      David

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Hallå!

        Nog för att det kan låta lite brutalt, men när det gäller att avliva fisk bör det minst smärtsamma vara att nacka fisken i gammal god sportfiske-stil. Allt detta om varmt/kallt vatten, infrysning etc verkar ju ganska överflödigt och onödigt utdragande på döden.


        mvh

        Tony Lejvell
        Tony Englund

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Anledningen till att frysning har kommit på tapeten är att vissa upplever det som obehagligt att nacka eller på annat sätt bruka våld. Istället kanske man spolar ned fisken i toaletten eller något annat mindre lämpligt sätt att döda fisken på.

          Att skära, klippa eller bryta nacken av fisken är givetvis en snabb och oplågsam död.

          David
          David

          Kommentar

          Arbetssätt...