Scalareägg befruktade av 3 hanar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    Scalareägg befruktade av 3 hanar

    Skaffade några scalarer i torsdags förra veckan.
    Hade en stor hane sedan tidigare, som ganska tidigt började uppvakta den nya "säkra" honan. De började putsa på inredning.
    Dagen därpå såg jag min gamla hane och den nya "mycket säkra" hanen putsa på ett hörn av akvariet.

    Igår hade den gamla hanen återgått till honan, som hade äggröret väl framme. De hade börjat putsa på en gren. Den nya hanen stod vid sitt hörn och putsade. Strax började den nya honan och den gamla hanen att leka av. Efter en kort stund valde den nya hanen att lägga sig i leken. Det konstiga var att han blev accepterad av den andra två.

    De höll på att leka i över en timme. Även en mindre hane lyckades komma till om man säger lite längre upp på grenen, men denna körde de bryskt bort när de såg honom.

    Det återstår att se vad som händer nu - om de alla tre hjälps åt att vakta ägg och yngel.

    Kan det vara så att de alla tre fick vara med för att de såg detta som en större chans att ta hand om avkomman?

    Hade en nattlampa tänd och de flesta (några hundra ägg) var kvar i morse i allafall.

    Bilder och en stor AVI finns på min zoon.
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    Fräckt, är det någon annan som varit med om något liknande tidigare?
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • september 2003
      • 386

      #3
      Dessvärre var äggen borta när jag kom hem från jobbet..

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #4
        tråkigt, men de kommer säkert att leka igen
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • september 2003
          • 386

          #5
          ingen annan som har hört/varit med om något liknande vid scalarelek?

          Gosatta / någon ???

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Likartat är endast beskrivet hos några tanganyikaciklider + palettcikliden. Möjligen finns det hos några till (ex. Etroplus). Hos gyltor och bleniider finns det hos en del arter.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • september 2003
              • 386

              #7
              månne en blivande artikel till CB, fast då var det ju dumt att
              exploatera den här först...

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                "Det konstiga var att han blev accepterad av den andra två" är det ovanliga. Att andra hanar sprider mjölke hos en annan hane som leker är relativt ovanligt. Sedan går det ju diskutera om de kan få för sig att bete sig så här i naturen. Djurparksdjur gör mycket kufiska grejer som man knappast kan hitta en "adaptiv" förklaring till (något som har evolverat för just en sak, t ex att hanen senare hjälper till i försvaret). dvs "Kan det vara så att de alla tre fick vara med för att de såg detta som en större chans att ta hand om avkomman?"
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Jag har Rödjuvelciklider (Hemichromis Lifalili) där jag har sett bägge mina hannar leka med den ena honan. Dock vart den ena ivägkörd efter ett tag men bägge två hannarna försvarade yngel och rom på varsin sida om stenen som honan lekte på. Men det har bara hänt en gång av alla de gånger dom lekt, men det var den mest framgångsrika leken jag haft.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av endymion

                    Jag har Rödjuvelciklider (Hemichromis Lifalili) där jag har sett bägge mina hannar leka med den ena honan. Dock vart den ena ivägkörd efter ett tag men bägge två hannarna försvarade yngel och rom på varsin sida om stenen som honan lekte på.
                    Hur stor var stenen? Var det en eller två kullar dvs. splittade honan mellan båda. Verkade honan intresserad? (jag har lovat en person att rapportera in ciklid där "cooperative breeding" kan tänkas finns, se nästa CB). "Kuf" hör man talas om ibland i akvarier, men även det kan vara av intresse.

                    De som ni känner till är förstås, Lamprologus i vid bemärkelse, Julidochromis, Amphilophus citrinellus, paletter (se senaste CB) och Etroplus suratensis. Sedan finns mal + ciklid i malawisjön + det kufiska jaguar + nicaraguense i en kratersjö.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • matt.is
                      Användare
                      • september 2003
                      • 386

                      #11
                      Igår lekte scalarerna igen. Även denna gång var båda hanarna med och befruktade och vaktade äggen. Dessvärre lyckades mina tre flaggciklider (+ några mindre scalarer) systematiskt äta upp alla äggen nästan på en gång. De scalarer jag har har alltså bildat en lekgrupp??!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...