Eget filter / Smältlim i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Eget filter / Smältlim i akvariet?

    Jag skall bygga ett eget filter, och undrar om någon provat att använda smältlim till akvarietillbehör, jag är nämligen tveksam till om det går att använda silikon på det material jag tänkt anväda.

    Jag har ett pumphuvud från en Fluval 4 , där behållaren gått sönder, som jag tänkt använda som "Powerhead". Tanken är att limma ett rör på insuget i pumphuvudet och sätta på någon typ av svampfilter. Någon som har tips om hur man gör det snyggt!

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Hej!

    Jag har gjort samma sak på mina fluvalfyror, och du behöver inte limma, skaffa elrörsskarvmuffar (kostar typ 2 spänn) storlek kommer jag inte ihåg men mät den lilla utsticket som finns på pumpens lock , skarvmuffen ska vara några mm större , skär av på ena sidan mittskarven och sen sitter den rätt fint på fluvalen, givetvis köper du sen elrör i samma storlek och borrar massa hål i, glöm ej att plugga botten, och till sist en bit filtermatta i lagom storlek för ditt akvarie

    lycka till

    don´t drink water-fish`s ..... in it!
    Mvh
    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Hur fäster man filtermattan på det borrade röret?

      Tänkte sedan att jag skulle koppla ett strilrör till utblåset!

      // Magnus

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Du använder filtermatta, 10 cm tjock, 10 ppi grov, 10 cm bred och så lång som du behöver. Hålen du borrar i röret skall inte sitta längre ner än 5 cm från botten av filtermattan och skall inte gå längre upp än 5 cm från överkanten. Hålet i filtermattan kan man kanske göra med en vass pinne eller kanske en filékniv, se bara till att det hamnar i mitten hela vägen ner (inte längre ner än till ca. 5 cm från nederkanten).
        Frågorna ang. röret till utblåset får någon annan svara på

        Kommentar

        Arbetssätt...