Frågor och förslag..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cina
    Användare
    • september 2004
    • 14

    Frågor och förslag..

    Hej Allihopa!

    Jag har tänkt köpa ett nytt akvarium och starta med ciklider(Har ett litet 80 liters med platy mm)...fast jag har ingen aning om vilka ciklider jag ska satsa på...akvariumet kommer att ligga på ca 200-240 liter...
    Vad ska jag använda för bottenmaterial, sand eller grus??hur stort i mm i sådana fall? Mörkt eller ljust? har läst att mörkt ger lugnare fiskar, stämmer det?
    Ska jag ha nå malar? vilka isf?
    Hur många ciklider kan jag ha i akvariumet utan att det blir "överbefiskat"??
    Är det bättre om akvariumet är högt eller långt?
    Kommer nog ha fler frågor senare...å hoppas att jag kommer att få lite att fundera över...när jag sett svaren.

    Ha de´bra tills dess!
    /Cina
  • copy
    Användare
    • september 2004
    • 68

    #2
    Svar på antall er att en malawiciclide skal ha 15 liter vann pr stk...
    eller 1 liter pr cm fisk
    <b><font color="red">Copyzoon</font id="red"></b>

    Jeg glemmer alltid noe!!!!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      På de flesta frågor beror det alldeles på vilken sorts ciklider du tänkt hålla i akvariet. Längden är av betydelse för de flesta arter, medan höjden kan lämpa sig mest för t ex Discus eller Scalare. Ju större kar desto bättre, men någonstans måste man hålla sig tyvärr.
      Välj först vilka ciklider du vill hålla och bygg sedan upp olika kriterier du behöver uppfylla för just dessa fiskar.

      Rent generellt så har det känts bäst för mig att använda sand i storleken 0,33mm eller 0,8-1,2mm. Märket Rådasand. Troligen är den senare storleken bäst överlag.

      Kommentar

      • ZakatH
        Användare
        • april 2004
        • 313

        #4
        På t.ex www.zoopet.com kan du hitta bilder och information ang ciklider uppdelade från var dom kommer etc. Vill du ha malawi, tanganyika eller sydamerikanska ciklider? Eller kanske från något annat ställe? Det är bra att bestämma det innan man går in och tittar på vilka specifika arter man vill ha. Sen kan det även vara bra att kolla upp vad du har för pH och kH värden på vattnet där du bor innan du bestämmer dig. Skulle det vara så att vattenvärdena inte går så bra ihop med t.ex malawi eller sydamerikanska ciklider så finns det preparat som kan se till att du får rätt värden. Sen kan självklart fiskarna klara lägre/högre värden än vad som är det vanliga i deras naturliga habitat, men inte hur mycket som helst. Detta kanske du redan vet men tog upp det i alla fall. Så, bestäm dig först vad för ciklider du ska ha, sen vilka arter, är min rekommendation.
        När du bestämt dig för något kan vi alltid svara på fler frågor.

        Kommentar

        • Cina
          Användare
          • september 2004
          • 14

          #5
          Hej igen!

          Karet jag tänkt köpa är ett Panorama på 230 lit.(L121*D41*H55)
          Jag har grubblat å läst....Jag vill ha Malawiciklider!
          Men det finns ju så många fina firrar...Funderar på Golden, Röd Zebra och ev. nån mer...men jag vill ju som sagt inte få det överbefiskat...utan uppskatta de små krabaterna...Å dessutom så måst dom ju "gå" ihop...Har ni några förslag på hur många av varje?? Å vad jag ska tänka på såhär när man är nybörjare på dessa firrar?

          Kommer garanterat ha ännu fler frågor ju mer tiden lider..men dom tar jag då

          Ha de´

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag brukar ge rådet att man tar sig tid och bestämmer sig för en art som man absolut VILL HA i sitt akvarium. Efter denna art bygger man sedan resten av akvariets invånare...

            Labidochromis Caeruleus (Golden) är icke territoriell, vilket menas att den tar inte upp något revir som de flesta andra Mbunas. Du bör ha ca 6-8 av denna ciklid för att de skall komma till sin rätt.
            Detta är en väldigt vacker Malawiciklid som är lätt att skaffa akvariesällskap till då de går ihop med de flesta arter utan problem.

            Metriaclima Estherae (Röd Zebra) är revirhävdande och relativt aggressiv sinsemellan. Här bördu ha en fördelning på 1 hane och 3-4 honor.

            Jag tycker att du kan ha ca tre arter i ditt akvarium.

            Personligen så gillar jag Golden mycket mer än t ex Röd Zebra och jag skulle nog hellre ta två andra arter tillsammans med Golden än Röd Zebran. Det starkt gula och det ofta svagt rosa/röda går inte så bra ihop färgmässigt enligt mina estetiska ögon.

            Det finns oerhört många vackra Malawi-Mbunas så ta dig tid innan du handlar så att du får arter som du verkligen vill ha...

            Kommentar

            • Cina
              Användare
              • september 2004
              • 14

              #7
              Hmmm, jo det är ju sant...[]Det ska ju vara kontrasteräven där..
              Vad tycker du om P.Saulosi? Hanen var ju grymt snygg..honan gick inte av för hackor hon me´fast hon e ju gul oxå...fast det gör kanske ingenting.. Tittade oxå på Cynotilapia Afra arterna dom var ju fina de me´...Å Hongi.. Jag kommer ha hur svårt som helst att välja...fast å andra sidan blir jag nöjdare om jag verkligen tänker över d istället för att göra förhastade beslut...man ska ju trots allt leva med de små liven

              /Cina

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Jag har denna sommar lärt mig en hel del om att ha ett 222 liters Malawikar.

                problemet man stöter på är att det är att fiskar som är starkt revirhändande kommer i stort sett ta hela karet som revir och hålla övriga invånare i shack. Det behöver inte betyda att de andra jagas ständigt, men de kommer inte till sin rätt. Arter som jagar sina honor väldigt mycket är inte heller att föreslå. Eftersom karet är så litet kommer de inte undan och kan bli väldigt stressade.

                Om du skall ha Mbuna så är Golden givetvis ett bra förslag, även Ps saulosi. Men jag skulle nog inte mixa dom. Mest av estetiska skäl. Det finns en del små Mbuna och jag skulle nog hålla mig till de arter som blir under 10 cm.

                Mitt ena förslag är att du skaffar dig en art Aulonocara och en art "mindre" happlisar. Då får du troligtvis en rätt skön harmoni i karet. Det blir inte så många fiskar, men lite större och färggranna.
                Det andra förslaget är att du har en art Mbuna av någon mindre sort + en art aulonocara. Du kan lägga till någon mindre grupp happlis eller ännu en Mbuna som inte är för tuff!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Cina
                  Användare
                  • september 2004
                  • 14

                  #9
                  Ojoj...d blir bara svårare å svårare kommer inte att kunna köpa nå firrar d här århundradet......nu fick jag många favvisar bland Aulonocara...hur ska detta sluta månne???

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Hur går det för dig i letandet Cina?
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Cina
                      Användare
                      • september 2004
                      • 14

                      #11
                      ...hmm,jag kan inte bestämma mig än...läser å läser om de små liven...hittade ju fler favviar som sagt...Man får bara hålla tummarna att zooaffären har de arter jag bestämmer mig för..bor ju trots allt i Västerbotten(Vilhelmina) å har ganska långt till närmasta affär, tyvärr. Vet inte hur tåliga de är för fraktning med tanke på att d tar mig ca 2,5 tim att komma hem efter köpet av firrarna...någon som vet??

                      /Cina

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #12
                        Det är inga problem med frakten. Säg bara till att du skall åka i ca 3 h när du köper fisken.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Det brukar inte vara problem med fiskar efter en 2,5 timmars tur i bil.

                          Kontakta butiken du tänkt köpa fisk från innan du åker så du vet om det är värt mödan att åka...

                          Kommentar

                          • Cina
                            Användare
                            • september 2004
                            • 14

                            #14
                            Tja allihopa!

                            Tror att jag bestämt mig när d gäller firrarna...vill bara höra lite synpunkter på vad ni tycker...(+ d estetiska...somjag e dödålig på)
                            Jag vill ha P. Demasoni... Aulonocara baenschi(Benga)...sen skulle jag vilja ha ytterligare en till sort...eller tror ni att detta räcker??
                            Är d svåra att få tag i eller finns d i "välsorterade" affärer?
                            Hur många ska jag ha av varje?? å vad ligger de i pris(ca) så jag inte (grön som jag är...) inte betalar hutlösa priser...
                            Ha de bra! väntar med spänning på vad ni tycker å svarar.

                            /Cina

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              Demasoni och Aulonocara är nog inte den bästa mixen ;
                              Varken foder eller temprament stämmer överens mellan dessa 2..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...