Malawi eller Guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

    Skall du ha opersonliga fiskar så välj mbunas.
    MVH
    Magnus
    På vilket sätt är de opersonliga?

    Just Mbunas tycker jag mycket om, mycket för att jag tycker de verkligen är egna personligheter. Den mest intressanta fisk att studera är just min Johannii hane, han har en hel del egenheter.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #17
      Äsch... det är ju bara skoj ju! Helt ok att skämta om "mainstream" cikliderna tycker jag... det är direkt ingen utsatt minoritetsgrupp som vi driver med
      Anders L

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Om jag lägger örat mot rutan på mitt malawikar kan jag ge mig tusan på att jag hör ett och annat. Det är svårt få ihop något sammanhang eftersom pumpen brötar så. Men jag har hört saker som:

        Öh! flötta på dej... Hallå där... E du här nu igen... Ska du ha stryk eller... BÖh! Kolla grabbar matgubben...(följt av ett farligt kacklande). Okej... Kötthuvve... Där fick du din dj-vl... Tjena goding... Kolla in min nygrävda grotta... Hasta la vista... Far åt h-vete. I'll be back... Mat... Den e min... Yehhe! I feel good...(sången).

        Och en massa annat - snacka om 100% attityd alltså.
        Min slöjstjärt jag hade en gång sa mest; vaffö då da. vaffö - vaffö. Rätt kul i och för sig, men det var mest bara det. Jag berättade detta för Astrid en gång. Ja, då vet ni det.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • juli 2004
          • 428

          #19
          He! Måste bara få vädra min tanke, har länge likstält guld fiskar med Troffar varför? Jo dom far fram och till baka hela tiden exakt som Troffar gör! Hur kan en sådan fisk vara intresant?...
          Ska snart fylla minn balja, jobbar polaren försöker övertala mig at skaffa Tanganika (är gammal Malawi tok) men har ej lykats än! Är det någon här som kann?
          Balja 700L 200x80x50
          /Lasse

          Kommentar

          • johan eriksson
            Användare
            • maj 2004
            • 159

            #20
            Shull: nog för att du bytte riktning på tråden nu men mitt tips är ju att du som malawitok utnyttjar burkens storlek och slänger i en drös rovmalawisar så blir det lite annat än guldfiskbeteende att studera

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ni som skriver om tråkiga guldfiskar, har ni haft guldfisk (eller annan karpfisk)? Sjöjstjärt är inte samma sak som guldfisk, eller jo det är det ju, men tänk de är fysiskt så handlikappade att de inte kan bete sig sy mycket. Frågan är om de inte är förståndshandikappade också.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                Ni som skriver om tråkiga guldfiskar, har ni haft guldfisk (eller annan karpfisk)? Sjöjstjärt är inte samma sak som guldfisk, eller jo det är det ju, men tänk de är fysiskt så handlikappade att de inte kan bete sig sy mycket. Frågan är om de inte är förståndshandikappade också.
                Inge ont om vanliga guldfiskar tack. Guldfiskar är skitroliga när de sprattlar runt och älskar i strandkanten på våren... helt galna . Roligare än vissa ciklider.
                Anders L

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Så här skulle det stå och det handlar om slöjstjärt, inte guldfisk: Sjöjstjärt är inte samma sak som guldfisk, eller jo det är det ju, men tänk på att de är fysiskt så handlikappade att de inte kan beté sig så mycket. Frågan är om de inte är förståndshandikappade också.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #24
                    Ola: vad du tjatar

                    ps. ok, på grund av att jag citerade dig, så trodde du att jag..osv
                    Skitsamma länge leve guldfisken
                    Anders L

                    Kommentar

                    • zekke
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 103

                      #25
                      Länge leve Malawi

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av Schull

                        He! Måste bara få vädra min tanke, har länge likstält guld fiskar med Troffar varför? Jo dom far fram och till baka hela tiden exakt som Troffar gör! Hur kan en sådan fisk vara intresant?...
                        Ska snart fylla minn balja, jobbar polaren försöker övertala mig at skaffa Tanganika (är gammal Malawi tok) men har ej lykats än! Är det någon här som kann?
                        Balja 700L 200x80x50
                        /Lasse
                        Om du likaställer troffar med tanganyika så kommer du aldrig att skaffa tanganyika. Men om du öppnar dina sinnen och ser alla sköna snäcklekare, sandciklider, kolonibildare, rockhuggers osv med alla olika underbara beteénden. Jag startade tanganyika för att min flickvän gillar tropheus (budgeten blir lätt högre så), egentligen gillade jag inte dom själv. Men som tur var har mitt kar alldeles fel proprtioner för troffar så jag började undersöka andra möjligheter. Det finns nog ingen annan sjö i Världen som inehåller så fruktanvärt många olika överlevnadstrategier. Det var här Darwin började arbeta på sin utvecklingteori.

                        När jag säger att mbunas är opersonliga så måste det givetvis sättas i kontrast mot tanganyika, eller rättare sagt i kontrast till alla andra ciklider. Men i malawisjön har man i princip bara en överlevnadsstrategi, nämligen munruvning i kombination med mer eller mindre aggresiv revirhållning.

                        Är det färgerna man vill åt så kan ett tanganyikakar aldrig konkurera med ett mbunaskar, men när det gäller interessanta beteénde så har malawi inte mycket att hämta.

                        Är det attityd man letar efter (som någon nämner i denna tråd), så måste jag nog säga att det är centralamerikaner som gäller.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av zekke

                          Länge leve Malawi
                          Bådar inte gott för nästa års löneförhandling
                          Anders L

                          Kommentar

                          • zekke
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 103

                            #28
                            Har ju ett till kar.. kan ju skaffa andra fiskar dit

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av tropfrog
                              Är det färgerna man vill åt så kan ett tanganyikakar aldrig konkurera med ett mbunaskar, men när det gäller interessanta beteénde så har malawi inte mycket att hämta.
                              Tänker du inte främst på mbunas nu?
                              I malawisjön så finns oerhört mycket att hämta, jag som rovfiskfantast var på vippen att snöa in i malawiträsket just pga detta, jag började läsa böcker och började dammsuga internet efter info och ju mer jag läste desto mer övertygad blev jag om att malawisjön innehåller helt galet intressanta fiskar. I en bok läste jag att malawisjön innehöll mer än 800 olika ciklidarter(!)
                              Det enda jag tyckte lät tråkigt var att alla(?) var munruvare, munruvning är praktiskt, smart och effektivt men inte särskilt roligt att titta på...
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • spec_mats

                                #30
                                när man ser tropheus i butiksakvarier med dess ofta sterila inredning så är de inte speciellt intressanta-dom flackar mest fram o tillbaks, men att ha dom hemma i en bra miljö är nått helt annat-dom har ett mycket intressant beteende som tar tid att liksom upptäcka, iaf jag tycker att de har ett subtilt oförutsägbart beteende inom gruppen som ständigt överraskar mej och att ingenting nånsin är statiskt i deras sociala spel. jag har haft snäcklekare, substratlekare, sandlekare osv..och i jämförelse med tropheus så tycker jag att dom är tråkiga med sitt ofta förutsägbara beteende som känns ganska linjärt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...