Erbjudande till medlemmar-NatuRose Astaxanthin.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #76
    Jag förstår inte Micke. Är inte Tricella stor nog att avgöra sjäv vad han tycker är anstötande ? Jag ber om ursäkt om,du, Tricella har uppfattat mina inlägg,som stötande , inte min mening i sånna fall !
    Patrik

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #77
      Visst handlar det om svar på tal ! [u]Men man kan också tänka sej för hur
      man ger svar på tal</u> ! Och visst jag har nog gett ett eller annat dåligt svar. Men det vore synd om det skulle tolkas som om jag är aggresivt lagd. Det är jag verkligen inte. Ibland blir jag bara så jävla trött.. M.v.h. Patrik

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #78
        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

        Jag förstår inte Micke.
        Då är vi helt överens på den punkten .

        citat:Är inte Tricella stor nog att avgöra sjäv vad han tycker är anstötande?
        Det kan jag inte svara på, jag har aldrig träffat honom personligen så jag vet inte hur stor han är. Men det skulle jag tro.
        Som tur är handlar det inte om att vara stor nog för att kunna ta för sig i forumet. Vi moderatorer gör så gott vi kan för att upprätthålla ordning i forumet efter givna regler.
        Eftersom jag inte förstod ditt skämt(vilket jag fortfarande inte gör, men det beror troligen på att jag är trög) så valde jag att kommentera ditt inlägg istället för att radera.

        citat:Jag ber om ursäkt om,du, Tricella har uppfattat mina inlägg,som stötande , inte min mening i sånna fall !
        Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat dig "Mr Fish" och hoppas att vi kan ängna oss trådens egentliga syfte i fortsättningen.


        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #79
          Mr Fish...Patrik.

          Det är ingen idé att fortsätta denna diskussion när du inte talar om vart och när folk "trampats ned". Du nämner det i just denna tråd och då kan man undra till vem det är riktat...

          Jag lägger det här åt sidan nu och säger som Micke "...hoppas att vi kan ängna oss trådens egentliga syfte i fortsättningen."

          P.s. Jag är garanterat stor nog...



          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #80
            citat:Om du ser på en länk som jag tidigare visat så finns ett kommersiellt foder i USA där de doserat med 4% Spirulina och 2% NatuRose Astaxanthin. På ett kg innebär det 40gr Spirulina och 20gr Astaxanthin. Du kommer alltså att ha 12gr på två kg vilket i sammanhanget inte ens är hälften av vad deras produkt har...
            HEj igen Tricella!

            de procentsatser du läser olika foder är oftast torrvikt, när du gör räkmix så är ju den allt annat än torr skulle du dosera de mängderna så skulle spirulinan göra fiskarna kolsvarta av pigmentfläckar och själva mixen skulle förmodligen bli brunsvart i färgen

            , kör du 5gram/kg mix så blir den garanterat inte för svag, och det med att novasta är dubbelt så starkt, det stämmer inte det rä lite starkare men inte mycket.

            mvh

            Peter
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #81
              Det låter som du har en artikel på gång till CB, Tricella. Vi vet dessutom att du har en bra kamera nu för tiden.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #82
                citat:Ursprungligen skickat av Christian Alfredsson

                Det låter som du har en artikel på gång till CB, Tricella. Vi vet dessutom att du har en bra kamera nu för tiden.
                Tricella har redan lovat redaktören 3 artikar [:0]
                Vad har du att sätta emot där Christian?

                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #83
                  Fixa en artikel Tricella!
                  Då kanske jag blir inspirerad och gör en räkmixsats med färgmedel i smyg på nätterna...
                  Jag är ju annars ju pelletsfantast .. stoora pellets skare va!
                  Anders L

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #84
                    Anli: Du får ta och rulla ihop några "köttbullsrecept" med...hm...färgmedel?!?..

                    Cichlids4fun: Novasta´s Astaxanthin innehåller 2,5% ren astaxanthin medan NatuRose Astaxanthin innehåller 1,5%. Jag tycker det känns som stor skillnad, iallafall procentuellt sett.
                    Novasta ger rådet att ha 5gr/1,3-2kg...det är alltså deras inrådan, och inte något jag själv kommit på.
                    För att få samma andel Astaxanthin i räkmixen vid användandet av NatuRose så får man nästan dubbla mängden.

                    citat:skulle du dosera de mängderna så skulle spirulinan göra fiskarna kolsvarta av pigmentfläckar och själva mixen skulle förmodligen bli brunsvart i färgen
                    Vad har du för belägg till det påståendet? Jag har doserat överdrivet mycket med Spirulina en gång och fiskarna blev varken svarta eller direkt illamående.

                    Micke & Christian: Vad f*n gör ni?!?!? Håller ni på och höjer ribban åt mig så att jag får en enorm press med artikelsskrivandet?

                    Kommentar

                    • Matsh
                      Användare
                      • september 2002
                      • 63

                      #85
                      Hej, fick mitt paket igår, började också fundera på hur mycket pulver är egentligen 1 gr.

                      För att få klarhet mätte jag därför idag på en digital frankerings maskin.

                      Tog ett apoteksmått (sånt man tar medicin ur, finns säkert i de flesta hem) med ml gradering, ställde det på vågen, den vägde tom 3 gr. Fyllde i det röda pulvret från Hawaii tills vågen visade 4 gr.

                      Det blev 2 ml pulver.

                      En dos på 5 gr Naturrose verkar bli 10 ml eller 1 cl.

                      (För övrigt bra fixat Tricella)

                      mvh
                      Mats

                      Kommentar

                      • THOMAS.H
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 48

                        #86
                        Är astaxantinet från Cyanotech fram ställt på naturligt sätt eller på syntetisk väg?? Såvitt jag vet så framställer Novasta sitt på naturlig väg utav alger!Hur påverkar det fisken om det är syntetiskt??
                        TH

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #87
                          Lite utanför ämnet det här(så jag skriver bara ett litet kort inlägg om detta, för övrigt så har jag nu också beställt Astaxanthin, tackar så mycket för Tricellas initiativ), men jag läste anli:s svar om att han är en pelletsfantast.

                          Är inte det lite som att servera fiskarna färdigtuggad mat?
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #88
                            Thomas H.

                            NatuRose Astaxanthin är framställt på naturligt sätt.



                            Matsh:Verkligen bra gjort att du vägde fram det hela. Ett matskedsmått är ju på 15ml så då torde vikten, enligt dina mätningar, vara 7,5-8gr.

                            Anli: Hittade dessa rader på nätet när jag surfade runt...

                            citat:Like other large Cichlasoma species, these fish are easily fed. Any of the usual live foods and meaty prepared foods are eagerly taken. If not fed the appropriate pigment precursors, notably b-carotene and canthaxanthin, Midas Cichlids and Red Devils will lose their vivid coloration. Live goldfish, appear to provide one source of these precursor compounds.
                            Cichlasoma Salvini...

                            citatn its natural habitat this omnivorous cichlid feeds mainly on both aquatic organisms and small insects falling into the water. Gut examination of five individuals in northern Guatemala (Rios, Luis Estuadro 199 shows a good content of vegetable matter in the diet as well.
                            Det kan vara rätt intressant att ta reda på din Trimac´s huvudsakliga föda i det vilda och sedan se efter vad just den födan lever av. Kanske kan det vara så att Trimac, och andra CA, får i sig carotenoider fast i ett andra skede? Som du ser här så verkar C. Salvini äta vegetabiliskt också...

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #89
                              Hm... bra letat Tricella. Nåt att fundera på!

                              Jinnarparen: Lätttuggat jämnfört med vad... räkmix? Tycker bara att pellets funkar bra så enkelt är det! Fiskarna växer nästan för fort...
                              Anders L

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 3111

                                #90
                                Tricella:

                                citat:Vad har du för belägg till det påståendet? Jag har doserat överdrivet mycket med Spirulina en gång och fiskarna blev varken svarta eller direkt illamående.
                                Jag har sett nästan kolsvarta golden som min polare hade matat med sin första nygjorda räkmix, det var bara det att han läst fel på instruktionerna och använt sig av ca 20ggr för hög spirulina halt, dock så återgick färgerna till det normala efter några månader...

                                citat:Cichlids4fun: Novasta´s Astaxanthin innehåller 2,5% ren astaxanthin medan NatuRose Astaxanthin innehåller 1,5%. Jag tycker det känns som stor skillnad, iallafall procentuellt sett.
                                Novasta ger rådet att ha 5gr/1,3-2kg...det är alltså deras inrådan, och inte något jag själv kommit på.
                                För att få samma andel Astaxanthin i räkmixen vid användandet av NatuRose så får man nästan dubbla mängden.
                                inte dubbelt men enligt siffrorna så är ju novastas 1,666667 ggr starkare

                                Som jag sa så har jag använt bägge dessa produkter till en avsevärd mängd räkmix ca 5kg/vecka i ca 2½ år och innan med spirulina i säkert 7-8år och mina uttalanden bygger på egna erfarenheter, men testa du om du vill jag försöker bara informera om mina erfarenheter. jag har provat med för mycket astaxanthin oxå och det gav nästan självlysande röd zebra...[:0]....och tillverkarnas rekommendationer brukar ju ofta vara så att de vill att du ska köpa mer snart därför vill de att du använder mer

                                men jag tycker inte att novasta är 1,666667 ggr så stark som naturose dock lite starkare . min gissning ligger på ca 1,2888889 ggr starkare

                                och för att inveckla lite mer så är ju novastas rekommendationer att dosera omräknat från dina siffror ovan, mellan 2,5 - 3,8461538gram /kg mix. och omräknat då med de procentsatser rent astaxanthin de anger så borde ju naturose doseras med 4,16666667 -6,4102564 gram kg mix

                                lycka till med mixandet[8D]

                                mvh

                                Peter
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...