Räcker det för 1 månad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yomagic

    Räcker det för 1 månad

    Jag måste börja om från scratch med mitt 250 liters akvarium. Jag har 2 st stora påfågelciklider Jag undrar om dom klarar av att leva i ett 95 liters för en månad?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Med mycket effektivt filter, mycket vattenbyten och sparsam matning kan det gå. Jag rekomenderar dock att skynda på.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag skulle rekomendera dig att inte börja om från scratch (eftersom att du inte har någonstans att ha fisken), utan lägg över påfåglarna i 90 liter en lördagmorgonen, ta ut grus och skölj det ordentligt i ca 30 gradigt vatten (dvs. behagligt för händerna), skölj filtret i samma temp + vad du mer tänkte rengöra. Torka inget, koka inget osv. Lägg tillbaka allt, ha i vatten, lått pump dra runt det hela någon timma och lägg sedan tillbaka fisken. Tillbringa en trevlig lördagkväll framför akvariet och mata inte på någon vecka.

      På "gamla goda tiden" så skulle man göra så här en gång per år och nej, fiskarna dör inte av det.

      Att låta bli att plåga fiskarna är viktigare än att låta bli att plåga sig själv med lite svävalger, som dessutom brukar försvinna med tiden. Med tanke på belastningen i akvariet så är det möjligt att du har mycket näring (läs fosfor) i gruset och att en rejäl ursköljning räcker.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...