En fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verse
    Användare
    • september 2004
    • 17

    En fråga

    hejsan
    För bara några minuter sen så såg jag en av mina papegojciklider uppföra sig konstigt. Den började liksom vibrera med ryggfenan o bakbartiet det såg väldigt roligt ut men slog det mig att det kanske var fel på den. varför gjorde den så har inte sett den göra så nånsin
    Saulosi
    Ahli
    Jack dempsey
    Pappegojfisk
    silverhaj
    röd zebra
    Venustus
    Skäggmunsmal
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av dessa missfoster själv, men efterssom det är en ciklid så utgår jag ifrån att den lockar på honor eller spänner upp sig för att skydda reviret.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Rycker det i ryggfenan, och den liksom kniper ihop stjärtfenan och rycker med den också? I så fall låter det som det är nå´t som irriterar den, att det kliar. Har heller ingen direkt erfarenhet av dem, men även om de är sönderavlade och inte ser normala ut, så reagerar de likadant på saker som irriterar kroppen och fenorna, som andra ciklider. Men svårt att veta vad det är utan att ha sett det. Ciklider som imponerar på en partner brukar spänna ut fenorna (inte vibrera med dem), och ibland rycka med hela kroppen. Se´n verkar papegojcikliden i och för sig ofta lägga ägg, men att de kläcks verkar höra till ovanligheterna. Förmodligen är de så genetiskt skadade att de oftast är sterila.

      Hmm, kom att tänka på en sak. De som framställde dem, (det är ju ingen naturlig art) gjorde det för att tjäna pengar. Kan de kanske medvetet ha gjort dem sterila, för att marknaden inte skulle översvämmas av dem, och så att de själva skulle vara de enda som kan få fram dem, och tjäna pengar på dem? En teori jag kom att tänka på.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      Arbetssätt...