Passar Dessa Mbunas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    Användare
    • september 2004
    • 142

    Passar Dessa Mbunas?

    Fiskar till 540:
    2+6 Pseudotropheus demasoni - demasoni
    1+2 Labeotropheus trewavasae - liten näbbciklid
    1+3 Metriaclima estherae - rödzebra, helst gula varianten
    1+2 Metriaclima livingstonii - snäck-mbuna
    2+4 Labidochromis textilis - Textil-malawi
    1+2 Pseudotropheus sp. "elongatus ornatus"
    1-3 Pseudotropheus sp. "acei" - Mari gold
    1+2 Pseudotropheus flavus - grön malawiciklid, dinghani
    1+2 Ancistrus ELLER/OCH Segelfenspleco, har en i mitt andra akvarium, lite mindre akvarium dock. Vad är bäst, 1+2 ancistrus eller 1 par (vill gärna ha ancistrus-yngel till mina yngelkar)
    Eller segelfenspleco, eller kan båda vara i samma kar?

    Fungerar dessa fiskarna ihop, kommer det bli allvarliga bråk?
    Ska jag lägga till fler eller ta bort några arter/fiskar?
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Det kommer se ut som en soppa, gissar jag, med fiskar i alla regnbågens färger som simmar runt kors och tvärs.

    Jag tror det totala antalet kan vara helt okej, men skippa ett par arter så blir det snyggare. En del gillar förstås mångfalden, så du får väl fundera på om det här rådet känns aktuellt för dig.

    Några av arterna *kan* vara bråkstakar - det mesta som är långsmalt eller har skarpa ränder brukar kunna innebära trubbel: t ex demasoni och elongatus.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Jag tycker så här.

      7+7 L.Trewavasae
      10 st P.Flavus
      10 st golden (L.ce-- nånting)

      Den känns ganska bra och näbbciklidhanarna kommer att visa sina finaste färger pga att de andra hotar dominansen.

      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        citat:Några av arterna *kan* vara bråkstakar - det mesta som är långsmalt eller har skarpa ränder brukar kunna innebära trubbel: t ex demasoni och elongatus.
        Till dessa aggressiva tvärrandiga arter hör även Ps. flavus.

        citat:10 st golden (L.ce-- nånting)
        Nej men L. ca-- nånting

        Jag tycker precis som Robin och Fredrik att du ska satsa på 3-4 arter och istället ha lite fler av varje art.

        Läs gärna här;




        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • zoomi
          Användare
          • september 2004
          • 142

          #5
          Typ:
          2+6 Pseudotropheus demasoni - demasoni
          1+2 Labeotropheus trewavasae - liten näbbciklid
          1+3 Metriaclima estherae - rödzebra, helst gula varianten
          2+3 Metriaclima livingstonii - snäck-mbuna
          2+4 Labidochromis textilis - Textil-malawi
          2+6 Pseudotropheus flavus - grön malawiciklid, dinghani
          MEN jag plockar eventuellt bort de arter som jag inte kommer att hitta eller ser för dåliga ut i djuraffären... Textil-malawi kommer jag nog aldrig hitta så då är det 5 arter... bätte så ?
          Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

          Kommentar

          • HDahlberg
            Användare
            • februari 2004
            • 92

            #6
            Hej!

            Kul med provocerande inlägg som får i gång diskussionen!!!!

            Som novis i Malawicirkusen tycker jag nog att det blir en brokig bouilibaisse eller hur det nu stavas. Jag valde att börja med en sort för att sedan komplettera med ytterligare en. Min början blev 8 st Aulonocara hansbaenschi som sedan efter ca ett halvår fick nya kompisar i form av 8 st Iodotropheus sprengerae och samt två gibbiceps. Detta har visat sig vara en lyckad kombination - Tack Deelay som tipsade mig om Malawisjöns sprängexperter!!

            Uppriktigt sagt tror jag att det är bra att testa sig fram innan man kastar i för många ingredienser precis som en riktig boul... hur f-n stavar man till detta franska uttryck för fisksoppa, resultatet kan bli helt fel.

            En som är mindre novis vid spisen än vid Malawiakvariet.

            Hasse

            Kommentar

            • zoomi
              Användare
              • september 2004
              • 142

              #7
              k.. tack... är så ivrig ... första malawikaret, rent ut sagt första ciklidkaret! Vill testa så mycket så möjligt. Men jag ska nog bara testa med demasoni i början eller dinghani senutökar jag sucksesivt! ^^ fint stavat va
              Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

              Kommentar

              • HDahlberg
                Användare
                • februari 2004
                • 92

                #8
                Snygg stavning, för ibland kan man sucka över det som händer i ett akvarium, fast det är ju kul när det händer något, det skapar intressanta frågor och diskussioner på detta forum. Tänk att ha ett akvarium som ständigt har kristallklart vatten och fiskar som bara simmmar omkring och förökar sig - vad skulle vi skriva om då???

                Hasse

                Kommentar

                • zoomi
                  Användare
                  • september 2004
                  • 142

                  #9
                  hoppas på några yngel från mina demasoni, dinghani, hur stort yngeakvarium ska man ha, har ett 70l räcker d?

                  EdiT: Kan någon svara på den frågan om ancistrus och segelfenpleco, kanske lite otydlig men här lyder den lite mer definerad;
                  Jag har ett annat kar på 200 liter, ungfödande. Där är min segelfenspleco men jag älskar yngel och ancistrus ynglar ganska ofta, (vad jag läst). Men frågan är om jag ska flytta över segelfensplecon (ca 12 cm) till 540 liters OCH köpa 2 ancistrus. Blir det för många malar?
                  Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    6+15 P.Demasoni , 5+10 L.Trewavasae , 2+2 P.Flavus (har dock inte sett GRÖNA).Det skulle nog JAG köra med...
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • zoomi
                      Användare
                      • september 2004
                      • 142

                      #11

                      Hittat en affär i danmark som säljer exakt sånna.

                      Tack, det rörde mig verkligen
                      Ne men jag menar det, fick mig att tänka efter. kan bli många fiskar ja... Men denna frågan kanske är dum och impulsiv men dem fiskarna du nämnde, ynglar dem ofta? Jag älskar yngel!
                      Tack på förhand
                      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                      Kommentar

                      • spec_mats

                        #12
                        Du har glömt nån representant av släktet Melanochromis som dämpar de mer aggressiva pseudotropheus-det har fungerat bra för mej att ha aggressiva ps som tex elongatus med melanochromis (auratus) som liksom håller ordning på dessa.

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Någon i ledet av alla inlägg skrev att det kunde vara bäst att börja lite försiktigt, det tror jag med. Det är ju synd att göra all rolig inhandling på en gång. Risken finns att man sen blir så sugen på något nytt så man trycker i mer fisk än man egentligen vill ha.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • WhiZpEr
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 103

                            #14
                            måste man möblera om varje gång man köper nya fiskar ? lite jobbigt om man byggt upp mycket grottor.....

                            Kommentar

                            • HDahlberg
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 92

                              #15
                              Det där med möblera om, är nog som påvens skägg. Jag möblerade inte om när jag släppte ner mina sprängare, däremot släckte jag ner. Samma procedur när jag sedan kompletterade med utterligare tre sprängare. Inte vid något av tillfällena uppstod något problem, det kan påverka att jag har rikligt med grottor.

                              Hasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...