Sydamerikanskt biotopakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malin86

    Sydamerikanskt biotopakvarium

    Hej!

    Jag och en kompis ska göra ett projektarbete i skolan och vi har valt att fixa i ordning skolans 275 l akvarium. Vår handledare tycker att vi ska göra ett biotop akvarium, men vi kan inte riktigt bestämma oss för vilken biotop. Det ska vara relativt lättskött eftersom skolan sedan ska sköta om det, och vi vill gärna att det ska finnas lite växter (har därför lagt ner planer på tex malawisjön) Själv har jag blivit lite intresserad av sydamerikansk akvarium med bla scalarer och tetror.

    Skulle detta kunna vara ett bra val? I så fall vilken sorts sjö eller flod i sydamerika är då lämplig att välja?
    Skulle också gärna vilja ha lite exempel på arter som går bra ihop.

    Eller är det någon som har något annat bra förslag på vad vi skulle kunna göra för något?

    Tacksam för alla svar jag kan få!

    Mvh Malin
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Svartvatten? Lite småciklider + ett gäng kardinaler och rödmunstetror. Fixa färg med alkottar samt kör i boklöv. Jag gissar på att akvariet är för lågt för skalarer. Kottar får ni ju sluta med när skolan tar över men för att få effekten vid första tillfället är det ballt.

    En liten länk: www.amazonian-fish.co.uk
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Är akvariet 50 cm högt eller mer går scalarer bra. Mitt 250 är ungefär 50 cm högt. Men Olas förslag lät intressant.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Förlåt, jag tänkte drygt hundra liter inte 275. Vet inte varför. Är akvariet 50 cm så kan ni ha ett gäng större tetror och skalarer. Kanske ett större gäng malar (när ni skriver ungefär vad ni vill ha så kommer säkert folk här hjälpa till med firrar som simmar tillsammans). Till Scalare kan ni trycka i ett stort gäng pinnar som matchar deras band + plantera svärdsplantor.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ang. Scalare

          Från FishBase.se
          Inhabit swamps or flooded grounds where the aquatic and riverine vegetation are dense and the water is either clear or silty. Its color is deeper in clear water

          Från Amzonfish.co.uk
          It is adapted for moving between plants and is found in flooded forest and amongst fallen trees. There seem to a number of species although the situation will not be fully understood until molecular studies are completed.

          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Malin86

            #6
            Tack snälla för alla era bra svar!

            Vi håller nu på och funderar, läser och klurar lite på hur vi ska göra. Jag kommer nog med fler frågor sen när vi väl har bestämt oss!

            MVH

            Malin

            Kommentar

            Arbetssätt...