Stort akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    Stort akvarium

    http://www2.blocket.se/view/3275917.htm?l=0&c=1&city=0 Det här måste vara ganska billigt?
    /Lasse
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Ja det är ,nästan, gratis ! Jag känner Håkan och han frågade mej för en tid sedan om jag var intresserad. Men även om det är "snor billigt...man måste ju ochså ha någonstans att ställa dem !

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • juli 2004
      • 428

      #3
      Skulle kunna tänka mig och köpa och skäraner på plats, spara glaset för framtida byggen!
      /Lasse

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Det blir ett helvetes jobb ! Akvarierna är hyffsat nya ,samt att de [u]ej
        är distans-limmade. Rek. överge den iden.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Om dom inte är distanslimmade så skulle jag aldrig ha dom annat än i källarlokal i närheten av golvbrunn. Synd att slarva så när man gör så stora jobb.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            Jag känner bara till en prof. akvarium tillverkare,som fortfarande
            distans-limmar. Men han har det jobbigt; priserna är pressade och
            det tar längre tid att distans-limma ett akvarium. Patrik

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Vad är "distans-limmade"?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Att limma så att skivorna inte sitter kloss mot varandra, utan har 2-4 mm silikon mellan varandra. Ett distanslimmat kar håller mycket bättre för oväntade påfrestningar från sidorna, såsom tex att någon ramlar in i karet eller vid flytt. I ickedistanslimmade kar kan det bli kraftiga påfrestningar på glaset vid sådanna tillfällen efterssom dom inte är isolerade från varandra. Om det är så att inga "fabriksgjorda" kar är distanslimmade så tänker jag inte köpa ett enda fabriksgjort kar till (hade jag i ochförsig inte gjort i vilket fall efterssom jag är en DIY nerd).
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Aha, limmat som det ska limmas alltså
                  Jag som blivit upprörd över att akvarier jag beställts från glasmästeri inte "distanslimmats", men det är alltså "standard" numera
                  Kommentaren "ej... distans-limmade... - ...helvetes jobb" blev plötsligt begriplig. Oj vad jag svurit över att få knäcka loss glas pga. att det varit omöjligt att få in ett rakblad mellan glasen.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Magnus W
                    Användare
                    • april 2003
                    • 101

                    #10
                    Om man inte slarvar nåt rent förfärligt så blir det en distans på 0,5-1 mm även när man inte lägger tändstickor eller liknande i fogen.
                    För övrigt finns det en metod att använda distans även när man limmar på fri hand -- man använder en liten sträng av härdad silicon, cirka 1,5 mm diameter. Den kommer att ingå i fogen och behöver sålunda inte tas bort. Kepet är att skära en liten "brottanvisning" på denna lilla sträng. Strängen placeras så att brottanvisningen hamnar precis innanför glaset. När glasskivorna är på plats kan man dra av den bit som sticker in i akvariet, därefter stryker man ut innerfogen som vanligt -- och Presto! Tätt, distanslimmat och snabbt och smidigt.

                    -- MW

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      Akvarium-mästaren heter Björn Hallgren "alias" Glas-Björne. Han har tillverkat akvarium sedan slutet på 60-talet. Man kan komma i kontakt med honom genom att ringa/besöka Globefish i Stockholm. Patrik

                      Kommentar

                      • Ironic
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 122

                        #12
                        Aqva lux (stavas det så?) är distans limmade, glob fisch akvarium är distans limmade. Nu har jag inte set när dom limmas iaf men det är en fog på ca 1mm över allt!
                        Tack för ordet
                        /Camilla
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Juwel är distanslimmade, och snyggt dessutom!

                          I våras gav jag bort ett nästan nytt sk proffstillverkat kar med släppt bottenfog , det var absolut inte distanslimmat... gav upp! orkade inte försöka laga det!
                          Anders L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...