250liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    citat:Jahaja, nu blev man vetenskaplig också...
    Och vad är det för fel på vetenskap?
    citatet finns ingen exakt vetenskap för akvarie-kemi Ola
    Jo, det gör det visst!

    I kunskap ingår även praktisk erfarenhet och jag har inte skrivit ett enda ord om att det inte går. Jag menade inte att säga mot dig på någon punkt (vilket jag inte heller gjort). Det jag menade var att två stora fiskar sprider skit (läs kväveföreningar) och konsumerar syrgas i en omfattning som är lite svår att överbicka om man inte tänker på vikt istället för antal och längd.

    Jag försökte bara vara pedagogisk, inte skriva vetenskap dessutom.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #17
      Jag vidhåller att akvarie-kemi aldrig kan bli en exakt vetenskap !
      Varför ? det berättar jag nästa gång vi ses.(det skulle vara alldeles
      förmycket att skriva om här, men det har parametrar och slumpen att göra. jämf. meteorologi). Förövrigt så miss uppfattade jag både dej och yomagics frågeställningar från början, därav de konstiga infallen.
      No hard feelings Ola !(du verkade så upprörd) Patrik

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        citat:Jag vidhåller att akvarie-kemi aldrig kan bli en exakt vetenskap !
        Det finns ingen "exakt" vetenskap (matematik är ingen vetenskap) men jag är så ohyggligt trött på att vetenskap viftas bort med att den inte är exakt. Jag behöver ingen föreläsning om att meteorologi inte är "exakt" men alla som påstår att meterologi bara är gissningar kan fara och flyga, samt... nä nu ska jag inte skriva mer eftersom att jag känner hur pulsen skenar. Kunskapsförakt är det värsta jag vet (det här är inte riktat mot dig Patrik).

        Två stora påfåglar skräpar ner väldigt mycket och framförallt mer än vad de flestas intuition säger och det går beskriva varför det är så. Ta ett 1/4 kg platy (300 st?) och 1/4 kilo påfåglar (två halvstora) och mät deras kväveexkretion så kommer du se att jag hamnar ganska nära i min uppskattning (men platyna kommer troligen få lite högre värden)!
        citat:No hard feelings Ola !(du verkade så upprörd) Patrik
        Inte från min sida heller, det handlar mer om att jag "går igång" på vissa saker.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...