Mel. Auratus - en djävul i fiskhamn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    #16
    har haft auratus och andra mbunas som tropheus, alltså i stora grupper typ från 10 och uppåt-det har funkat jättebra dessutom spelar hannarna mot varandra och är då maximalt utfärgade

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • november 2003
      • 1585

      #17
      Tjenare, och här kommer jag in 2 månader efter sista meddelandet. Tänkte bara meddela hur det går med DINA Auratus, Robin. Dvs dom jag köpte av dig. Det började med att jag fick låta dom gå bland en grupp Maingano (enligt många en inte helt bra mix på grund av längsgående ränder) Men det funkade fint i 10 månader, sedan vips en dag, en av dom var borta, en hona. Lyfte alla stenar för att kolla, men hon var helt väck. Nåja uppäten av dom andra (får väl mata mer då..ehhe)

      Nu har dom iaf ynlgat av sig och yngeln är ju precis hur charmiga som helst, så fint utfärgade. Nu skall jag leta upp ett par VF honor och nån hanne att komplettera med.

      En liten fråga till er andra om just ynglen. Hade honan i ett litet kar när hon skulle spotta. Det tog ett par dagar efter det att jag flyttat henne tills hon kände sig trygg och lät dom små liven simma ut i frihet. I karet har jag den minsta tänkbara pump du kan föreställa dig, men det är ändå lite cirkulation på vattnet. Efter ett par timmar började ynglen flyta upp till ytan, ett efter ett. Nu var goda råd dyra, testade alla värden, ph, temp, nitrit osv. Inget fel. Bytte vatten, inget hjälpte.

      När det var 8 yngel av 15 kvar så stängde jag av pumpen och flyttade tillbaka honan till hannen (som började leka direkt). Jag byter nu vatten med några dagars mellanrum i små portioner och har sedan pumpen slogs av inte haft några dödsfall. Min fråga är alltså: Kan dom ha simmat ihjäl sig, dvs blivit trötta?
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av spec_mats

        har haft auratus och andra mbunas som tropheus, alltså i stora grupper typ från 10 och uppåt-det har funkat jättebra dessutom spelar hannarna mot varandra och är då maximalt utfärgade
        prova det!I ett 720 skulle det va så så snyggt,sen som mats säger,gärna vf...billiga om man jämför och kanon färger,och väldigt produktiva...dennna firre har ju vart med sen slutet av 60 talet och står sig än!Inget konstigt med det iofs för det är en av dom snyggaste...sen detta med temperament...det har dom,men skaffa inte för få i det karet,,,min absoluta favorit.

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #19
          Dödgrävaren här, jag missade denna diskusion när det begav sig !
          Men att Auratusen är bland de mer krävande arterna är inget snack...
          Men att det är ,som Amerikanen berättar är en rejäl överdrift !
          Mina erfarenheter säger mej att "ju fler desto bättre "














          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #20
            Problemet hos mig med auratus att dom tar all maten för dom andra.
            Så dom kan lätt bli lite runda om magen.

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #21
              Jag har haft auratus två gånger och det har slutat att dem färgat om sig till brunn/svart/skitfärg. Är det någon som lyckas att hålla kvar färgen som ungdjuren har? Ungdjuren är otroligt fina men en kompis auratus har också fått den här fula färgteckningen. Beror det på genenerna eller maten?

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Byttorp

                Tjenare, och här kommer jag in 2 månader efter sista meddelandet. Tänkte bara meddela hur det går med DINA Auratus, Robin. Dvs dom jag köpte av dig. Det började med att jag fick låta dom gå bland en grupp Maingano...
                Byttorp: Det är kul att du följer upp gamla trådar med hur det har gått! Det är så ett forum skall fungera och det är synd att inte fler gör så. Att läsa hur saker gått är mycket roligare än spontana snabbdiskussioner, även om de ju är kul med

                Vad gäller din yngeldöd så verkar det helt klart vara ett mysterium. Jag har lärt mig med året att yngel inte är så känsliga som jag först trodde och fick lära mig. Jag häller i yngel i "annat vatten" utan att koppa och de klarar sig hur bra som helst, varje gång. Däremot hände en lustig sak för ett tag sedan när en hel malerigrupp bara dog! Nu i efterhan är jag dock relativt säker på att det berodde på att de simmat in bakom filtret och dött, då jag märkte att det inte gick riktigt ända ner till botten.

                Varför dina dött vet jag inte, men det verkar helt klart konstigt...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Spec

                  #23
                  Angående auratus så har jag på sista tiden lagt märke till att kvaliten på vildfångat skiftar enormt, på vissa ställen ser de dassiga ut och på andra ställen är de snygga-lite konstigt tycker jag med tanke på att det inte var så förut (vad jag kan komma ihåg) Det är oxå ganska stor skillnad på varifrån de fångas-de bättre enligt mej är ifrån mbenji island och thumbi west

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #24
                    Vad det gäller fångsts ställe är det ju svårt och få fram det.
                    Frågade en levratör i sverige vad fisken fångas och svaret blev står det inte så vet vi inte.
                    Frågan är ju hur ärligt det är att ta in fisk som man inte vet var den är fångad

                    Kommentar

                    • Spec

                      #25
                      Ad Koning skriver att populationerna på auratus skiljer sej ganska mycket beroende på var den fångas, inte bara i färgintensitet utan oxå i färg, som att hanens vita linje kan vara gulaktig på vissa populationer, det finns även en variant (har själv sett den) som har en grönaktig nyans i den vita linjen, den mörka nästan svarta grundfärgen är oxå väldigt variabel, vissa har en lila ton medan andra är nästan svarta och en del är mera åt det bruna-så utifrån dessa fakta som kan man ju ganska enkelt ta reda på ifall den angivna fångstplatsen är korrekt eller inte

                      Kommentar

                      • Byttorp
                        Användare
                        • november 2003
                        • 1585

                        #26
                        ..kan det med andra ord vara så att min hane som är svart/vit med ytterslit lite gult är från en annan del av sjön än honan som är underbart elfsborgsvacker?

                        ******* MODERERING HAR SKETT *******
                        Prova köp & sälj. /Zaphi
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #27
                          Jag kollade igår natt det finns ju en hel drös med varianter

                          Kommentar

                          • Spec

                            #28
                            ja visst finns det många, en förklaring är att auratus är en väldigt spridd art som förekommer i större delen av södra malawisjön

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Hej Tommy!

                              Hur har det gått med dina planer på att få igång ditt 720 lit, med auratus. Jag har denna underbara fisk i båda mina kar inne i vardagsrummet, det blir mera liv och fart i karet med dom.
                              (540 liter och 220 liter)

                              Tomas

                              Kommentar

                              • Tommy K
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 309

                                #30
                                Hej Tomas!
                                Jodå, karet är igång med ett gäng överblivna tanganyika och viktoria. OCH - jag har sett ett gäng vildfångade Auratus hos Stoby som var det grannaste jag sett i Malawi-väg... men det är bara det att jag ska, som det ser ut nu, sälja kåken och vill inte tänka på allt arbete det innebär med de kar jag har nu. Men för de som är inne på denna firre rekommenderas ett besök på Stoby akvarieaffär (utanför Hässleholm), om nu firrarna finns kvar vill säga. Dyra var de, men jag hade inte tvekat en sekund...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...