Världens nederlag idag.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Världens nederlag idag.

    Sitter här hel knäckt, stirrat rakt fram några timmar utan och fatta noll. För en månadsen så flyttade jag över 8 zebra malar över till ett hundra liters kar för att försöka odla dom, eftersom dom hade lekt i stora karet. Kommer hem idag och sju av dom har gått bort utan att jag fattar noll, vatten värden stämde, allt var perfekt, kan inte hitta felet, det är bara en stor gåta!
    Men fan vad detta gör en knäckt! Man nästan tappar suget, men man reser sig efter ett tag, men just nu känns mycket bara skit!
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Sympati,sympati..Jag har själv varit med om samma sak med p.zebra. Skulle göra presis ,som du. Att föra över dem till ett odlings-kar. Dagen efter hadde tre dött. Trots panik omplatsering så dog tre till.
    Jag har mina misstankar om att det rör sig om en bakterie-chock.
    Annars är det oförklarligt ! Vattnet var presis som i ditt fall
    i "topptrim". Patrik

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      Var det sammma vatten eller nytt vatten? Koppades dom in? Vilka vatten värden testades? Hur var värdena?

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Jag kan ,självklart, bara svara för mej. Mina djur hadde en längre tid
        gått in sej i kranvatten (Sto). De fördes sedan över(varligt) till ett "mjuk-vatten sys.,som förövrigt delas av andra fisk-arter(helt utan problem). Patrik

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Vad menas med varligt i detta fall? Hur stor var skillnaden i pH tex?

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            Oj, I mitt fall har det gått ,säkert, 4-5år. Men jag har för mej att
            pH kan ha legat runt 6 ,ledtalet ca 40-50mS, KH?. Mitt kranvatten ligger runt 7.
            Du är allså inte inne på det här med bakterier ? Något som har att göra med pH ?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Intressant diskussion på annat forum http://www.killies.com/forum/viewtopic.php?t=1108
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Discusred: Du har mitt djupa, djupa, medlidande.

                En fråga: var de rosa vid anus när de dog? Kanske ovanligt tjocka? Du har inte möjligen matat dem med röda mygglarver nån gång senaste veckan?

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  Det ringer en klocka ,då det nämns röda-mygg...Jag har nämnligen för mej att de fick sådana. Och det där med rosa vid anus..
                  Om det var den verkliga döds-orsaken, så kommer jag aldrig att behöva göra om den. Jag har nämnligen blivit "hyper" allergisk mot röda-mygg!! Patrik

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 851

                    #10
                    När jag startade upp odlingskaret, så använde jag samma vatten som i den stora baljan dom gick i innan. Även ett av ytterfiltren som jag hade i stora baljan fick följa med till flytten till odlingskaret. Så vattnet var exat samma.
                    För 3 dagars sen låg vatten värdet på odlingskaret på, nitrat <25mg/l. nitrit 0, dGH<6, dKH3, pH6,8.
                    Där var ingen symtom av något fel dagen innan, inte tjocka eller andades snabbt. Och röda mygglarver har jag inte använt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...