Filter till ett 540 liters kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adrock
    Användare
    • september 2004
    • 33

    Filter till ett 540 liters kar?

    Hej hopp allihopa. Jag har sökt runt lite här på forumet, men inte hittat vad jag söker. Jag ska köra igång ett 540 liters kar, och undrar nu vilket filter jag bör ha. Jag vill ha ytterfilter av märket Eheim. Är Eheim 2217 tillräckligt bra för ett 540 liters kar?
    Tacksam för svar
    5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Det beror på vad du skall ha i ditt akvarium.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • adrock
      Användare
      • september 2004
      • 33

      #3
      Jag hade tänkt att ha ciklider, malawiciklider.
      5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

      Kommentar

      • rams36
        Användare
        • augusti 2004
        • 10

        #4
        Personligen skulle jag köpa ett större om du ändå har spenderbyxorna på dig.. Jag har ett 2260 i ett 540l och det pumpar nästan dubbelt så mycket(1900l/t).. Har hört att filtret ska ha kapacitet att pumpa 2-3ggr akvarievolymen i timmen (vet inte hur sant det är??)Men som sagt det hela är ju en kostnadsfråga 2260 är ju mer än dubbelt så dyrt.. Lycka till hur du än gör..
        MVH Thomas...
        The sun shines even on a dogs ass some day!!

        Kommentar

        • adrock
          Användare
          • september 2004
          • 33

          #5
          ja, det är det där med priset man är ju fattig student, så det billigaste alternativet får det nog bli för mej. Tack för hjälpen
          5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Adrock; här kommer han som är motvals *S*
            Köp 2st Fluval 404.....lika billigt och toppenfilter "faktiskt"
            Superbra konstruktion med 8 separata filterkammare, som du kan rengöra UTAN att påverka dom andra, tyst och bra effekt!!!

            Ett tips bara till en med begränsa ekonomi!!!

            Deathdealer

            Ps. kommer bli kölhalad nu!!! *asg*
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag tror inte att en Eheim 2217 räcker till en 540...

              Om du inte bryr dig speciellt mycket om ljudnivån så kan du ju köpa, som Deathdealer föreslår, 2st Fluval 404.
              Fluval är inte dåligt, men Eheim är bättre.
              Om du inte bryr dig om att ha synlig powerhead så kan du ha 2217 som ytterfilter och sedan en eller ett par powerhead för cirkulationen.

              Ett annat alternativ kan vara t ex en 2217 och en 2215 som du sedan riktar utblåsen emot varandra så att de träffas i mitten på framrutan ca 10cm innanför. Detta skapar turbulens och om du har vinklat utblåsen rätt så att de rör om vattenytan ordentligt så torde det bli bra.
              Detta är det billigaste alternativet som jag ser det (för att få bra filtrering).

              Jag kör själv liknande med en 2217 och en 2213. Jag använder även 2st undangömda (filterfack) powerheads i min 375a. Kolla på min Zoon om du är intresserad.

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                Tricella is back!

                Jag kan INTE neka till att Ehim skulle kunna vara ett "bättre" filter....MEN då man jämnför pris, prestanda osv betalar man duktigt mycket för varumärket...FAKTISKT!!!

                Kolla in konstruktionen av de båda filtrena....så ser man en sak med en gång SLANGARNA.....100% bättre kvalutta på Fluval!

                Kollar man sedan kapacitet och funktion????....hmmmmmm???

                Pris: MER än 100% billigare!!!!

                Ljudvolym........ja det kan jag faktiskt inte svara på, men mitt är tyst!!!

                Fan, man får väl ändra beställningen till ett 2028, så att jag har 100 belägg för mitt påstående!!! *S*

                Hur mår lilleman Tricella...vällingdags!!!???

                Vänligen Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  jajajaja...100% MENAR hälften så dyrt *S*

                  Deathdealer

                  Bättre att förekomma än förekommas!!!
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Njae...lille Tricella sover gott...scchhh.

                    Sedan vet jag inte vad du menar med priserna Deathdealer??

                    Eheim 2217 och Fluval 404 håller samma prisnivå, Eheim t o m billigare...(men pumpar ca 300L mindre i timmen om man går efter uppgivna värden)!! Kolla länken:



                    Jag har haft Fluval 404, och den "tappade" mer i styrka än vad Eheims 2217 gör med filtermaterial i behållaren. Alla värden är mått utan filtermaterial inuti behållarna och det förefaller fruktansvärt konstigt då alla använder filtermaterial!

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      opppppppppsssssssssssss[]

                      det var helt fel från min sida *S*
                      Jag läste nog mellan raderna, och såg ett betydligt dyrare filter framför mig Tricella!!!

                      MEN jag ska testa 2028....annars har jag ju inga riktiga belägg om detta!!

                      Det får lov att bli en ursäkt för KLANTIGHETEN!!!

                      Deathdealer[8D]
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Oooops! Ingen fara..."shit happens" som en del uttrycker det.

                        Hur fungerar det annars med akvarielivet Deathdealer?

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #13
                          Ja du Tricella!!!

                          Mina Labidochromis caeruleus "Kakusa" går och tuggar OCH mina Pseudotropheus socolofi, så jag har lånat min svågers 80L och ska försöka flytta över honorna dit!!!

                          Den 11 sep kommer KARET, och ska dra till Göteborg (hoppas idag) för att kolla på några BTN-moduler att fästa på sidorna i karet. Har fått massa tips från killarna här på inredning och BTN, så jag tror att min rocky-bakgrund tillsammans med sidomodulerna kommer att göra susen!!! Det svåra har varit sanden, då jag vill ha någon typ av finkorning BRUN sand.....får se om jag inte löst detta.

                          kommer förmodligen ha Melanochromis cyaneorhabdos samt 2 andra gula/röda varianter i det nya karet, fruktansvärt snygg och spännande fisk...skulle tänka mig en "flock" på 10-15 individer....

                          Sen har jag även beslutat mig om bänken, där jag kommer att bygga en "ram" runt karet/ställningen som går ut 10-15cm utanför, som sedan kommer svartmålas och kläs med ekribbor på ca 4x4cm med samma mellanrum längsgående för att få en snygg bänk (som regeringen accepterar )

                          Med denna lösning får jag en pressening UNDER karet, som defenitivt kommer samla upp vatten om båtten skulle gå, samt en möjlighet att få undan filter m.m på et teffektivt sätt, OCH en avlastningskant runt karet för att ställa prylar på när man arbetar med det. Det enda som är lite oroväckande är att karets djup = 70cm + ramen blir nästa hela 1m....vilket är ett MONSTER till att ta plats*S*....men fiskarna kommer gilla det och djupet kommer bli grymmt!!!

                          Tja - det var min dagbok!...JO!!! har även fått en polare i Göteborg via siten, och hoppas att jag kommer att få skriva ett par artiklar i Ciklidbladet och för Zoopet om färgställning av digitalfotade bilder!!!

                          Ge lilleman en kram!!!!

                          Deathdealer

                          [8D]
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • adrock
                            Användare
                            • september 2004
                            • 33

                            #14
                            Tack så mycket för all hjälp Nu är det som så att jag fått tag på ett begagnat 700 liters kar med innerfilter. Funderar på att byta till ytterfilter då jag hört att det är enklare att rengöra samt att man inte behöver göra det så ofta. Så här kommer min nya fråga. Vilket ytterfilter till ett 700 liters kar?
                            5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

                            Kommentar

                            • adrock
                              Användare
                              • september 2004
                              • 33

                              #15
                              En till fråga, i 720 liters akvariet som jag ska köpa i helgen (begagnat) ingår en Eheim 2252 pump, han som säljer det säger att den pumpen räcker, men jag har kollat några inlägg där folk har ~700 liters akvarium med 2 eheim 2252 pumpar. Bör jag köpa en till pump?

                              Mvh Magnus
                              5st Johanni | 5st Blå deflin |3st Laidochromis sp. "hongi" |7st Labeotropheus trewavasae

                              Kommentar

                              Arbetssätt...