Sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikmatts
    Användare
    • april 2002
    • 57

    Sjukdom?

    Hej

    Jag har ett problem med en av mina fiskar, Otopharynx lithobates. Fisken äter som den skall, men får nervösa ryckningar, kröker kroppen rejält, sen återgår den till "normalt" beteende. Man kan se ljusa fläckar på fisken över större delen av kroppen. Jag trodde först det var ngn form av hudgrumling. Jag har medicinerat mot vitapricksjukan(TetraMedica, ContraIck Konzentrat) men det har inte hjälpt. De andra fiskarna mår utmärkt. Vad kan det vara, och vad gör jag åt det?

    /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.
  • hagstrom88

    #2
    Hej - har du fått något svar om detta? - jag har precis samma problem med en av mina lithobates honor. Pågått i 4 månader - blir bara värre och värre - nu har hon tappat en sidfena också.

    Mvh th

    Mvh Thomas Hagström

    Kommentar

    • nikmatts
      Användare
      • april 2002
      • 57

      #3
      Tyvärr inte.

      Så jag gjorde livet lite kortare för fisken. Ville inte hålla på med massa mediciner i onödan. Kan ha varit någon form av svamp men troligtvis inte eftersom det var det första som jag behandlade mot, dvs tillsatte x-tra salt utan effekt.Dena var kanske svag helt enkelt. Kan tänka mig att fiskar kan lida av fler åkommer än de som står i böckerna.

      /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.

      Kommentar

      • Fred
        Användare
        • oktober 2003
        • 67

        #4
        nikmatts, hagstrom88 eller annan,

        Har liknande problem med en Cynotilapia sp. "afra-grayiali", dvs upprepade ryckningar, däremellan normalt men "kuvat" beteende.

        Fisken har några mindre ljusa partier på kroppen.

        Inga liknande symptom på det övriga fiskbeståndet (alla övriga fiskar tycks må utmärkt). Förhållandevis lugnt i karet, mao ingen tokjakt på fisken ifråga.

        Funderar på att tillsätta salt som ett första steg.

        Har någon förslag på sjukdom/annan medicinering?

        Vänligen,

        Fredrik E
        Min Zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...