Rom från Scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ditte
    Användare
    • augusti 2002
    • 39

    Rom från Scalare?

    Hej!
    Jag har två Pterophyllum dumeriili som just lagt rom på ett stort blad. Jag har klippt av det och lagt i en yngelkasse för att de inte ska bli uppätna...Frågan är vad gör jag nu? Hur länge tar det innan det händer nåt?

    DJ
    Hälsningar
    Ditte



    http://w1.570.telia.com/~u57007739/
  • abborre
    Användare
    • juni 2002
    • 16

    #2
    Hej!!
    Vanligtvis tar det c:a 48 timmar innan äggen kläcks. Sedan tar det ytterligare c:a fem dygn innan larverna har förbrukat sin gulesäck och blir frisimmande. Något man kan göra för att höja kläckningsprocenten på äggen är att sätta en syresten under/i närheten av äggen för att fläkta friskt vatten dem. Risken med att föda upp äggen "artificiellt" är att många möglar. Man kan också avlägsna möglande romkorn för hand, detta minskar spridningen av möglet.

    En annan metod är att föra över äggen till ett eget akvarium med syresten enligt ovan. Sen kan man tillsätta en liten mängd (tills vattnet antar en lätt blå ton) metylen blått. Detta förhindrar också mögel från att angripa äggen.

    Lycka till!!

    /Jens

    Kommentar

    • kms
      Användare
      • juli 2002
      • 10

      #3
      Jag skulle valt att flytta alla andra fiskar i akvariet (om det nu finns!?) och låta äggen vara kvar hos föräldrarparet för att "testa" dem om de är "lämpliga" föräldrar. Äter de upp äggen efter några dagar så skulle jag kläckt efterkommande kullar på artificiell väg.


      Magnus Skogar
      Magnus Skogar

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • april 2002
        • 196

        #4
        Jag skulle inte dra upp ynglen artificiel överhuvutaget varför ska man avla ppå dåliga fiskar? ge odm chansen att ta hand om ynglen dom kanske behöver några gånge rpå att lära sig hur odm ska göra o har du riktigt otur så går det aldrig med de paret men det är bättre att avla på dom "bra" fiskarna.

        mvh Therese

        Kommentar

        • ditte
          Användare
          • augusti 2002
          • 39

          #5
          Hej igen!
          Anledningen till att jag la över bladet var främst att jag har en stor mal som brukar käka upp det mesta...Det är lite festligt att föräldrarna fortfarande vaktar på sin rom även om den ligger i yngelkassen!
          Nu är det i alla fall massor av äggen som sprattlar!
          1/Frågan är den hur känsliga är de om man flyttar över dom i ett annat akvarium? Satte igång det i fredags (16/. Undrar om det är OK att lägga över eller om vattnet är "för rent"

          2/En annan grej jag undrar över är att honan blivit väldigt fransig på alla fenor, varför? Kan det vara så att de blir så efter att ha lekt,eller vad? Ingen annan fisk har något sådant.

          3/Var får man tag på metylenblått?
          /Ditte

          D.J
          Hälsningar
          Ditte



          http://w1.570.telia.com/~u57007739/

          Kommentar

          • kms
            Användare
            • juli 2002
            • 10

            #6
            Hej igen!!!
            1) Ta vatten från akvariet där de kläcktes och häll i det i yngelakvariet. Det kan bli en en rejäl chock för de små liven att komma i helt nytt vatten...OBS!! håll samma temp. i yngelakvariet som i akvariet där de kläcktes!!

            2) Det är mycket möjligt att det är hanen som försöker jaga bort henne från ynglen, mitt tips är att du flyttar ynglen från föräldrarna så att "faderskänslorna" (agressivitet) avtar.

            3) Skulle tro att det säljs på apoteket eller en välsorterad akvarieaffär.



            Magnus Skogar
            Magnus Skogar

            Kommentar

            Arbetssätt...