Vattenfunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petter_c
    Användare
    • april 2003
    • 22

    Vattenfunderingar

    Jag tar vatten ur egen brunn som håller pH kring 7 och KH 8-9, samtidigt innehåller detta vatten en hel massa kolsyra (CO2 löst i vatten ger H2CO3). Faktum är att kolsyran har påverkat pH-värdet i akvariet vid vattenbyte, vilket jag idag sätter samman med vissa märkliga dödsfall.

    I akvariet är (läs: var) pH dryga 8 och KH 8-9. Med detta i bakhuvudet har jag försökt diverse varianter för att minska kolsyran och därmed också effekten på vattents pH-värde.

    En variant var att låta duschen stråla ned i ett plastlåda (15 liter) i vilket jag placerade en pump som i sin tur kunde fylla på akvariet. Tanken var att vattnet på vägen till mellankärlet skulle avgasas (CO2 avgång) och på så sätt minska effekten på pH-värdet i akvariet. Detta har inte fungerat.

    Jag har sedan prövat med att först fylla upp cirka 100 liter kranvatten i ett separat kärl och sedan kraftigt cirkulera det för att eventuellt avgasa det, men det verkar besvärligt. pH/KH-mätningar visar att CO2-avgången går väldigt långsamt om den nu sker överhuvudtaget!

    Det senaste försöket var att tillsätta bikarbonat till det stora ärlet för att på så sätt snabbt höja pH-värdet. Detta har dock lett till att KH-värdet också stigit. Efter senaste vattenbytet enligt ovan är pH dryga 8 och KH 14-16 vilket är lite högt, eller?

    Har någon liknande erfarenheter eller kommentarer i övrigt om hur jag kan göra för att hålla pH på dryga 8 och KH kring 9 även i samband med vattenbytena?

    1000-tack för synpunkter
    (oj vad långt det blev...)

    mvh
    /Petter
    (Troffar,Jullar och Multisar)
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Genomluftning verkar vettigt http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/co2.htm

    Från sidan "Giftig koldioxid kan i praktiken endast förekomma i sura och neutrala vatten" dvs. bikarbonat låter som en god idé.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • petter_c
      Användare
      • april 2003
      • 22

      #3
      Tack Ola för synpunkterna och länk.
      Jag fortsätter med mellantappning och tillsats av bikarbonat.

      mvh
      /Petter

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Hej Petter ! Kolsyra är en mycket svag syra. Även om man "mättar vattnet" med koldioxid, så får vattnet endast en svagt sur karaktär.
        Förövrigt bildar kolsyran två serier salter : --vätekarbonat &
        --karbonat. -Jag tror alltså inte att problemet härrör från ett högt KH. -Patrik

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Kh kan vara hur högt som helst utan att fiskarna tar skada. DVS: Om du tycker att luftningen är besvärlig så ös på med bikarbonat.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            Oj,Oj,Oj. Man ska vara väldigt försiktig med bikarbonaten...
            Personligen tycker jag att man heltenkelt skall skita i denna kemikalie. Jag höll själv på att döda alla invånarna i ett 5 m3 system just genom o-genomtänkt bikarbonat tillförsel. Byt inredning i stället ie. kalksand, kalk inredning.. extremt : kalkreaktor...
            -Patrik

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              Förresten kom jag ,just nu, på svaret på frågan (som ställts ofta i Mal/Ta-länkar): varför grumlar vattnet ? Troligtvis handlar det om att "kalk vatten " bildas. Reaktionen sker då koldioxid luftas genom
              kalciumhydroxid; vilken är allmänt förekommande i ett riktigt Mal/Ta
              -akvarium. -Vad tror ni ? kalkvatten är helt ofarligt, men helt
              säkert ett besärande "fenomen" -patrik

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                Oj,Oj,Oj. Man ska vara väldigt försiktig med bikarbonaten...
                Personligen tycker jag att man heltenkelt skall skita i denna kemikalie. Jag höll själv på att döda alla invånarna i ett 5 m3 system just genom o-genomtänkt bikarbonat tillförsel. Byt inredning i stället ie. kalksand, kalk inredning.. extremt : kalkreaktor...
                -Patrik
                Man skall alltid byta vatten i sammband med bikarbonattillsats. Om dina fiskar dog berodde det antingen på att amoniak fälldes ut för att du inte bytte sammtidigt (ovanligt, kanske tillochmedo möjligt (?)) eller så berodde det på att du docerade för mycket bikarbonat i ett kar med alltför lågt ph. Att fiskarna kan dö av ph schock när man hastigt ändrar ph tror jag att alla redan känner till. Att överdocera bikarbonat när du redan har ett högt/stabilt ph är omöjligt.

                Om du förespråkar kalk framför bikarbonat så bör du nog kolla upp vad kalk inehåller.

                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                  Förresten kom jag ,just nu, på svaret på frågan (som ställts ofta i Mal/Ta-länkar): varför grumlar vattnet ? Troligtvis handlar det om att "kalk vatten " bildas. Reaktionen sker då koldioxid luftas genom
                  kalciumhydroxid; vilken är allmänt förekommande i ett riktigt Mal/Ta
                  -akvarium. -Vad tror ni ? kalkvatten är helt ofarligt, men helt
                  säkert ett besärande "fenomen" -patrik
                  Kalkvatten, om du menar som i kalwasser eller kalciumhydroxide blandat i vatten, är extremt klart. Däremot så är den när den fällt ut grumlig, men då är du tillbaka på ruta 1.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Tromfrog ! Lita på mej ,jag kan det här med vatten kemi jävligt bra.
                    Jag vill för den delen inte döda argumentationer. :-)) Men fråga mej hellre om lösningar på problem hellre än invändningar !!

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      citat:Tromfrog !
                      TROPFROG

                      citat:Lita på mej ,jag kan det här med vatten kemi jävligt bra.
                      Det kan inte jag, mina kunskaper bygger enbart på empiri, några teoretiska kunskaper besitter jag inte. Därav frågetecknet om amoniakfällning. Visst har man läst om det tusentals gånger. Men rätt som det är så kommer någon som kan/vet bättre och säger att det inte är så. Jag vet inte vad som är rätt, själv har jag aldrig vågat prova. Därav fortsätter jag att varna för bikarbonattillsats utan vattenbyte. Om du är så hemma kanske du kan ha ett svar på den frågan?

                      Även om du är duktig på vatten kemi så är du ännu bättre på särskrivningar.

                      citat:Jag vill för den delen inte döda argumentationer. :-))
                      Tro mig, om det hade varit målet så har du misslyckats grovt. Det är just sådanna komentarer som "tro mig jag kan detta här jävligt bra" som när diskussioner.

                      citat:Men fråga mej hellre om lösningar på problem hellre än invändningar !!
                      Berätta, jag är idel öra. Om du har lösningarna så så törstar jag efter kunskapen.

                      MEN: Var det inte JAG som kom med ett påstående och DU som kom med invändningarna.......Ahaa, klassisk politisk fint
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        Hörru Trofrog ! Om du bor i stan eller i krokarna... Dyk förbi min lokal. Så kan jag berätta lite om hur det frungerar hos mej !
                        E-post portalen finner du under mr.fish !
                        -Gripande snyft..-Patrik

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          Vilken stad? Vilka krokar. Du får gärna komma så skall jag förklara hur det fungerar hos mig.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 1403

                            #14
                            Stad ? A/08 !

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #15
                              Med andra ord får du komma hit om du vill lära dig något.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...