hur mycket salt i sötakvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW

    hur mycket salt i sötakvariet?

    Fick råd om att ha i 1 msk salt till 10 liter vatten, så jag hade i 16 matskedar i mitt 160 kar. Är det ok eller?
    Jag har ingen aning om jag har hårt eller mjukt vatten och jag vet inte mitt PH...

    Har ca 15 olika arter i det =)
    ancistrus
    krabba
    botia
    zebrafiskar
    citronella
    1 gurami
    1 större fisk ( 15 cm) som jag inte vet vad det är.
    en stor eldstjärt (13 cm)
    silverhaj
    regnbågsciklid (heter den väl?)
    o lite annat gött!


  • PeterW

    #2
    en sak till, saltet innehöll JOD!

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Att du saltat med salt innehållande jod är ingen katatrof, men undvik det i fortsättningen.
      I längden mår fiskarna inte bra av det (jodet alltså) har jag hört.
      16 msk är ca. 2,5 dl, och vill man salta så är det nog ganska lagom, även om man kanske kan hålla igen lite grand. Det är inte så kritiskt hur mycket man har i, det finns marginaler åt bägge håll, speciellt nedåt med den mängd du har i nu.
      Om man undrar över om man har hårt eller mjukt vatten är ett (mycket) grovt riktmärke att se hur tvålen beter sig när man tvättar sig, om det går väldigt fort att skölja bort tvålen är vattnet åt det hårdare hållet och om det är svårare att skölja bort tvålen från händerna är det åt det mjukare hållet.
      Har du i saltet av någon särskilld anledning?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Med de fiskar du har är det rätt onödigt att salta. Gå även in på frågor och svar och läs vad vi skrivit om salt (förstasidan, ciklidinfo, frågor och svar).

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...