Blir inte klok på det här med maten!?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #16
    Foder i mitt skafferi just nu:

    Frys:
    Räkmix (den egna gröna)
    Räkmix köpt
    Krill pacifica
    Mysis
    Artemia
    Stenbitsrom

    Torr:
    Aquatic nature cichlid pellets
    Hikari cichlid pellets
    Ytterligare nån pellets ( den som var med i medlemserbj. )
    Argo vegetal flingfoder
    Algae wafers
    Sera catfish chips


    Jag tror att varieras kosten ordentligt så får både kött och grönätarna i sig det dom behöver i huvuvdsak.

    Om du gör en räkmix där du har 30% räkor och i övrigt spenat och ärtor får väl den anses som ganska grön?

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

      tack för svaren MEN det svarar inte riktigt på min fråga!!!
      Om man har både grön- och köttätare i samma kar, och det står att grönätarna (ja, det finns finare ord för detta) har ett känsligare matsmältningssystem, hur kan man då utfodra dessa med räkmix?!?!?
      Därför att det är gott och går att överleva på MacDonalds, och växtätare kan leva på fett- och proteinrik kost. Så visst går det.
      Det är därmed inte sagt att det i längden är [u]bra</u> för människor att bara äta MacDonalds, eller för växtätare att äta fett- och proteinrikt.

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #18
        Frysfoder: räkmix både köpt och egen, Krill, röda mygg, Musslor och cyclops.

        Torrfoder: Sera micropan, Bestfriend flakes, Dr bassler`s biofish food "forte", Sera granugreen, sera gvg-mix, nutrafin max foder tabbletter, O.S.I cichlid flakes, O.S.I Vividcolour, Hikari cichlid gold, Laxfoder och Hikari dammfoder.

        Utav dessa använder jag mest: Räkmixerna, O.S.I foderna, Hikari Cichlid gold, sera gvg-mix och sera micropan

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #19
          Jag matar numer med nästan enbart pellets å torrfoder, det blir en blandad kompott:

          Dr Bassels sjunkande pellets (large)
          Hikari cichlid pellets color (large)
          Tetra cichlid sticks
          Tropical vital flingor
          Tropical grön flingor
          Aquatic nature cichlid pellets (medium)
          Wardleys algea disks
          Fryst lax till fengäddan

          Enstaka gånger räkmix, röda mygg, eller levande mygg/fisk.




          Anders L

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #20
            Supetack gubbs!!!
            och Tricella - det vart ett bra svar *S*

            Då är ett bra "mörgåsbord" att erbjuda fisken om man tittar på hur ni alla utfodrar!!!

            Tack för hjälpen!!!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Det är faktisk inte bra att variera fodret för mycket, deras magar får det jobbigare av det.

              planktonätare äter plankton
              rovmalawi äter småfisk
              insektsätare äter insekter osv osv

              Ju mer man varierar maten ju hårdare anstränger man deras magar.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av deelay

                Det är faktisk inte bra att variera fodret för mycket, deras magar får det jobbigare av det.

                planktonätare äter plankton
                rovmalawi äter småfisk
                insektsätare äter insekter osv osv

                Ju mer man varierar maten ju hårdare anstränger man deras magar.
                Har du nåt belägg för det där?
                Nåja, man får använda sunda förnuftet när väljer vilken mix det blir i det aktuella karet... ofta är det en ju en blandning av omnivora, carnivora och herbivora innevånare. Mina fiskar växer fort och är alltid friska, så jag antar att "sunda förnuftet" duger...

                PS äsch såg nyss att tråden låg under "afrikanska ciklider"... trodde det var en allmän mattråd
                Anders L

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #23
                  Deelay - det är jag MYCKET medveten om!!!

                  Mina frågor uppkom faktiskt av att jag satt och kollade ut nya fiskar till mitt nya kar och funderingarna kom då man började kolla vad de olika sorterna åt.....

                  Det står i.o.f.s i det inledande brevet!

                  Sen finns det massa folk här som hållt på mycket längre än mig, och jösses vad skönt det är och slippa alla misstag som andra gjort *L*

                  Därför blev jag glad Deelay, när jag såg att ALLA inte använder räkmix.....MEN inte sagt att jag inte kommer prova detta!!!!!

                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av anli

                    citat:Ursprungligen skickat av deelay

                    Det är faktisk inte bra att variera fodret för mycket, deras magar får det jobbigare av det.

                    planktonätare äter plankton
                    rovmalawi äter småfisk
                    insektsätare äter insekter osv osv

                    Ju mer man varierar maten ju hårdare anstränger man deras magar.
                    Har du nåt belägg för det där?
                    Nåja, man får använda sunda förnuftet när väljer vilken mix det blir i det aktuella karet... ofta är det en ju en blandning av omnivora, carnivora och herbivora innevånare. Mina fiskar växer fort och är alltid friska, så jag antar att "sunda förnuftet" duger...

                    PS äsch såg nyss att tråden låg under "afrikanska ciklider"... trodde det var en allmän mattråd

                    Hm ska försöka leta upp vart jag läst det, va ett tag iof men det gäller ju inte bara malawi enligt discovery så gäller det ju på fler djursorter o div fiskar just att dom inte är födda med stålmagar medans det finns fiskar som äter allt dom ser men det gäller ju att den ensidiga kosten har en sammansättning som innehåller det dom behöver för att överleva och må bra.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #25
                      Anli - det ÄR väl en allmän förfrågan/diskussion *S*......och vad spelar det för roll om det nu skulle vara Afrikanska Ciklider?!?!?!? *ler*

                      Alla - !!!

                      Har fått för mig att om det inte är TROFFAR man talar om - så är det inte speciellt intressant .......eller?????

                      Av någon outgrundlig anledning så lever alla fiskar i vatten, och alla fiskar har väl sin skönhet eller speciella egenhet, oavsett om det är en molly eller diskus????

                      Tycker det är förbaskat tråkigt att det finns olika "status" på fiskar, vilka kar man har eller filter, mat osv osv....märks tydligt tycker jag!!!

                      Rocka loss och acceptera att alla inte vill ha fiskar som kräver destillerat vatten, osmosfilter och lampor med visst gradtal osv osv...
                      Alla här har ett gemensamt intresse, och det ska man vårda!!!!

                      Glada hälsningar

                      Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                        Anli - det ÄR väl en allmän förfrågan/diskussion *S*......och vad spelar det för roll om det nu skulle vara Afrikanska Ciklider?!?!?!? *ler*

                        Deathdealer
                        Svar kan ges som kanske gäller endast ciklider från afrika o då kan det bli missuppfattningar =)kanske va så han mena
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #27
                          deelay och Co!!!

                          självklart - det vart absolut INGEN kritik mot Anli!!!
                          Man får bara en "känsla" (som för den del säkert är helt ogrundad)!!!
                          Jag tokälskar detta forum och alla här inne är SKÖNA karaktärer......
                          och helt rätt med detta om att det kanske kunde uppfattas som om det bara rörde afrikanska ciklider MEN skiljer det sig åt så mycket?!?!? Då menar jag mellan ciklidgrupper från olika sjöar, kontinenter???
                          När man kollar vad uppfödare/handlare ger sina fiskar (som överlever då vi köper dessa från dom) så är det så att dom ger SAMTLIGA fiskar samma foder?!?!?!?!?...eller??
                          Självklart finns det säkert olika uppfödare som går in olika mycket för sina fiskar....men jag tycker att det verkar som du tar allt foder ur samma säck???

                          Andra erfarenheter...eller kanske någon som föder upp....som kan svara?

                          Vänligen Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • Mattias Andersson
                            Användare
                            • september 2003
                            • 788

                            #28
                            För egen del så ger jag olika foder beroende på om dom herbivora eller carnivora arter...

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 1639

                              #29
                              yes!!! Mattias....det var det som vart grundtanken, men jag får inte ihop formeln!!! Samma foder hos uppfödare till samtliga kar!!!
                              Känsliga fiskar..dvs längre resp kortare matsmältningssystem!!!
                              Sen var jag hos en handlare i fredags...med ett ganska magert utbud (om man jämnför med vad som verkligen finns) och då blir man ännu mer fundersam.....Sen har vi räkmixen (som uppenbart funkar) MEN samma tes igen....kött/växtätare.....och hur i hela friden ska man utfodra fiskar med olika foder i samma kar!!!

                              Därav min frågeställning! För det kan bli ganska begränsande om man ska välja fiskar med samma matvanor i samma kar...eller hur?!?!?

                              Man skaffar sig favoriter, fiskar som går bra ihop, men som har olika matvanor....och det är grunden till hela tråden från min sida!

                              Hade man som novice inte haft ER hjälp gubbar....vetifasen hur det hade gått!!!

                              Så tack.....utan er hade vart ett helsike!! MEN jag ÄLSKAR att ifrågasätta och starta diskussioner....det är då man kommer frammåt!!!

                              Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              • Mattias Andersson
                                Användare
                                • september 2003
                                • 788

                                #30
                                ta mitt ena kar med: kardinaltetra, nyckelhålsciklider, och en hel del olika malar.
                                Kardinaltetror och nyckelhålsciklider e allätare och håller sig i mitten- och topp-skitet av karet, så dom får flingor och räkmix.

                                Malarna som är algätare och håller sig vid botten får algtabbletter som sjunker.

                                I ett annat kar har jag Demasoni och Golden. I detta kar matar jag nästan uteslutande med räkmix då detta är en väldigt bra kompromiss..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...