Bottenfilter, hur göra för att få bästa miljön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rams36
    Användare
    • augusti 2004
    • 10

    Bottenfilter, hur göra för att få bästa miljön?

    Hejsan!!

    Hur gör jag för att få bästa möjliga miljö i ett 540l? Har inköpt en EHIEM 2260 och två Pjp 1500 så cirkulation har jag.. Johanni, Labeotropheus trewavasae och Labidochromis sp.. Frågan är om ni anser att jag ska bygga/köpa nån form av bottenfilter?? Och hur ska jag i så fall koppla det till ytterfiltret.. Vore tacksam för alla ideer som ni har..

    MVH Thomas..
    The sun shines even on a dogs ass some day!!
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Jag har själv kört mitt ytterfilter via ett bottenfilter och tycker det är en alldeles utomordentlig lösning! Man får en förfiltrering av det grova och ett ytterfilter som går hur länge som helst beroende på packning.Mitt 2217 filters insugsrör passade utmärkt i det elrör som man brukar använda till bottenfilter, ett par varv tejp och det blev supertätt. Man kör i insugsröret i bottenfilrets rör alltså.

    Fast i ditt fall om du tycker att du vill ha förfiltrering så rekommenderar jag det, biologimässigt så behöver du nog inte bekymra dig med 2260.

    Du kan ju prova och se, tycker du att det inte är en bra lösning med tanke på den biologi som även blir i gruset så rycker du bara ur röret och låter bottenfiltret ligga och kör på det vanliga sättet.
    Edit: (I det sistnämnda fallet är en grundlig slamsugning på sin plats så du inte förgiftar karet)


    Mvh Jari

    Kommentar

    Arbetssätt...