Limma 8 kantigt akvrium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariaa
    Användare
    • maj 2002
    • 97

    Limma 8 kantigt akvrium

    Hej!
    Jag fick ett 8 kantigt akvarium i helgen som behöver limmas om. Eftersom jag tidigare byggt två st avarier så tror jag att jag kan det här. Men jag undrar över en sak. Hur stora behöver fogarna på insidan vara? Räcker det med ca 3-5 mm breda fogar eller är det för lite? Ska fogarna vara "designade" på något speciellt sätt för att de ska hålla bättre (platta, tjocka etc.)?
    Mvh Maria
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2004
    • 428

    #2
    Fogarna blir som kilar, så om du håller 0,5-1mm fog på insidan så blir den atomatiskt 2-3mm på ut sidan, på ut sidan brukar man dra av fogen så att den går jämsmed glaset..
    /Lasse

    Kommentar

    • mariaa
      Användare
      • maj 2002
      • 97

      #3
      Hej!
      Vad menar du med att fogarna ser ut som kilar? Eftersom akvariet är 8 kantigt så får man lägga en fog på utsidan (det är den som sitter mellan glasen) och en på insidan. Fogen på utsidan är inget problem utan den är lätt att få snygg, den är näst intill perfekt efter man dragit av den jämsmed glaset. Men den fogen på insidan är mycket svårare (speciellt eftersom jag använder svart silikon). Om man drar med fingret för att platta till den så kletar den ut sig över glaset och blir alldeles för bred. Men detta har jag lyckats lösa genom att jag då tar ett rakblad och fixar till kanterna och tar bort överflödiga kletet. Men jag är orolig för att jag kanske tar bort lite för mycket av fogen på insidan. Men den fogen är kanske inte så viktig som den på utsidan?
      Undrar också över hur jag ska få bort den tunna silikon hinna som blir efter att man har tagit bort överblivet silikon från glaset.
      Mvh Maria

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Varför skulle man behöva lägga en särskilld fog på utsidan för att få silikon mellan glasen? Lägga på silikon utifrån är en inte helt samma sak som att lägga en utvändig fog. Silikonet skall ju sitta MELLAN glasen, inte utanpå.
        Använd fingret eller ett skedblad för att stryka ut silikonet invändigt.
        Maskera så kanske du kan få raka fina kanter utan att skära bort kladdet.
        Använd helt nya blad, det tar förmodligen allt, och skulle det bli ngt kvar går det förmodligen att gnugga bort det.

        Kommentar

        • mariaa
          Användare
          • maj 2002
          • 97

          #5
          Hej!
          Eftersom det är ett 8 kantigt akvarium så sitter inte glasen i 90 grader mot varandra utan det borde väl bli ca 45 grader (om jag inte har räknat helt fel). För att då få silikon på glasens "kortsida" så måste man lägga den fogen på utsidan.
          Är inte "att lägga silikon på utsidan" samma sak som en utvändig fog?
          Jag skär inte bort kladdet utan skrapar bort det överflödiga med ett rakblad innan det har torkat.
          Mvh Maria

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • juli 2004
            • 428

            #6
            mariaa! Helt rätt! Men glasen får inte ligga helt i hop på inn sidan! efter som fogen blir som en triangel så ska spetsen i triangeln ha en glipa på cv 0,5-1mm!
            /Lasse

            Kommentar

            • mariaa
              Användare
              • maj 2002
              • 97

              #7
              Hej!
              Jag gör så att jag lägger en fog från utsidan och så drar jag med fingret så att lite silikon åker ut mellan glasen på insidan. Sen lägger jag i lite mer silikon i fogen på utsidan och drar bort det överflödiga med ett rakblad jäms med rutan. Sen lägger jag en liten fog på insidan.
              Men jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan få bort den tunna hinna av silikon som blir efter att man har dragit bort det överflödiga kladdet.
              Mvh Maria

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • juli 2004
                • 428

                #8
                :-)! Kanon Mariaa! Berätta gärna hur det gick!
                /Lasse

                Kommentar

                • mariaa
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 97

                  #9
                  Hej!
                  Jag lovar att berätta hur det går. Ska försöka ta en bild på allt när det är klart. Men har inte kommit på vad jag ska ställa akvariet på än, någon som har nåt förslag?
                  Mvh Maria

                  Kommentar

                  • jannemannen
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 306

                    #10
                    Maria ! Ang vad du skall ställa akvariet på, hur stort är akvariet ? Lecablock kan vara en väldigt bra lösning om man vill bygga en stadig bänk som dessutom blir väldigt billig ! Jag har nyligen byggt en bänk med lecablock till mitt 960 liters som mäter 200x80 cm i bottenmått. Den kostade mig ca 1400 kr inkl allt ! Och denna bänk är mycket stadigare än allt som går att köpa i affärer ! Plus att den är väldigt snäll mot golvet !

                    Mvh/Janne
                    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                    Kommentar

                    • mariaa
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 97

                      #11
                      Hej!
                      Akvariet är på ca 100 liter och är ca 50 cm brett.
                      Mvh Maria

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 306

                        #12
                        Vad bra ! Är det såpass litet så behöver du ju inte tänka vikten så mycket. När det gäller såpass små akvarium, så är ju inte vikten något egentligt problem. Om det är på 100 Liter så kanske det kommer att väga ca 130-150 kg med allt i ! Då kan du säkert ställa det på nästan vilken ställning som helst utan problem ! Men titta gärna ändå på Lecablock på ngn byggmarknad där du bor ! 6 st lecablock á 24 kr(59x15x19cm), plus en bit träskiva för kanske någon hundring, och sedan frigolit för 30-40 kr ! Då har du en kanonstadig bänk för under 300 kr !

                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        • mariaa
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 97

                          #13
                          Hej!
                          Nej, vikten är ju inget större problem vid ett så här pass litet akvarium. Jag har faktiskt funderat över lecablock, men jag vill gärna ha något som är snyggt så att det hela blir en fin möbel (ska stå i vardagsrummet). Fler tips och idéer mottages gärna. Gärna lite bilder på olika ställningar och möbler också.

                          Kan också meddela att limmningen av de lodräta fogarna nu är klara. Ska endast ta bort den jä-la silikonhinnan och kanske också lägga en ny fog i botten.
                          Mvh Maria

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • april 2002
                            • 880

                            #14
                            Lär finnas något som heter Silstrip som tar silikon, och Biltema har också någon form av silikonborttagningsmedel. Vet dock inte hur aggressivt det är, om det skulle kunna vara någon risk för det silikonet som skall sitta om medlet skulle hamna på det. Det hjälper inte att gnugga med vit Scotch-brite och något, diskmedel, lacknafta eller liknande ?

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 428

                              #15
                              Hej! Silicon går bara bort på mekanisk väg :-(, Rakblad och nöta tex.
                              /Lasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...