Majs i räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    Majs i räkmix?

    Vad tror ni om att kompletera med Majs i räkmix till Mbunas (algätare).

    Värde ärtor:
    NÄRINGSVÄRDE PER 100G
    Energi 260 kJ/65 kcal, protein 3,5 g,
    kolhydrat 11 g, fett 0,5g.

    Värde majs:
    Energi 460 kJ/105 kcal, protein 3,5 g
    Kolhydrat 23 g, Fett 0,2 g

    Verkar ju vara bättre?
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Funkar säkert men vad är bättre? Snickers har ännu högre näringsvärde.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Majs har ju lite högre näringsvärde. Menar inte att det skulle vara mycket bättre men kanske kompletera med majs också till fisk som behöver mer grönt/gult.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Det jag menar är att du ska fundera på vad fisken äter i naturen, inte vad som är "bäst" näringsvärde. Jag tror att majs är bra, men jag tror att alger skulle vara bättre trots att de har lägre halter av kolhydrat och protein. Vill du höja dessa halter så kan du för kolhydrat ha i potatis eller socker och för protein ägg, fisk kroppsbyggarpulver eller liknande. Fast jag tror inte att det skulle få dina fiskar att må bättre.

        Frågan är "vad är bra" och bra är det som får fisken att må bra, inte höga värden.Godis, läsk och snabbmat har höga näringsvärden (kolhydrat och fett). Snickers har rätt mycket protein pga. jordnötterna. Jag tror att godis och snabbmat är kass fiskmat trots det. [)]
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Jag reader dig Ola.

          Såklart ska man utgå från vad fisken mår bäst av och att ha en liten tråd om den berömda räkmixen är aldrig fel ;P

          Ärtor är ju inte heller alger ändå är det detta som är vedertaget i så gott som varenda recept av räkmix. Nu innehåller inte ärtor lika mycket kolhydrater vilket kanske är det som gör att det liknar alger?

          Eftersom jag inte har en susning om vad som är bäst och själv alltid äter kroppsbyggarpulver till lunch vill jag ju ge fiskarna samma förutsättningar
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Ärtor är ju inte heller alger ändå är det detta som är vedertaget i så gott som varenda recept av räkmix. Nu innehåller inte ärtor lika mycket kolhydrater vilket kanske är det som gör att det liknar alger?
            Rent intuitivt så känns det som om bönor i skida av haricot verts-typen borde vara bättre än ärtor, men det vet jag ingenting om. Gå och skörda grönslick är ju en annan idé.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Hmm, undra om fiskar över huvud taget kan bryta ner majs? Vi som har barn i blöjålder vet att majs ser ut precis likadant i båda ändar hos människan iallafall

              Tony Englund

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #8
                Hahaha... Bra poäng där Tony. Väckte en hel del minnen det där
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:Hmm, undra om fiskar över huvud taget kan bryta ner majs? Vi som har barn i blöjålder vet att majs ser ut precis likadant i båda ändar hos människan iallafall
                  Det är ju det som är planen, men majs är en gräsart som anses ha sådan framgång just för att det är rätt svåkäkat (+ att de har stammen under jorden vilket gör att det kan betas utan att gå under men det är en anna sak) och gräs är kanske att ta i? Men samtidigt har man kanske förädlat bort det där inlagrade kislet i majskornen? Det går ju bättre att tugga på majs än på ett grässtrå.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...