Körsbär i karet..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    Körsbär i karet..?

    Hejsan,

    Frågan om att inreda akvariet med grenar av olika trädslag har ju diskuterats här på forumet tidigare... Jag vill dock ändå gärna återknyta till detta och undrar om någon vet om det är lämligt att använda sig av grenar av körsbär eller om det medför några risker..?
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Körsbär är hårt så det borde funka bra, men jag vet inte. Vissa har extremt negativa erfarenheter av svenska rötter men jag har bara väldigt possitiva och har nog använt mer svensk rot än de flesta, de flesta som legat i > årtionden i vatten men även "färsk" granstubbe som jag låtit ligga utomhus över höst, vinter, vår så att eventuella ämnen minskar. Jag vet att folk dödat fisk med barrträd.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Jag har använt (urgammal) tallrot och färska rönngrenar i akvarium utan problem, och kan rapportera att en bekant använder syrén-grenar i sina akvarier.

      (Kan tillägga att jag ansat en 90 år gammal norrländsk syrénbuske, med 20 cm tjocka grenar, och det är det hårdaste trä jag nånsin sågat i.)

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Jag slängde ner en stor ekgren (ganska färsk tror jag) för några veckor sedan i mitt 720 och ingen fisk verkar lida av det...
        Mina stora pletomusar smaskade direkt i sig laven som var så dekorativ
        I ett annat kar har jag bokgrenar som jag plockat på marken... kalas för min Panaque... sågspån å bruna korvar i hela karet
        Bra tips med körsbärsgrenar.. har ju hela trädgården full av fruktträd, kan nog tom leta upp någon torkad död gren. Hade faktiskt inte tänkt på det...
        Anders L

        Kommentar

        Arbetssätt...