Har aldrig varit med om något liknande!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Har aldrig varit med om något liknande!!!

    Har 4 st discusar i 720 liters burk. 2 red turkos honor, och 2 pidgeon blood, hane och hona.
    Nu är det så att pidgeon hanen och ena red turkosen simmar hela tiden tillsamans, lekröret är ute max på honan och den skakar hela tiden framför hanen. Mörk är hon också. Hanen däremot knuffar hela tiden på honan, men håller sig till henne hela tiden.
    Nu när jag matade dem så såg jag att honan strycker sig på varje blad den ser och lägger ägg!! Sen efter det överger äggen. Nu är det Discus-ägg invasion på bladen, utan att någon verkar vara intresserad av att ta hand om dem. Jag tror inte heller de är befruktade.
    Har någon en förklaring.
    Mvh Alex
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hanen var inte lekmogen. Honor kan leka ensamma också, men det blir förstås inget. Om du har ett par så kan det vara enren nybörjargrej.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Lekmogen är den garanterat. den har lekt många andra gånger och är 20 cm.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Han kanske inte var med på att leka just nu men honan kan ändå via uppvaktning utveckla ägg som hon sedan måste bli av med och leker då ensam eller med hanen som inte har spermier (eller med en annan hona). Ensamma aggressiva honor som tar hela akvariet i besittning kan leka ensamma ganska ofta. Ibland spöar de upp sin hane och leker sedan själva.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Låter lite som i din förklaring Ola. Men det är hanen som spöar honan. Men honan verkar bara lägga mer ägg.
          Mvh Alex

          Kommentar

          Arbetssätt...