Känsliga Demasonis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Känsliga Demasonis?

    Mina tidigare erfarenheter av demasonis har inte varit så goda. Har inte lyckats få dem att överleva. Jag ska nu flytta och funderar återigen på att försöka med demasonis. Min fråga är nu hur jag ska göra för att få dem att överleva? Dit jag kommer att flytta är vattnet medelhårt. En annan fråga är också vad det är som gör att just demasonis är så känsliga? Har lyckats med flera andra malawiciklider men inte just demasoni.

    Tacksam för tips och idéer!
    "Bättre sent än aldrig" []
  • Gotrek
    Användare
    • september 2003
    • 64

    #2
    Vara noga med vattenbyte, mata försigtigt och ha en ganska så stor grupp.
    Patrik

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • april 2003
      • 143

      #3
      ok hade en grupp på 15 firrar men till slut var det bara 2 kvar. Matade försiktigt och gjorde regelbundna vattenbyten. Alla andra firrar i karet mådde fin fint men inte demasonisen
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        citatatrik, Växjö
        2 st 840L, 1 720L, 3 st 375L, 6 st 300L, 9 st 262L, 3 st 210L, 2 st 180L, 2 st 150L, 12 st 105L och 6 st 60L
        Imponerande antal kar, får man komma på "studiebesök"?
        Bor också i Växjö.
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Jag med, jag med!!! Jag bor också i Växjö.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Vad tur ni har era "större stads"-invånare!
            Själv bor man i Grästorp och har ingen som är aktiv här i närheten av mig.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Demasoni verkar vara en sån fisk som kan funka hur bra hos vissa men är katastrof i andra kar. Det känns som tropheus av vad jag läst mig till när andra har haft problem och pstat på forumet. Jag har Tropheus och det är ett gäng väldigt fina och tevliga fiskar, men när något oväntat händer tåler de ingenting. Soten kommer då lika säkert som att man får reklam i brevlådan och det är ett riktigt problem. Har du för få (t.ex. så är demsonigrupper på 15st för små enligt vissa som har dem, andra har några få exemplar som funkar utmärkt) så kan de helt enkelt ha mobbat ihjäl varandra, kanske inte fysisk mobbing men den som är längst ner får oftast inte så mycket mat och tynar bort till slut. Detta har jag varit med om när det gäller både Tropheus och L.caeruleus Golden (som inte är en aggressiv fisk, men i en grupp om 20 är där en viss form av rangordning).

              Skaffa gärna demsoni igen, de är fina fiskar, men skaffa många exemplar i lagom stora akvarium, 1.5 meter verkar vara ganska bra längd för dem. Jag skulle ha provat tills jag fått en fungerande grupp. Köp yngel av odlare istället för i affären, då får du oftast långt under affärspriset. I vissa akvarieaffärer har jag sett priser mellan 65 och 90kr/st för demsoni i 4-5cm storlek. Det är dyrt med fina fiskar =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Jag har själv haft Demasoni och det var väl ingen lyckad sattning. Har endast hanen kvar!

                jag tror också att man gör bäst i att ha 150 cm kar med mycket gömställen. Själv hade jag mina i ett 222 liters och det blev för litet. Dom kom liksom inte undan.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Frump

                  #9
                  Umm.. om man nu har ambitionen att trots allt försöka med demasoni och behöver en "större" mängd, hur får man tag i dessa till överkomligt pris?

                  Handlade tidigare 9st på akvarielagret, varav en har överlevt (inte den dominanta hannen, han tynade bort efter att ha jagat kol på nästan alla andra). Har just nu 7 goldens, 4 zebror en pleco och två stora eldstjärtar i ett 300l

                  Vill ändå gärna försöka med demasoni och har numera plankat akvarielagrets demo-akvarium med golden och demasoni och fyllt det till hälften med rundad sten=stor reviryta

                  Problemet är att 90-110:-/demasoni *20 innebär politiskt självmord för akvarieintresset hemma just nu

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ett vanlig orsak till att demasoni ofta drabbas av sjukdommar är att den ofta får fel foder. Precis som Tropheus är det en utpräglad algätare med långt tarmsystem. Får den ett alltför proteinrikt foder är risken för tarmproblem stor, särskilt i kombination stress från dominata fiskar. Demasoni bör precis som Tropheus hållas i stora grupper och ges ett anpassat foder.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Gotrek
                      Användare
                      • september 2003
                      • 64

                      #11
                      Visst är ni välkommna på en tur Hank och Tropfrog.
                      Patrik

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #12
                        Hur stort hus har du? Var har du alla kar?
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1321

                          #13
                          citat:Visst är ni välkommna på en tur Hank och Tropfrog.
                          Coolt!
                          Kollar du mailen ofta eller ska vi höras på något annat sett?
                          (Jag kollar min mail.)
                          Vet tre-fyra till i Växjö som är intresserade att hänga på.
                          Om det är OK......
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Jag hade 60 demasoni i ett 310l kar och det fungerade fint i en månda.
                            Sedan fick dom fnatt och slog ihjäl 5-10st så höll det på tills hanen var själv detta var på en 6månads period.
                            Jag hade massor av gömställen.
                            Det var inte fel mat eller så för jag studerade dom noga för att se vad som händer.
                            Men under dena period fick jag fram ca 100 yngel en hona 18yngel när jag tömmde henne.
                            Den långsmala demasonin kommer inte ihåg vad den heter nu,den hade jag 3+1 och det fungerade mycket bra dom verkade vara mycket lungnare

                            Kommentar

                            • Rob
                              Användare
                              • april 2003
                              • 143

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Hank

                              citat:Visst är ni välkommna på en tur Hank och Tropfrog.
                              Coolt!
                              Kollar du mailen ofta eller ska vi höras på något annat sett?
                              (Jag kollar min mail.)
                              Vet tre-fyra till i Växjö som är intresserade att hänga på.
                              Om det är OK......

                              Hmmmm lite off-topic inte sant?[]

                              Åter till ämnet. Jag tror nog att anledningen till att mina demasonis dog berodde på fodret. Vad rekommenderar ni för foder?
                              "Bättre sent än aldrig" []

                              Kommentar

                              Arbetssätt...