Inredning till oscars?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfen
    Användare
    • augusti 2004
    • 14

    Inredning till oscars?

    Jag är nog en av många som har förälskat mig i dessa underbara fiskarna.Jag hade tänkt att starta mitt 500 liters kar och inreda det på bästa möjliga sätt så att det blir optimalt för dessa fiskar.
    Hur skall jag gå till väga?
    Hur många skall jag skaffa?
    Kan jag ha någon annan ciklid tillsammans med dem?
    Vill ha så många råd som möjligt så att det skall bli bra.
    MVH Jenny
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2002
    • 405

    #2
    Stora stenar på botten (frigolt under) gott om rötter. Ett par tycker jag är lagom i ditt kar.(Har själv ett par i ett 450 och det funkar).
    Se till att anpassa paret vid insättning med ex.v. en avdelare av glas tills dom har vant sig med varandra. Ha dom för sig själva, dom "trackar"ofta mindre fiskar eller äter dom. Centralamerikaner "trackar i stället Påfågeln (men man får väl i så fall prova sig fram).
    Efter som Påfågeln skitar ner mycket inte minst när den äter bör Du ha en rejäl filtrering.(själv har jag ett Eheim 2026 och ett Eheim "kraftpaket" bakom BTN och två Tunze 4002 framför. Lycka till !!

    Kommentar

    • smurfen
      Användare
      • augusti 2004
      • 14

      #3
      men det är många som säger att man skall skaffa fem-sex st och se vilka som dras till varandra för att få ett lekpar?
      vad skall de ha för slags mat?Vill inte bara ge det vanliga. Hur snabbt växer de?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2002
        • 405

        #4
        Ska Du köpa små kan Du naturligtvis köpa sex st.
        Jag matar mina med räkmix och Hikari pellets. Dom växer fort.

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Om man inte köper ett redan etablerat par, så är det bästa att köpa ca 6 ungdjur, för att få ett par som trivs ihop, och för att öka schansen att det verkligen är en hane och en hona, eftersom det inte går att se nå´n könsskillnad på dem ens när de är vuxna. Jag hade två påfåglar för några år se´n som jag trodde var en hane och hona, tills båda la ägg. Nu har jag 4 små, som jag hoppas få ett par av.

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • ossism
            Användare
            • augusti 2003
            • 108

            #6
            ha så lite inredning som möjligt. några platta stenar bara som dom kan putsa, om du har hane+hona. låt inte inredningen stå för skådespeleriet. det gör fisken gärna.
            1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

            Kommentar

            • Orppo
              Användare
              • september 2004
              • 518

              #7
              Jag har ett par oscars i ett 540liters tillsammans med,tigertetror,stanniolbarb,silverhaj,&ett gäng plecos.
              inga växter,men däremot mycket ölandssten.
              Jag brukar bjuda dem på oxhjärta till helgen ,det är mumma för dem.
              De trivs som fisken i vattnet.

              Kommentar

              Arbetssätt...