Akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SOLO
    Användare
    • augusti 2004
    • 53

    Akvarie

    Skall skapa mig ett eget litet paradis i MITT rum i källaren. Blir en del kar som skall ställas där samt så skall det byggas ett. Det skall bli upp emot 2000L hade jag tänkt mig. Måtten 2200x800x900....jag vet att det är lite tuffa mått men det skall till BTN och lite annat smått och gott. Min fråga....tror Ni att det räcker med att ha 12mm glas eller måste jag upp på 15mm? Tips om bra glasmästare(humana priser hahah) är välkommet. I och med att det kommer attt stå i ett hörn blir det bara en enda stor framruta.
    3x200,480,960 SA&CA
  • lotta
    Användare
    • februari 2003
    • 80

    #2
    jag skulle i och med att du ska ha så högt akvarium och bara en ruta satsa på mer än 12mm. Man ska sova skönt på natten tycker jag, så 15 låter vettigt
    När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

    Kommentar

    • kapatekk
      Användare
      • januari 2004
      • 39

      #3
      Här är ett länk där det på slutet av sidan står endel om glastjocklek. Av den skulle jag tro att 15 mm är det som krävs, om du inte minskar på höjden till 70 cm.

      Patrik Ek, Kiruna
      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

      Kommentar

      • kapatekk
        Användare
        • januari 2004
        • 39

        #4
        Jag skrev lite fort, det ska stå en länk, och om du minskar höjden till 70 cm kan du ha 12 mm glas.
        Patrik Ek, Kiruna
        Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

        Kommentar

        • SOLO
          Användare
          • augusti 2004
          • 53

          #5
          Tackar för upplysningarna både Lotta Och Patric. Kanske att det skall sänkas till 70...kostnadsfråga...tack för sidan Patric.
          3x200,480,960 SA&CA

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Jag tror säkert att 12mm skulle hålla men att chansa med ett sånt där stort akvarium är mycket dumt...Kör på 15mm i så fall..
            Jag hade själv ett som var 65 högt med endast 8mm, men som sakt dumt att chansa...Bor du nära sthlm så blir det nog både billigare och bättre att köpa akvariet klart ifrån globefish...
            Och har du limmat kar själv för??

            Kommentar

            Arbetssätt...