Vackert akvarium med "A. Cacatuoides"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2004
    • 33

    Vackert akvarium med "A. Cacatuoides"?

    [size=1]Hej,

    jag har precis beställt ett 200 liters snyggt akv. som skall stå i vardagsrummet.

    Efter noga övervägande har jag fastnat för den lilla sydamerikanaren "A. Cacatuoides(Kakaduaciklid)".

    Nu var det drygt ett decenium sedan jag hade fiskar/ ciklider och behöver lite inspiration och tips! Jag skall som sagt ha akvariumet väl synligt i vardagsrummet och vill ett vackert inrett akvarium där fiskarna skall trivas..

    1. Är det ngn som har ngr vackra interiör bilder att dela med sig av?Samt hur jag bäst inreder akariumet? (växter, gömställen etc..)

    2. Någon som har erfarenhet av Kakaduan och som kan tipsa om kompletterande fiskval(gärna estetiskt)och skötsel

    Jag är tacksam för hjälp och [u]all information är välkommen</u>!

  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Kakaduan sägs vara den mest lättskötta och lättodlade Apistogramman, och mina erfarenheter talar inte emot.
    1. Satsa på rötter med håligheter att leka i. Kanske ek- eller boklöv på sandbottnen. Lite torvbrunt vatten är trevligt. Alkottar (plockade på vintern) är alltid bra. Om du vill ha dämpad belysning (= snyggare fiskar) måste du hitta växter som inte kräver värsta ljusstyrkan.
    2. Ett stim tetror, pansarmalar, ett par små L-malar (typ Ancistrus). Fyll inte akvariet med fisk utan överlåt den uppgiften till kakaduorna!
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • september 2003
      • 386

      #3
      70 % sand, 30 % grus blandat brukar se naturligt ut.
      Satsa på tunnar grenar som du själv kan ta upp ur sjöar - det brukar
      kunna bli hur bra som helst och är helt gratis.
      Växter som inte kräver för mycket ljus är t ex javaormbunke, anubias - och dessa kan du med fördel sätta fast på stenarna / rötterna /grenarna.
      Se till att även skapa några öppna ytor.
      Förslag på tetror är de som håller sig i de övre vattenlagren, såsom bilbukfiskar, vinkeltetror, glasblodfenstetra etc.



      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2004
        • 33

        #4
        tack..

        Kommentar

        Arbetssätt...