Ägg, befruktning, pH & hårdhet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Ägg, befruktning, pH & hårdhet...

    Det lär skall vara så att dvärgcikliders ägg (liksom t.ex. många tetrors ägg) inte blir befruktade om cikliderna leker i hårt, basiskt, vatten.

    Min fråga är...
    1) Är det pH eller kalciuminnehållet i vattnet som gör att äggen inte befruktas?
    2) Har nån nån länk till nån artikel i ämnet?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Vet inte, men precis som du har jag fått båda förklaringarna från akvarister. När jag läste limnologi så pratades det om pH anpassade proteiner verksamma vid befruktningen. Kommer inte ihåg om det var på ägget eller spermien. Inte mycket till svar förstås, men väldigt intressant fråga! Ställ den gärna på killiforumet så får vi se om någon där vet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Killi-ägg har alltså samma egenskap?
      OK, postar till SKS forum.

      (Jag synar f.ö. dina pH-specifika proteiner, och höjer med kalciumberoende äggmembran-permeabilitet.)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        citat:Killi-ägg har alltså samma egenskap?
        Jag har för mig det och jag har för mig att de gnäller på kH och kör med toksaltat osmosvatten. Salt för att slippa oodinium. Sedan blir ett surt vatten friare på bakterier (påstår killifolk, kommentera gärna) vilket också kan inverka.

        (Du får nog prenumerara på SKSforumfrågan för det tar ofta ett tag innan någon som kan läser).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ok, jag ökar insatsen (får jag det, jag är dålig på poker): Fiskägg har ett hål som spermien simmar in i (micropyle) och membranet är inte permeabelt överhuvudtaget (I micropylet finns det troligen kemotaktiska proteiner som spermierna går efter). Samtidigt är ju kalcium som du skriver viktigt för att aktivera ägget efter befruktningen, men det leder till polymerisering av proteiner (som hårdnar) i ägghöljet. Sedan kan man tänka sig att spermierna inte aktiveras i fel pH (fast är det inte högt pH som aktiverar?) men det är lite långsökt eftersom osmotiskt tryck aktiverar och spermierna exploderar kvickt i sötvatten. Spiggspermier aktiveras inte i bräckvatten (men i bräckvatten + ovarievätska!).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...