Termometer-"stickers" dåliga...?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Termometer-"stickers" dåliga...?!?!

    Jag har precis bytt ut min digitala termometer som varit av sådant där klistermärkes-typ. Den har nästan konstant visat sig vara svart...dvs visat en temp över den gradering den har. Efter den har det varit 30+...

    Jag blev lite konfunderad och valde att gå för att köpa en digital termometer ämnad för bilar. Jag kopplade i den i akvariet med läsaren liggande på täckglaset. Temperaturen har sedan dessa skiftat mellan 28,6-28,9. Alltså INTE över 30 grader!!

    De verkar inte vara av bra kvalitet de där "stickers" som man sätter på utsidan av akvarierutan.
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    Nä, de litar jag inte mycket på. Jag har kört med vanliga digitala inom/utomhustermometrar ett tag nu och tycker de fungerar mycket bättre. Jag har silikonerat in själva givaren för säkerhets skull. Som en bonus kan man ju se hur mycket temperaturen svänger från natt till dag också.

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Jag har också bara dåliga erfarenheter av klistertermometrar. Tycker de konstant visar för höga temperaturer och verkar bli allt trögare mot förändringar med åren. Till slut visar de samma temp hela tiden...

      Digitala utomhustermometrar är ju en god idé. Hur noggranna är de?

      /Hasse

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Den jag köpte visar med en decimal. Den har pendlat som mest emellan 28,6 till nuvarande 29,1. Den visar en skillnad mot den andra "skiten" på minst 2 grader...och det är ju ganska avgörande när man håller till runt 30 grader på sommaren.

        Jag har stoppat ned sensoren i en av filterkamrarna så där är det nog aningen varmare (pga powerhead) än vad fallet är ute i akvariet.

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          En sådan här kanske man skulle satsa på: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=...9&ic=N&sw=5956
          Får man ju en hygrometer också...

          Letade runt lite, men de flesta verkar ju en noggrannhet på ±1°, även om upplösningen kan vara 0.1°. Men det lär väl inte vara så mycket sämre än de traditionella i glas antar jag? Åtminstone inte de i "normala" prisklasser.

          /Hasse

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Äh, glöm det...läste fel, den hade ju ingen extern givare...

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #7
              citat:Jag har precis bytt ut min digitala termometer som varit av sådant där klistermärkes-typ.
              Gör en sån här isället! Funkar hur bra som helst!


              Är också väldigt pålitlig, stämde av mot en "glastermometer"...
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Loket65
                Användare
                • september 2003
                • 176

                #8
                Jag kör med sambons stektermometer, en sån där med en rostfri "kännare" och kabel som går upp till en digital display som man kan ställa ovanpå karen. Den är lätt att flytta, så jag har den till nästan alla mina kar.
                Den som äter lever får sej
                *Magnus*

                http://www.orumsnygard.se

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Plus att det går att ställa in ett larm som varnar om temperaturen stiger över ett inställt värde.

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 527

                    #10
                    Har inte klistertermometrarna blivit sämre? De termometrar som sitter akvarierna som jag köpt begagnade har varit mycket mer lättavlästa än nya remsor. En liggande modell från Hagen, med skala i både C och F - upp till 40/104 grader, är hur tydlig som helst.
                    Allra bäst är de snuskigt dyra digitala akvarietermometrarna. Funderar på om det ändå inte vore värt en dryg tusenlapp att få såna i alla kar. Bra när man glömt koppla i doppvärmaren efter vattenbytet...
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • jowa
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 194

                      #11
                      Undrar hur bra noggrannhet det kan vara i en termometer för runt 100kr? Känns nästan överflödigt att ha några decimaler över huvud taget när dyra mätlogers och instrument anger en noggrannhet på +-1 grad. Tror att man inte ska stirra sig blind på den exakta temperaturen utan mera se den som en närmevärde.
                      http://hem.bredband.net/aquascene

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #12
                        Sant så sant... man kan ju göra en liten fuskkalibrering om man vill, jämföra med ugnstermometern, badtermometern och den gamla akvarietermometerna i glas...

                        /Hasse

                        Kommentar

                        • Hasse_H
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1081

                          #13
                          Köpte förresten "storebror-modellen" till den jag länkade till ovan... den hade inne o utetemp, hygrometer och klocka (!). Kostade 159:- och har säkert ingen vidare noggrannhet, men den var iaf snygg... :-)

                          /Hasse

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            Användare
                            • april 2004
                            • 140

                            #14
                            har haft en ute/inne tempmäter ca 3 mdr och den funkar bra specielt när man är 50 + och måste stå 1/2 tim för att se temp på en glastermometer om man är förfäng och inte vill andvända forstoringsglas samt att man kan kolla högst/lägst temp
                            200l 1000l på g
                            <b>
                            Min Zoon</b>

                            Kommentar

                            • Mr B

                              #15
                              Jag har en H märkt klisterlapp jag köpt för ett par tior nere hos Bengt i stan för ett par år sedan, sen har den bara legat tills den behövdes för nån vecka sedan, jag klistrade på den, kontroll mätte temperaturen, o kollar den nångång i bland.. den visar aldrig fel, men e lite dålig på det där med decimaler.(märkt med alla heltal från 19 till 30) Vandrar up o ner ca 3 temp över ett dygn, så den ser ut o fungera snabbt nog, eftersom det e vad vattnet i baljan flukterar.
                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...