Flytande räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #16
    Den mängd vatten som behöver tillsättas beror nog mycket på kvalitén på ärtorna. Jag gjorde några kilo räkmix igår och använde Euroshoppers djupfrysta ärtor. I vanlig ordning är ju kvalitén på Euroshoppers produkter helt värdelös, ärtorna i påsen innehöll så mycket vatten att mixen blev så lös att jag hällde den i påsarna. Detta utan att jag tillsatt mer än den minimala vattenmängden som gelatinet kräver. Vanligtvis blir min mix väldigt fast, men då har jag använt andra fabrikat på ärtor.

    Tony Englund

    Kommentar

    • pleco
      Användare
      • april 2002
      • 516

      #17
      Jag har ägg utan skal i min räkmix och den sjunker snabbt , jag har varken vatten eller gelatin i .
      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #18
        Hej på er!

        Inte för att på något sätt "trampa" någon på tårna.....men det verkar nästa som om det tävlas om att hitta den billigaste produkten, lösningen som finns?!?!? Ta det med ärtor.....varför inte köpa ärtor som man VET håller ög kvalité direkt???? Det kostar kanske en tia mer i butiken, men vad gör det egentligen?????

        Man lär ju sig alltid att kvalité lönar sig i längden, och gäller de produkter så är det väl aldrig någon idé att kompromissa.....(nu skiljer jag på kvalité och på hur väl någon lyckas med sin marknadsföring dvs ett varumärke kan man få betala enormt mycket för)

        Jag tänker testa att använda de bästa råvaror jag kan få tag i, dels för att jag tror näringsinnehållet för fiskarna blir bäst, och om man tittar på hur det diskuteras kring spirulina och idv andra preparat så kommer väl förmodligen fiskarna må bättre och färga ut mer om man inte kompromissar!

        Sen vore jag (som amatör) jättetacksam om någon av er vill ge mig rådet för vilken mix man bör använda till mina fiskar dvs den fråga jag ställde förut...mer eller mindre ärtor än räkor????

        Kan de3t vara fel att använda sig av "kaviar" dvs inte kalles utan vanlig???...typ torskrom eller liknande???

        Massa vänligea hälsningar

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          "Dödslangar`n", den här artikeln brukar jag gå efter!


          Torskrom till Mbunas? Varför då?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #20
            S*S*S*........om man öser i räkor, varför inte fiskägg???...bara en fundering!

            Tack för länken "Ozric The Greate"

            Deathdelaer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av ozric

              "Dödslangar`n", den här artikeln brukar jag gå efter!


              Torskrom till Mbunas? Varför då?
              Det är en bra artikel med beskr. på hur man blandar gelatinet också. Ska gå efter den nästa gång med lite Spirulina/Antastaxhin (eller hur det stavas
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Gelatinpulvret är dock i en nästan obefintlig mängd där...om man bara skall tillsätta 15ml gelatin i den mixen så kan man lika gärna låta bli.

                Kommentar

                • Christer T

                  #23
                  citat:Jag tänker testa att använda de bästa råvaror jag kan få tag i, dels för att jag tror näringsinnehållet för fiskarna blir bäst, och om man tittar på hur det diskuteras kring spirulina och idv andra preparat så kommer väl förmodligen fiskarna må bättre och färga ut mer om man inte kompromissar!
                  Helt rätt tänkt! Om du bor i Stockholm ka jag rekommendera 50/70 räkorna från Östermalmshallen underbar kvalitet, lite dyra kanske men vadå?

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 583

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                    Gelatinpulvret är dock i en nästan obefintlig mängd där...om man bara skall tillsätta 15ml gelatin i den mixen så kan man lika gärna låta bli.
                    Vilket visar hur viktigt det är att ange den mängd man använder i sin mix och hur man tillreder den. Gelatinet (tycker jag) är lite lurigt så de extra rader det blir i ett recept är guld värda (för mig som nybörjare).
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Jag använder ca 50g (ett paket gelatin) per kg mix. Ibland även mer...

                      Då får jag mixen att hålla ihop och att inte spridas så mycket när fiskarna äter av den.

                      Jag tillsätter gelatinet sist av allt. Tar ca 1-2dl varmt vatten ifrån kranen och sedan häller jag i påsen under lagom vispning så inga klumpar blir med ner i räkmixen. Räkmixen är fingervarm och lite till för att det skall vara samma temperatur på mixen och gelatinet. Blanda räkmixen och gelatinet noggrannt!

                      Efter det att räkmixen blandats med gelatinet så ställer jag in grytan/kastrullen i kylskåpet, där den får stå på kylning tills den börjat bli fastare. När den fortfarande är lite mjuk (eventuellt klart fast på kanterna runt kastrullen) så tar jag ut den och portionerar mixen i förslutningsbara påsar. Jag gör rutmönster i påsarna med hjälp av en linjal så att rutorna är ca 3*3cm.

                      Jag har även nu börjat med att flytta frysta bitar för en dags matning till kylskåpet där de får stå och tina tills nästa dags matning. På detta sätt kan jag mata mer i rätt mängd för vad fiskarna äter upp på en kort period och fiskarna kan direkt sluka de små bitar jag delar med fingrarna åt dom.

                      Man kan även "hjälpa" räkmixen till ytterliggare fasthet genom att tillsätta banan och/eller ägg.

                      Det har funnits (och fortfarande finns) en rädsla för att gelatin inte skulle vara nyttigt för fiskarna i större mängder, men jag har inte sett någon som helst förändring eller försämring med den mängd gelatin jag tillsätter.

                      Mer om gelatin:

                      Kommentar

                      Arbetssätt...