sjuka dvärg ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pape

    sjuka dvärg ciklider

    Hej...

    Mina dvärg ciklider dör bort en efter en

    Apistogramma nijsseni och Apistogramma cacatuoides

    har en kampfisk hona och en hane, vild guppis samt malar...

    malarna och guppisarna förökar sig som f.. men ingen av dom andra
    iaf det är inte det som är problemet

    Mina dvärgciklider dör bort en efter en, dom får svårt att andas och tappar balansen på något sätt dvs dom simmar nästan lodrätt.
    dom slutar äta också...
    Man kan inte se några yttre skador på dom.
    Vattnet är testat och ok, tempen ligger på 26 grader.
    akvariet är på 250 liter så plats har dom, lite små bråk är där men det hör ju till...
    det konstiga är att alla andra fiskar mår bra men som sagt mina ciklider dör bort.

    snälla hjälp mig någon...
    blir frustrerad av att se dom lida så och inte kunna hjälpa dom
  • Pelle
    Användare
    • maj 2002
    • 387

    #2
    Hej

    Tråkigt att höra om dvärgciklid problemen.

    Vad matar du med för foder dagligen? Är fiskarna magra och mörka när de dör? (Fryst eller levandefoder är ett måste på sikt)

    Vad använder du för filter/pump? (Tänk på att apistos inte klarar kraftiga vattenrörelser. De förbrukar för mycket energi för att klara vattenströmmen).

    Hur ofta byter du vatten i akvariet och hur mycket?

    Vad har du för vattenvärden? KH, PH ?

    Har du salt i vattnet? (Apistos gillar inte salt).

    Mvh/ Per




    Kommentar

    • Pape

      #3
      hej Per o tack för ditt svar...

      du ska få lite mer fakta :

      * pump fluval 402 plus... lite ström är det, men det kommer jag väl aldrig ifrån om pumpen ska få fylla sin funktion eller ???
      kan verkligen vatten stömmen få dom att tappa sitt balanssinne och sluta äta ??

      * ph 6.5 - 7 och jag bytar vatten 1/3 varannan vecka

      * salt tillsätter jag lite, men det är mycket lite... allt vatten överallt innehåller ju salt..

      * maten : ciklidgran, minsta kulorna
      röda fysta mygglarver
      tetramin, flarn av något slag..
      ska jag ha något mer foder, har jag missat något
      väsentigt i foder biten?

      tror jag fick med allt du ville veta

      när dom dör så ser dom lite mörka ut men mycket lite

      som du förstår har jag inte haft DC så länge men gillar dom skarpt och skulle verkligen vilja ha dom

      MvH
      martin

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Hej Pape ! -Du svarade inte på Pelles fråga om symptomen !
        -Jag håller själv S.Am. dvärgciklider. Och har själv haft jätte problem med dödlighet. Jag har märkt av två st. sympton : 1/ -som Pelle frågade efter -kan botas med Octozin 2/ buken svullnar upp
        (bukvattensot) -kan botas med Metronidazole.
        Patrik

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          #5
          Hej igen!

          Jag lyckas inte identifiera pumpen. Är det ett innerfilter Fluval 4 +?
          eller ett pumphuvud?
          Om det ger 1000 l/h, så är det alldeles för kraftigt flöde!! Ett pumphuvud skapar bara en "jetström" i akvariet som är direkt skadligt för stillastående fiskar som Ápistos. De förbrukar för mycket energi på att hålla sig på plats i strömmen. De magrar av kraftigt och till slut så blir de mörka och matvägrar.
          Du skulle behöva mata dem kontinuerligt med bra foder om de ska hålla näringsbalansen uppe.

          Salt är också direkt skadligt för apistos. Det finns ingen anledning att tillsätta salt i något sammanhang. (När det gäller regnskogs fisk)
          Endast om du behöver kurera svamp eller bakterie angripna sår kan du tillsätta salt. (men bara tillfälligt)

          Vad jag förstår så ökar salt, hårdheten och ledningstalet i vattnet.

          Jag tror inte att dina apistos lider av bukvattenssot eller någon annan sjukdom. (eftersom dina övriga fiskar verkar vara friska)
          Det måste vara någon miljö- eller födo betingad orsak.

          Mvh/ Per



          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Salt ökar inte karbonathårdheten eller alkaliniteten, bara ledningstalet. Ett bra sätt att strypa en pump är att sätta filtermatta framför utblåset. Då drar du ner på rörelsen nästan till noll men har kvar filtreringen. Sätt dit ett perforerat rör som du kört en filtermattebit över eller knyt fast en kub på låt oss säga 7 * 7 * 7 cm.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Pape

              #7
              tack för alla svar !!

              jag ska strypa vatten flödet som du sa Ola, tack för tipset.

              och patrik vad menar du, vilka sympton har jag inte svarat på ?
              och patrik varför och hur har dina fiskar fått dessa sjukdommar?
              tog det lång tid att bota ??

              jag undrar för att jag vill inte köpa fler fiskar och plåga dom innan jag får bukt med mitt problem.

              pelle tack ännu en gång för all info... saltet är slängt
              det är en jetstråle pump så att jag andvänder ola tips och stryper den.

              en sista liten fråga... maten, var den ok eller skall jag ge dom något mer ?

              mvh
              martin

              Kommentar

              Arbetssätt...