hur placera utblås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #16
    Men du hade väl 2 utblås på din skiss?!?!?!
    Ett i varje hörn, riktade mot mitten???


    deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Nej...jag har två utblås på vardera sida...dvs fyra utblås allt som allt.

      På ena sidan har jag en Eheim 2217 och en Aquaclear 301...på andra sidan har jag en Eheim 2213 och en Aquaclear 3000.

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #18
        acuaclear - cirkulationspumpar?!?!?!
        Men då hänger jag inte riktigt med *S*
        Om du har 2 utblås i varje hörn riktade mot mitten, så får du strömmen i karet....eller?....förstärker du detta med de två cirkulationsfiltren under yrtan???

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Aquaclear är cirkulationspumpar/powerheads...jepp.

          De två innersta på var sida (mot mitten av karet) är riktade så att de träffar varandras strålar ca 10cm innanför frontrutan. De två yttersta (närmast kortsidorna och de som drivs av powerhead) är aningen mer styrda mot kortsidorna för att ta bort det dödläge som det kan bli i de främre hörnen.

          Eftersom jag också har utblåsen riktade en aning uppåt vattenytan så går en del av kraften till att skapa ytvattenrörelse. Detta innebär att filtreringen är mer kraftfull i karet än vad själva cirkulationen är...

          OBS! Om du tittar på Min Zoon-plats så finns det en illustration över flödesschema för utblåsvattnet. Det ligger under "knep och knåp" delen...där kanske du ser mer hur jag gjort...

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #20
            En liten fråga till då...om någon är vaken!
            Dessa "powerheads/cirkulationspumpar", är dom externa eller sänker man dom i karet??????....kikade på en sida....men blev inte riktigt klar på funktionen!

            Mvh

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #21
              Så här gjorde jag med utblåsen:

              Dom är vridbara så att man kan ställa in vinkeln på utlåset. Går även att byta ut "munstyckerna" till andra varianter, om man inte skulle vara nöjd.....
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Man sätter dom i karet...eller som jag gjort så kan man lägga ned dom på botten i filterkammare och sedan koppla på utblåsslangen.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av janne dansk

                  jag har köppt 2 st ocean runner 2500 som jag tänkte att styra med dimmer jag har 14 discus osh tänkar att kompletere med passande fisk i ett 1000l sä jag tänkar inte att köra fullt ut
                  En vanlig dimmer fungerar inte att styra pumpflödet med. Det du behöver heter varvtalsreglering och kostar lite mer.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #24
                    Massa läcker att få lite ny inspiration av er!
                    Men om man tittar på t.ex Tricella´s lösning, så har du gjort 2 filterkammare i karet samt ytterfilter....hela filtervolymen blir dryga 30L. Är det så att de flesta av er har både inne- och ytterfilter enlig. denna princip?

                    Jag trodde att jag tog i när jag körde 2st Fluval404 med en filtervolym på..hmmm 16L, men om detta stämmer bör jag ju sätta i ytterligare 2st cirkulationspumpar (i.o.f.s bra om jag låter utblåset ligga nere vid botten för att ytterliagre få igång cirkulationen i karet)

                    Jag hoppas att Janne Dansk fick sina svar på den fråga som det hela startade med *S*

                    Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Det finns hur många variationer som helst på filterlösningar och pumplösningar.

                      Det vanligaste är nog antingen ett ytterfilter och/eller en till två powerhead. Detta är vanligen för akvarium med Mbunas eller Tropheus som behöver mer cirkulation i akvariet.

                      Jag överdimensionerade filtreringen för att jag ville ha en bra filtreringsfunktion i akvariet. Detta var mest ett projekt (experiment) ifrån min sida så det är absolut inget måste att ha det så...
                      Det räcker troligtvis med betydligt mindre. Det finns ju t o m dom som tydligen kör helt utan pumpar eller filter och bara använder sig av "luftpump och syresten". Det råder jag inte...man det kan säkert fungera.

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #26
                        tack igen Tricella!

                        Jag kommer att köra på den linjen...dvs använda mig av 2st Fluval 404 som kommer att ta hand om luftningen av vattnet (sitta vid ytan/ovan) samt två st powerheads som kommer att ta hand om vattnet nere i karet och rikta dessa enligt din skiss!!!

                        Förhoppningsvis kommer jag beställa karet idag *göraglad*, och BÄNKEN som jag ska bygga runt om, kommer jag faktiskt att lägga ut en ritning på....

                        En liten sak till.....de flesta som lägger ut bilder på sin hemsida (Zoonen t.ex) bör göra något åt kvaliten på "streckteckningar" och text!!!....det går INTE att läsa vad som står????

                        Med vänlig hälsning

                        Deathdealer

                        Ps. Rek, på powerheads...Ehiem...eller???
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1321

                          #27
                          citat:En liten sak till.....de flesta som lägger ut bilder på sin hemsida (Zoonen t.ex) bör göra något åt kvaliten på "streckteckningar" och text!!!....det går INTE att läsa vad som står????
                          Man kan typ inte själv bestämma storleken på bilderna(zoonen)....
                          Min ritning var över hela min skärm när jag ritade den!
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Jag tycker inte att t ex Eheims Compact serie är bra (troligen därför priset är väldigt lågt satt för att vara en Eheim-pryl).

                            Om man inte har en stor budget för att skaffa det bästa av det bästa så duger Aquaclear pumparna väldigt bra...Aquaclear 301 är väldigt bra och även Aquaclear 402.

                            citat:Jag kommer att köra på den linjen...dvs använda mig av 2st Fluval 404 som kommer att ta hand om luftningen av vattnet (sitta vid ytan/ovan) samt två st powerheads som kommer att ta hand om vattnet nere i karet och rikta dessa enligt din skiss!!!
                            Mina utblås sitter alla i samma nivå...

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #29
                              citat:Jag tycker inte att t ex Eheims Compact serie är bra (troligen därför priset är väldigt lågt satt för att vara en Eheim-pryl).
                              Det får du nog förklara närmare. Är den dålig för att den är billig eller är den billig för att den är dålig? .

                              Och hur passar det med detta uttalande?

                              citat:Om man inte har en stor budget för att skaffa det bästa av det bästa så duger Aquaclear pumparna väldigt bra...Aquaclear 301 är väldigt bra och även Aquaclear 402.
                              Skulle man köpa den billiga eheimpumpen som är dålig om man hade en stor budget?
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                Jag skaffade två Eheim Compact 1000 och de gav vibrationer som jag inte gillade. Troligen så har Eheim satt prisnivån lågt då denna produkt inte håller Eheim standard. Om man tittar så är de faktiskt väldigt billiga för att bära märket Eheim.
                                Pumpen är gedigen som alltid...när Eheim bygger något...men det verkar som om dom missat något här.

                                Om man har en större budget så finns det en del personer här som förordar t ex Tunze eller några andra märken ATK?...dessa kostar dock en hel del mer än vad både Aquaclear eller Eheim gör.

                                Aquaclear är bevisligen bra pumpar för deras priskategori. Jag är supernöjd med mina Aquaclear 301 och 3000. Driftsäkra och tysta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...