Flåsande Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus
    Användare
    • april 2002
    • 78

    Flåsande Diskus

    Mina diskus har börjat flåsa rejält, det är inte så att man kan se det röda innanför gälarna, men det ser mycket jobbigt ut.
    Kan detta bero på lufttrycket? det känns som om det borde åska när som helst, klibbigt varmt.
    Eller är det någon gälparasit?
    Tacksam för förslag för att få dem må bättre.

    Jag har 15 st unga diskus i ett 540 liters kar.
    Storleksmässigt är de 5-10 cm(vet att de är något för många, men det är "bara" fram till jul)
    Vattentemperatur, runt 28-29 grader, ph ca 6,5, ingen nitrit.

    Pumpen jag använder är en Eheim på 600 liter i timmen, dock har jag tagit bort plaströret som riktar vattnet för att få det mindre strömt.

    Alla äter glupskt, gömmer sig inte.

    Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
    "Övning ger träning"
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Hej Marcus
    I första hand skulle jag prova med att sätta i strilröret igen, alternativt komplementera med en syrepump.
    Har själv haft samma problem med eheimpumpar men så fort jag fått mer " tryck" i akvariumet har andningen återgått till det normala. Tänk också på att andningsfrekvensen ökar isamband med matning.
    kaj.p

    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Marcus
      Användare
      • april 2002
      • 78

      #3
      Kaj P
      Jo man får väl testa detta, tycker bara det ser ut som om de skall sköljas iväg när man har röret på.

      Om det skulle vara gälparasiter, hur skulle man då se detta?


      Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
      "Övning ger träning"

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • maj 2002
        • 390

        #4
        Jag rekomenderar inte att du medicinerar ett helt akvarium mot gälparasiter utom om det skulle bli väldigt akut. Parasiter är
        det om de harklar, skakar eller skrubbar sig.

        Flåsande i mina tankar uppstår under följande förhållande:

        1: Efter mat
        2: Stor belasting av fisk
        3: Filter och Akvarium som inte rengjorts på länge. Oftast lucktar vattnet unket inte surt. Jag kan inte beskriva skillnaden.
        4: Vid dåligs genomluftning
        5: Hög temperatur
        6: Slagsmål & Uppvaktning
        7: Höga och frekventa vattenbyten.

        Johan Nilsson
        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        • salar
          Användare
          • juni 2002
          • 227

          #5
          Hej!
          Jag tycker det låter som för många i karet beroende på hur ofta du byter ut en del av vattnet.
          Om de är sjuka i gälarna brukar de hosta högst otrevligt, ibland med ett mindre dammoln.Och den bästa medicinen brukar vara att byta ut en del av vattnet.Tempen bör aldrig sjunka under 28grader.

          Om du ev. tänker hålla dina Diskus i det kar du har dom i och vill att de ska må bra så måste du nog snabbt införskaffa ett bättre filter.
          Om du ej har några växter så är det bara att ösa på,ju mer desto bättre.
          För att ta ett exempel!
          Jag har en 375:a med 5st ´Diskus som är 10-12cm stora och fortfarande på tillväxt plus en gammal hona på ca15cm och ett par ancistrus inklusive några corydoras.
          Jag har följande filter på 3liter vardera: Ett ytterfilter med efhisubstrat(eller vad hettere)Och ett andra filtret fyllt med fyrkantiga biobollar som jag fick på prov som innehåller en bit filtermatta,verkligen mysko men de har visat sig vara mycket bra.Plus det sedvanliga med keramikmakaroner och filtervadd sist.
          Varje filter för sig blåser på med 700+strilrör respektive 440 liter i timmen.Och det är ingen som klagar,tvärtom så trivs de bra.
          Varken fiskar eller växter som jag har en hel del av.
          Man kan igentligen aldrig ha för mycket filterkapacitet!

          Ha det!

          SALAR
          SALAR

          Kommentar

          • Marcus
            Användare
            • april 2002
            • 78

            #6
            Då jag byter vatten 2 ggr i veckan så tror jag ej att det är problemet, dok testade jag att ta av ett av täckglasen igår och detta verkade hjälpa ganska bra.

            Funderar på att komplittera med en pump till som jag har liggande, det är en Eheim innerfilter, vet ej hur mycket den pumpar men rätt rejält.
            Den skall jag nog komplittera med strilrör så jag får ner ännu lite mer syre.

            Med tanke på hur ni beskriver gälparsiter är det inte problemet, de hostar inte, skrapar sig inte.
            Hoppas det bara är syret, då är det lätt att lösa :-)

            Tack för svaren

            Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
            "Övning ger träning"

            Kommentar

            Arbetssätt...