If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kolla så att pumpen inte ligger emot någonstans - det ska bara vara sugkopparna som nuddar glaset. Prova även att vrida pumpen så att överdelen av pumpen är riktad rakt ut mot framrutan eller mot bakrutan. Kanske spelar lutningen roll. Prova även att variera inflödesregleringen och se om det påverkar ljudet. Se förstås även till att pumpen inte går i baklängesläget.
Igår när jag satt och tittade in i mitt FORTFARANDE obebodda akvarie lade jag märke till att pumpen börjat knarra mer än den gjorde igår. Jag tänkte först inte bry mig om det men har jag väl börjat störa mig på nåt så har jag svårt att inte göra något åt det.
Till slut stängde jag av den och kopplade loss den från sugkopparna. Höll den hela tiden under vattnet samtidigt som jag vred och skakade lite på den och mycket riktigt steg det upp ett par rejäla bubblor. Efter det kopplade jag in den igen och mycket tystare än så här blir den nog inte. Inget knarr bara lite motorbrum.
En annan sak jag lagt märke till är ju att armaturen har en förmåga att fungera som en resonanslåda för de minsta vibrationer. Ibland rör den lite på sig och kommer i ett läge där den vibrerar. Idag ska jag sätta några gummifötter på armaturen för att motverka rörelser.
Kommentar