BTN´s nya bakgrund och Moduler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    BTN´s nya bakgrund och Moduler

    Hej på er alla!

    Sitter och funderar över bakgrunden till mitt nya Malawi-kar, och läste på Back to Nature´s hemsida att dom släpper en ny serie bakgrunder kallade WoodRock (förmodligen i september). Har även kikat på deras modulsystem - och här kommer då frågan:
    Är det någon som har erfarenhet av deras nuvarande modulsystem? Jag har lite svårt att se hur sjutton man ska använda detta?!?!?! Bygger man upp en klippa med dessa, och även delar av klippor på botten av karet? Har kikat på deras hemsida och där har dom bara hörnkar som exempel för modulerna, och jag kommer inte ha ett hörnkar, men däremot 70cm djup att bygga på!

    Finns det någon som kan hjälpa mig med en BILD eller erfarenheter om modulbygget skulle jag vara extremt tacksam......

    Annars får man väl vänta på det nya WoodRock systemet, som om jag inte är helt fel ute är moduler om 50x50cm!

    Glada hälsningar Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Det MÅSTE finnas någon som har använt modulsystemet i sitt kar?????
    Please - jag måste få reda på hur det funkat för er!

    Mvh

    Stefan a.k Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • doctor
      Användare
      • december 2003
      • 238

      #3
      Jag har en modul på ena kortsidan med filter i. Det är bara måtta in var du vill ha dom och silikona fast dom, kanske borra hål så att du får in vatten i dom för flytkraftens skull. Kolla lite bland medlemmarnas bilder här på sidan så ser du lite vad folk har gjort.

      Jag är iaf väldigt nöjd med hur det blev, modulerna ser verkligen ut som sten i vattnet.

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Så här har jag gjort: http://www.cichlid-forum.com/tanks/d...k=4796&group=M Ingen hel bakgrund me det ger bra djup tycker jag.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Väldigt snyggt Christer! Det ser ut som en passage...hur har du fått den blåa färgen emellan modulerna? Målat på bakrutans baksida med latexfärg?

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            grymmt snyggt Christer!!!!
            Samma fråga som Tricella - färgern?!?!?!? den blå?!?!?!
            Var det enkelt att sätta upp/ihop?

            Stefan a.k Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Väldigt snyggt gjort Christer - även om fiskarna var lite oskarpa.
              Du har väl sett att "Back to Nature" http://www.backtonature.se/sweden/fototavling.html har en fototävling.

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • november 2002
                • 571

                #8
                otroligt snyggt!!!
                vilka moduler har du använt?

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #9
                  Modulerna är från vänster: A, L och R och bakgrunden är av nån kontaktplast... (jag frågade vid ett tidigare tillfälle)

                  Kan bara stämma in i att det är väldigt fint i det akvariet!!

                  Kommentar

                  • Christer T

                    #10
                    Kul när andra tycker om det man gör!

                    Modulerna är mycket riktigt A, L och R. Bakom den till vänster (A) finns gott om plats för insug och utblås för ytterfilter samt en värmare. Bakom filtermodulen (R) längst till höger finns ett powerhead och blå filtermatta.

                    Den blå bakgrunden är kontaktplast. Enkel att få på plats och ganska enkel att ta av om man vill det. Jag hade velat att den var något mörkare blå men det fanns inte.

                    Fiskarna är oskarpa för att bilden är tagen med stativ och lång slutartid. Jag får inte dom j-na att stå still. Nu är det betydligt mer fisk samt även mer sten. Börjar också få en lite klädsam algbeväxtning, det ser lite sterilt ut utan.


                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Tycker definitivt att du skall ställa upp i tävlingen jag nämnde ovan eftersom karet är kanon. Om du bara kan öka upp ljust något så kan du ha en kortare slutartid och fiskarna blir skarpare.

                      Angående Deathdealers ursprungsfrågor

                      "Är det någon som har erfarenhet av deras nuvarande modulsystem? Jag har lite svårt att se hur sjutton man ska använda detta?!?!?! Bygger man upp en klippa med dessa, och även delar av klippor på botten av karet? Har kikat på deras hemsida och där har dom bara hörnkar som exempel för modulerna, och jag kommer inte ha ett hörnkar, men däremot 70cm djup att bygga på!"
                      Av svaren har det kanske framgått att det handlar om att pussla ihop ett antal moduler så att de blir så heltäckande som möjligt (eller alternativt kan man ju också göra som Chrsiter gjort). Man lägger dom alltså inte på varandra utan vid sidan av varandra. Mellanrummen mellan modulerna kan man sedan t.ex. måla mörkt svarta och det ger då intrycket av en grotta.

                      "Annars får man väl vänta på det nya WoodRock systemet, som om jag inte är helt fel ute är moduler om 50x50cm!"
                      Det handlar inte om moduler som är 50x50 cm utan de varierar i storlek - däremot så passar vissa av dom ihop exakt (vilket inte de vanliga modulerna gör).

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        Håller med dig Kjell - ställ upp i tävlingen!!!
                        Sen ett stort tack Kjell, nu hänger jag med bättre, och så gäller det bara att hitta en butik som har dessa i lager, så att man kan testa ett upplägg med moduler!

                        Vänligen Stefan a.k Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Det går fint att prova sig fram med hjälp av de skala-enliga bilder som finns på modulerna. De kanske inte har ordnat dessa bilder på woodrock ännu, men det borde väl komma om inte annat.

                          För din del är nog Hercules Zoo i gbg det närmsta stället som har moduler på lager. De är säkert inte omöjliga på att låta dig testa lite.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 428

                            #14
                            Chriser C. Får du inte alger på den blå ytan? om hur gör du då enklast?
                            /Lasse

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 428

                              #15
                              Föresten Christer! Du säger att det är lite mer alger,sten och fisk nu!
                              BILDER vill jag se :-)
                              /Lasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...